خشکسالی و فرسودگی کانال از عوامل مهم خشکی تالاب قوریگل
خشکسالی و فرسودگی کانال از عوامل مهم خشکی تالاب قوریگل

با توجه به خشک شدن تالاب قویگل دبیر تالاب‌های آذربایجان شرقی عوامل مهم دخیل در خشکی این تالاب را تشریح کرد. یداله آذرهوا با بیان این که آب تالاب قوریگل از طریق کانال آبرسانی از دامنه‌های سهند تامین می‌شود، اظهار کرد: با توجه به فرسودگی کانال آب رسانی به تالاب، طی سال‌های اخیر آورد آب […]

با توجه به خشک شدن تالاب قویگل دبیر تالاب‌های آذربایجان شرقی عوامل مهم دخیل در خشکی این تالاب را تشریح کرد.

یداله آذرهوا با بیان این که آب تالاب قوریگل از طریق کانال آبرسانی از دامنه‌های سهند تامین می‌شود، اظهار کرد: با توجه به فرسودگی کانال آب رسانی به تالاب، طی سال‌های اخیر آورد آب به تالاب از طریق کانال کاهش یافته است، علی رغم این که شرکت آب منطقه‌ای هر سال اقداماتی از جمله لایروبی را انجام می‌دهد اما مشکل اساسی این کانال بافت مسیر شنی در مجاورت تالاب است.

وی عوامل دیگر خشک شدن تالاب قوریگل را خشکسالی دانست و گفت: کمبود بارش و وجود خشکسالی باعث شده بارش مستقیم و جریانات حاشیه‌ای به تالاب قوریگل کم شود و این امر خصوصا در سال‌های اخیر باعث آبگیری نامناسب تالاب شده و حق آبه‌ی مد نظر تالاب تحقق نیافته است.

وی با اشاره به آغاز آبگیری تالاب قوریگل از آبان ماه، اظهار کرد: اخیرا در جلسات کمیته‌ محلی و استانی تالاب، مقرر شده از ۱۵ آبان ماه آبگیری تالاب انجام شود، تامین و افزایش آب تالاب بستگی به همراهی شرایط اقلیمی دارد اگر یخبندان زیادی در محل وجود نداشته باشد آبگیری تالاب به خوبی انجام می‌گیرد.

دبیر تالاب‌های آذربایجان شرقی با بیان این‌که حق آبه‌ی تالاب ۳.۸ میلیون متر مکعب بوده است، گفت: زندگی پرندگان در این تالاب نیز بستگی به تامین حق آبه‌ی تالاب دارد اگر آبگیری تالاب به خوبی انجام شود بستر زندگی مناسبی برای پرندگان تالاب نیز در این محل فراهم خواهد شد.

وی با بیان این‌که براساس اطلس تالاب‌ها، تاکنون ۲۷ تالاب در آذربایجان شرقی شناسایی شده است، گفت: تعدادی از این تالاب‌ها فصلی و برخی نیز مانند قوریگل و قره قشلاق دایمی هستند، شرایط برخی از این تالاب‌ها با توجه به بارش‌ها خوب بوده و برخی نیز مانند قوریگل با مشکلات پیش آمده از شرایط نامناسبی برخوردار هستند.

آذرهوا با تاکید بر اینکه حفظ تالاب‌ها نیازمند مشارکت و همکاری تمامی دستگاه‌هاست، گفت: احیا و حفاظت تمامی تالاب‌ها وظیفه‌ای همگانی و عمومی است و باید در این راستا تمامی ارگان ها و جامعه‌ی محلی تلاش کنند.

انتهای پیام

  • منبع خبر : ایسنا