دانشگاه علوم پزشکی مراکز درمانی در حاشیه تبریز ایجاد می‌کند
دانشگاه علوم پزشکی مراکز درمانی در حاشیه تبریز ایجاد می‌کند

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: این مجموعه برای کاهش بار ترافیکی در هسته مرکزی شهر و نیز ارایه خدمات مناسب درمانی و پزشکی، مراکز ویژه در حاشیه شهر ایجاد و راه اندازی می‌کند. بهمن نقی‌پور در بازدید از منطقه حاشیه نشین «ترلان دره‌سی« در شمال غرب تبریز، افزود: تلاش داریم با همراهی شهرداری تبریز، کلینیک‌های ویژه دانشگاه […]

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: این مجموعه برای کاهش بار ترافیکی در هسته مرکزی شهر و نیز ارایه خدمات مناسب درمانی و پزشکی، مراکز ویژه در حاشیه شهر ایجاد و راه اندازی می‌کند.

بهمن نقی‌پور در بازدید از منطقه حاشیه نشین «ترلان دره‌سی« در شمال غرب تبریز، افزود: تلاش داریم با همراهی شهرداری تبریز، کلینیک‌های ویژه دانشگاه علوم پزشکی در نقاط محروم شهر مستقر شوند که در صورت تحقق این امر ضمن تسهیل در دسترسی ساکنان مناطق حاشیه‌نشین به بهداشت و درمان، مشکلات ترافیک درون شهری تا حدودی رفع می‌شود.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه در برخی مناطق محروم کلانشهر تبریز، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، مرکز پزشکی رسمی نداشته و تنها درمانگاه ویژه دانشگاه مرکز پزشکی شیخ الرئیس و برخی کلینیک‌های رسمی در برخی مناطق شهر مستقر است، به دنبال اجرای طرحی با مشارکت شهرداری تبریز در مناطق حاشیه‌نشین هستیم.

نقی پور اضافه کرد: تلاش داریم کلینیک‌های ویژه دانشگاه علوم پزشکی در نقاط محروم مستقر شوند تا ضمن تسهیل در دسترسی ساکنان مناطق حاشیه‌نشین به موضوع بهداشت و درمان، کاهش هزینه‌های رفت و آمد به هسته مرکزی شهر نیز محقق می شود.

به گفته وی طرح‌های مطرح شده در سه فاز اجرا خواهد شد که در فاز اول، طی بازدیدهایی که به همراه شهردار تبریز انجام شد، گفت و گوهایی مطرح شده و شهردار تبریز برای همکاری در اجرای این طرح‌ها اعلام آمادگی کرده است.

شهردار تبریز نیز در این بازدید با اعلام اینکه بر اساس پیشنهاد شهرداری، طرح مشترک با دانشگاه علوم پزشکی مبنیبر ایجاد مراکز ارائه خدمات پزشکی تخصصی و فوق تخصصی در حاشیه شهر ایجاد می‌شود، گفت: با تحقق این موضوع ضمن تسهیل دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی از ترافیک درون شهری کاسته خواهد شد. 

عباس رنجبر با بیان اینکه در مرحله اول ۲ نقطه مناسب برای اجرای این طرح معین و بازدیدهایی نیز از آنها انجام شد، اضافه کرد: یکی از این مناطق مرکز بهداشت منطقه «منبع» در بخش شمالی شهر بوده که با توجه به وجود ساختمان فعلی بهداشت استان، نیاز به تغییراتی بود و طی بازدیدهای لازم، زمینه برای ایجاد مراکز تخصصی و فوق تخصصی در این منطقه فراهم شده است.

وی ادامه داد: دومین منطقه برای ایجاد کلینینک درمانی «آخماقیه» است که با توجه به پیشنهادات ارایه شده، مقرر شد ضمن بازدید به منظور مکان یابی مناسب، همه زمین‌های با کاربری بهداشتی و درمانی منطقه احصاء شود تا مرکز تخصصی مورد نظر برای رفع نیازهای بهداشتی و درمانی مردم منطقه با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی تبریز احداث شود.

رنجبر گفت: در حاشیه این بازدیدها موضوع خدمات رسانی به مراکز و مناطق حاشیه نشین و لایحه قرارگاه اقدام، بازدیدهایی انجام و مقرر شد طرح پس از بررسی شورای محترم شهر قابلیت اجرایی پیدا کند.

کلان شهر تبریز به دلیل تمرکز مطب پزشکان و مراکز درمانی در بافت مرکزی شهر، با مشکل توزیع ناعادلانه امکانات بهداشتی و درمانی در مناطق حاشیه و پیرامون مواجه است. 

این در حالی است که نزدیک به یک چهارم از جمعیت ۱.۸ میلیون نفری تبریز در مناطق موسوم به «حاشین» نشین سکونت دارند که از کمترین امکانات درمانی برخوردار می باشند و ناگزیر از مراجعه به مرکز شهر برای دریافت خدمات درمانی و بیمارستانی هستند. 

بروز این وضعیت ضمن ایجاد دشواری های مالی برای این قشر کم درآمد، از منظر ترافیک و آلودگی هوا نیز مشکلات عدیده ای را برای بافت مرکزی این کلان شهر ایجاد می کند. 

ضرورت انتقال مطب پزشکان، بیمارستان ها و کلینیک های درمانی از مرکز به حاشیه شهر تبریز از مطالبات دیرینه مردم است که تاکنون توجهی به آن نشده و بی پاسخ مانده است.

  • منبع خبر : ایرنا