دستکاری بزرگ در داده‌های زیست‌محیطی اندریان
دستکاری بزرگ در داده‌های زیست‌محیطی اندریان

بایبوردی اظهار داشت: آلودگی معدن اندریان کاملا مشخص است و ادعاهای سیاه‌نمایی به هیچ عنوان با واقعیات موجود همخوانی ندارد.

به گزارش نهال امید، احمد بایبوردی، کارشناس مسائل محیط زیست و عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به برگزاری جلسه‌ای پیرامون مشکلات زیست محیطی معدن اندریان در جمع خبرنگاران گفت: متاسفانه از بنده برای حضور در این جلسه دعوتی به عمل نیامد.

وی افزود: خوشبختانه چندی قبل حجت برهمگان محرز شد و پایش میزان آلودگی آب شربِ اطراف معدن اندریان انجام گرفت. آقای اجاقی، رئیس فعلی آزمایشگاه مرکزی سازمان محیط‌ زیست استان، در پایش اولیه به این نتیجه رسید که حداقل میزان سیانید آب ۵برابر حد مجاز است.

حداقل میزان سیانید آب، ۵برابر حدمجاز است

بایبوردی اظهار داشت: وی نتایج آزمایشات خود را در اختیار دستگاه‌های نظارتی و امنیتی استان قرار داده و همچنین اظهار داشته که رئیس سازمان محیط‌زیست اعلام کرده که پایش‌ها را در قسمتی دور از آب جاری منطقه انجام دهد.

کارشناس مسائل محیط زیست خاطرنشان ساخت: آمار و اطلاعات موجود، مستندسازی شده است و دستگاه‌های نظارتی از موضوع مطلع هستند. حتی با خود بنده هم تماس گرفتند که این مسائل را چرا رسانه‌ای نکردید؟

دستگاه‌های نظارتی و امنیتی درجریان آزمایشات واقعی هستند

وی افزود: تمامی مستندات و شواهد را در اختیار خانه محیط‌ زیست قرار داده‌ام. در توافقی که بین اداره کل و خانه منعقد گردیده مقرر می‌شود که مسائل زیست‌محیطی در همان ابتدا رسانه‌ای نشود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تصریح کرد: بعد از ۲ماه از ارسال مستندات به خانه محیط‌زیست برای اولین بار این مطالب توسط یکی از پایگاه‌ خبری بیداری آذربایجان منتشر شد. سپس در سایت‌های خبری مانند آناج، نصرنیوز و تبریزبیدار منتشر گردید. بنابراین اگر خواهان شکایت هستند باید علیه تمامی سایت های خبری استان اقامه دعوا کنند.

عادی‌سازی اداره کل محیط زیست و لاپوشانی واقعیات

بایبوردی با بیان اینکه مسائل زیست محیطی معدن اندریان، در آزمایشگاه‌های معتمد استان و تهران پایش شده است، اظهار داشت: مختصات جغرافیایی مشخص بوده و سایر استانداردها نیز رعایت شده است، اما آنچه که واقعیت دارد این است که مسئولان محیط‌ زیست ادعا دارند که نباید تشویش اذهان عمومی انجام شود و به افکار عمومی اینگونه القا شود که همه چیز در حالت طبیعی قرار دارد.

وی افزود: دستگاه‌های نظارتی در استان نسبت به تمامی مسائل آگاهی لازم را دارند ولی به علت تشویش افکار عمومی، از انتشار واقعیات اجتناب می کنند.

القای امنیت در آلوده‌ترین مکان‌های اندریان

بایبوردی گفت: در آمار انتشاری از جانب رئیس آزمایشگاه محیط زیست به مقدارهایی نزدیک به (۲۰۰ PPB) دست یافته‌اند که ۳ برابر حد مجاز آب شرب است. ولی می‌توان با دستکاری در داده‌های آماری، گزارشاتی تهیه کرد که آلوده‌ترین مکان را به نقطه امن تبدیل کرد.

این کارشناس مسائل زیست محیطی بیان داشت: بدون شک اگر در جلسات مختلف با حضور مسئولان غیرمتخصص، آمارهایی اشتباه داده شود باور پذیر خواهد بود. تمامی اعداد در جلسات رسمی زیر ۵۰ گفته می‌شود تا داده‌ها را حالت طبیعی جلوه کنند.

تمامی اعداد در جلسات رسمی زیر۵۰ گفته می‌شود

بایبوری یادآور شد: اخیرا در تلاش هستند آقای اجاقی، رئیس آزمایشگاه محیط‌ زیست را تغییر دهند و فردی به نام شاهین رحیم‌اوغلی که قبلا رئیس اداره پایش محیط زیست بود را بجای آقای اجاقی در نظرگرفته‌اند.

وی افزود: این در حالی است که سازمان بازرسی کل کشور در نامه‌ای به سازمان محیط‌ زیست استان اعلام کرده بود که این فرد را از مسئولیت قبلی خود برکنار کنند.

جابجایی احتمالی بدلیل افشای حقایق

بایبوردی هدف از جلسات مصنوعی را لاپوشانی بر دستکاری داده‌های اطلاعاتی عنوان کرد و گفت: چون آقای اجاقی این اسناد را منتشر کرده بود، بنابراین رئیس سازمان محیط زیست وی را در آینده نزدیک برکنار و فرد یادشده را به سمت رئیس آزمایشگاه مرکزی محیط‌زیست استان منصوب خواهد کرد، هدف از این کار، تغییر واقعیات موجود درباره آلودگی زیست‌محیطی معدن اندریان ورزقان می‌باشد.

وی ادامه داد: طبق اطلاعات دریافتی، احشامی که از این آب استفاده می‌کنند در نهایت تلف می‌شوند به همین دلیل شخصا از وضعیت موجود، نمونه برداری کردیم.

ناهمخوانی واقعیات با ادعای سیاه‌نمایی

بایبوردی در پایان گفت: آلودگی معدن اندریان کاملا مشخص است و ادعاهای سیاه‌نمایی به هیچ عنوان با واقعیات موجود همخوانی ندارد. اگر مسئولان خواستار پی‌بردن به واقعیت ماجرا هستند می‌توانند نمونه‌ها را در سایر آزمایشگاه‌ها پایش کنند.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : آناج