درخشش دانشگاه تبریز در نظام رتبه بندی تاثیر تایمز ۲۰۲۱ بر اساس اهداف توسعه پایدار ملل متحد
درخشش دانشگاه تبریز در نظام رتبه بندی تاثیر تایمز ۲۰۲۱ بر اساس اهداف توسعه پایدار ملل متحد

رتبه بندی دانشگاه‌های اثرگذار در دنیا بر اساس اهداف و شاخص های توسعه پایدار ملل متحد از سوی نظام رتبه‌بندی بین‌المللی تایمز اعلام شد و بر اساس جدیدترین نتایج منتشر شده این موسسه در آوریل ۲۰۲۱، دانشگاه تبریزتوانست درشاخص های مختلف رتبه های برتر کسب کند. دبیر کمیته علم سنجی دانشگاه ضمن بیان موفقیت‌های دانشگاه […]

رتبه بندی دانشگاه‌های اثرگذار در دنیا بر اساس اهداف و شاخص های توسعه پایدار ملل متحد از سوی نظام رتبه‌بندی بین‌المللی تایمز اعلام شد و بر اساس جدیدترین نتایج منتشر شده این موسسه در آوریل ۲۰۲۱، دانشگاه تبریزتوانست درشاخص های مختلف رتبه های برتر کسب کند.

دبیر کمیته علم سنجی دانشگاه ضمن بیان موفقیت‌های دانشگاه تبریز، اظهار کرد: رتبه بندی‌های اثربخشی آموزش عالی تایمز Times) Higher Education Impact Rankings)، تنها جداول عملکردی موجود در دنیا هستند که دانشگاه ها را بر اساس اهداف توسعه پایدار ملل متحد (United Nations’ Sustainable Development Goals ) ارزیابی می کنند. 

 رسول زوارقی گفت: در این رتبه بندی‌های چندگانه از شاخص‌های قاعده مندی برای فراهم آوردن امکان مقایسه جامع و متوازن دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در سه حوزه کلی پژوهش، توسعه و نظارت استفاده شده است. ملاک ارزیابی این نظام رتبه بندی در حوزه پژوهش، اطلاعات ماخوذ از الزویر (Elsevier) و در حوزه توسعه و نظارت براساس عملکرد دانشگاهها وهمچنین شواهد و مدارک ارسالی به موسسه در زمینه مقوله های مرتبط با توسعه پایدار است.

وی با اشاره به این‌که دانشگاه تبریز در شاخص مقبولیت کاری و رشد اقتصادی رتبه اول کشور و رتبه ۱۰۱-۲۰۰ جهانی را به دست آورده است، افزود: همچنین دانشگاه تبریز در شاخص های «حیات بر روی»، «زمین، صلح، عدالت و موسسات قدرتمند»، «شهرها و جوامع پایدار» رتبه دوم ایران و به ترتیب رتبه های ۳۰۰-۲۰۱؛ و ۶۰۰-۴۰۱ جهان را به دست آورده است.

زوارقی با اشاره به کسب رتبه سوم ایران و ۲۰۱ تا ۳۰۰ جهان، از نظر شاخص های فقدان گرسنگی، انرژی های سالم و ارزان، و صنعت، نوآوری و زیرساخت توسط دانشگاه تبریز، افزود: از نظر شاخص های «کیفیت آموزش»، «مصرف و تولید مسئولانه»، «حیات زیر آب»، «آب و هوا»، «برابری جنسیتی»، و «کاهش نابرابری ها» رتبه چهارم ایران را به دست آورده است. رتبه جهانی دانشگاه تبریز در این شاخص ها نیز به ترتیب ۴۰۰-۳۰۱، بالای ۴۰۰، بالای ۳۰۰، ۳۰۱ تا ۴۰۰، ۶۰۰-۴۰۱ و ۴۰۰-۳۰۱ ارزیابی شده است.

به گفته وی؛ بر اساس نتایج این رتبه بندی دانشگاه تبریز از نظر شاخص های «دسترسی به آب سالم و دفع بهداشتی فاضلاب»، «مشارکت در راستای اهداف توسعه پایدار»، و «مبارزه با فقر» در جایگاه پنجم ایران و به ترتیب رتبه ۴۰۰-۳۰۱ ، ۱۰۰۰-۸۰۱، و بالای ۴۰۰ جهان ارزیابی شده است. همچنین رتبه دانشگاه تبریز از نظر شاخص «سلامت و رفاه خوب» نیز نهم ایران و بالای ۸۰۰ جهانی گزارش شده است.

زوارقی افزود: در مجموع دانشگاه تبریز با احتساب این شاخص ها در رتبه بندی تاثیر تایمز ۲۰۲۱ توانست جایگاه سوم ایران و ۶۰۰-۴۰۱ جهانی را به دست آورد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز؛ لازم به ذکر است، نتایج این رتبه بندی ها اولین بار در سال ۲۰۱۹ منتشر شده و در سال ۲۰۲۱ سومین ویرایش آن منتشر شده است که ۱۱۱۵ دانشگاه از ۹۴ کشور دنیا در ان شرکت کرده و مورد ارزیابی قرار گرفته اند. در این ارزیابی دانشگاه‌های University of Manchester انگلستان، University of Sydney استرالیاف RMIT University استرالیا، و La Trobe University استرالیا رتبه های اول تا چهارم را به خود اختصاص داده اند.

انتهای پیام 

  • منبع خبر : ایسنا