درختکاری از کارهای ارزشمند برای حفظ محیط زیست است
درختکاری از کارهای ارزشمند برای حفظ محیط زیست است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز گفت: درختکاری یکی از کارهای ارزشمند و مفیدی است که برای حفظ و پاسداشت محیط زیست اثرات سودمندی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم روز چهارشنبه در حاشیه غرس یک اصله نهال میوه به مناسبت هفته منابع طبیعی، اظهار کرد: در هفته منابع طبیعی و روز درختکاری باید به موضوع محیط زیست توجه ویژه ای شود محیط زیست شامل خاک، آب، زمین، هوا و جنگل ها است و باید در پاکیزه نگه داشتن آنها تلاش کنیم.

وی با اشاره به اینکه پانزدهم تا بیست و یکم اسفند هر سال تحت عنوان هفته منابع طبیعی و سیزدهم فروردین روز طبیعت نامگذاری شده است، اظهارداشت: مردم در روز طبیعت باید در حفاظت و حراست از طبیعت تلاش مضاعفی داشته باشند.

حجت الاسلام آل هاشم با اشاره به اینکه در دین اسلام به درختکاری تاکید فراوان شده است، گفت: در روایات آمده هرکس درختی بکارد و مومنین از سایه و میوه آن درخت بهره مند شوند و استفاده کنند، نزد خداوند متعال اجر و پاداش زیادی دارد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز ابراز امیدواری کرد تا در سال جدید به محیط زیست توجه ویژه ای شود و خداوند با لطف و کرم خود ویروس و بیماری کرونا را از میهن اسلامی ما ریشه کن کند.  

به گزارش نهال امید، حجت الاسلام آل هاشم همچنین امروز به مناسبت هفته منابع طبیعی نهال میوه غرس و همچنین برای گرامیداشت این هفته پیامی صادر کرد که متن آن به قرار زیر است: 

فرهنگ درخت کاری و اهتمام به نگهداری از آن از الزامات حیاتی جوامع بشری می باشد

سنت حسنه درختکاری از توصیه های تمام ادیان الهی و دین مبین اسلام بوده و به عنوان یک موضوع با اهمیت، مورد تاکید قرار گرفته است و به عنوان باقیات الصالحات محسوب می شود لذا درخت کاری ریشه در متون دینی ما داشته و در روایات ائمه اطهار بر آن تاکید شده است امروزه کاشت درخت، حفظ جنگل ها و فضاهای سبز از واجبات می باشد چون که علاوه بر ایجاد محیطی شاد و با طراوت، دارای جنبه های اقتصادی و تجاری نیز بوده و کاشت درخت در این موضوع می تواند موجب تحرک چرخه های اقتصادی کشور شود علاوه بر این، جنگل ها و فضاهای سبز به عنوان پناهگاه حیات وحش، مخازن گیاهان دارویی که موجب حفظ آب و خاک، تلطیف و کاهش آلودگی هوا و جلوگیری از گرد و غبار مطرح می باشند، جایگاه بسزایی دارند.

فرهنگ درخت کاری و اهتمام به نگهداری از آن از الزامات حیاتی جوامع بشری بوده و در این راستا یکی از اقشار بسیار تاثیرگذار که با استفاده از ابزار تبلیغ در این مسیر گام های موثری برداشته و نسبت به نهادینه سازی این سنت حسنه فعالیت های شایان توجهی داشته اند، روحانیت است و تجربه های مستند نشانگر این ادعا است که با استفاده از نفوذ معنوی فوق العاده ای که دارند در این اقدام راه گشا و پیشگام بوده اند.

امروزه با توجه به گسترش جوامع شهری و آلوده گی هوا به وسیله آلاینده های صنعتی، نمی توان انتظار داشت با اختصاص یک روز یا هفته مشخص در سال، هوای پاک، محیط زیست طبیعی و سرسبز را به ارمغان آورد و لزوم پیگیری این سنت حسنه در تمام ایام سال از سوی عوامل اجرائی و آحاد مردم کاملاً محسوس و حیاتی می باشد.

اینجانب با تبریک ایام هفته منابع طبیعی و روز درخت کاری که با شعار ” نهالکاری همگانی برای ایرانی سرسبز” می باشد از عموم مردم ولایتمدار استان دعوت می کنم تا در این امر خداپسندانه شرکت کنند.  

  • منبع خبر : ایرنا