خانه‌دارانی که کتابخوان شدند
خانه‌دارانی که کتابخوان شدند

همه‌ی زنان این جمع، کتابخوان هستند به طوری که طبقه‌ای از پاساژ پرنیان تبریز را تغییر کاربری داده و به محفل کتابخوانی خود تبدیل کرده‌اند.

این روزها، کتابخوانی یک کار غیرضروری برای همه شده است و هرکس به دلایل مختلف یا توجیه خاصی از کتاب‌خوانی فراری است؛ اما هستند کسانی که در بین پخت و پز، تمیزکاری و روزمرگی‌های زندگی،  با یار مهربان انس گرفته و با آن زندگی می‌کنند.

کتابخوانان ما، بانوان خانه دار و البته اهل هنر، علم و خواندن هستند که با شور و ذوق خاصی در میان روزمرگی‌های خانه‌داری، کتابخوانی را جزو لذت‌بخش‌ترین، قسمت زندگی خود می‌دانند.

این بانوان خانه دار که شاید علی‌رغم مشغول به کار بودن در ۲۴ ساعت شبانه روز، در جامعه به‌عنوان شاغل، جایگاهی نداشته باشند،اما اکنون فرصتی پیش آمده تا با انگیزه و علاقه‌ی خاصی در دورهمی کتابخوانی با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی و افزایش آگاهی بانوان شهر تبریز حضور یابند.

در این جمع بانوانی از رده‌های سنی مختلف حضور دارند و بسیاری از مادران که طرفدار پروپا قرص کتاب‌های انجمن هستند از کتابخوان‌های جمع به شمار می‌روند که حتی فرزندان خردسالشان نیز در همین محافل کتاب‌خوانی قد می‌کشند، هرکدام با هنر آشپزی خود، کیک‌ و شیرینی می‌پزند تا در جمع دور همی «تحلیل کتاب» از یکدیگر پذیرایی کنند.

خانه‌دارانی که کتابخوان شدند

اکرم خسروی که ۵۰ سال دارد و  ۱۲ سال است کتابخوانی می‌کند، در رابطه با کتابخوانی خود می‌گوید: تحصیلاتم دیپلم است از همان دوران مدرسه علاقه‌ی زیادی به سرودن شعر داشتم و همیشه کتاب‌های زیادی را در این زمینه مطالعه می‌کردم.

او با بیان اینکه سال‌های زیادی است خرید و خواندن کتاب به دغدغه‌ی اصلی‌اش تبدیل شده است، ادامه می‌دهد: با این‌که مشغله‌ی زندگی متاهلی و خانه داری بیشتر است ولی هیچکدام مانعی برای کتابخوانی‌ام نشده‌ان و به مرور زمان علاقه به کتابخوانی مانند جوانه‌ای در درونم رشد کرده و قد کشیده است؛ به طوریکه اکنون امکان ندارد از مقابل مغازه‌ی کتاب‌فروشی عبور کنم و کتابی نخرم چرا که این کار به دغدغه‌ی اصلی زندگی‌ام تبدیل شده است.

خانه‌دارانی که کتابخوان شدند

او ادامه می‌دهد: هر روز  با وجود کثرت کارهای خانه، حداقل ۱۰ دقیقه از زمانم را به کتابخوانی اختصاص می‌دهم و در موضوعات مختلف علمی و تحقیقی، بهداشت و سلامت، رمان و سالمندان را بیشتر مطالعه می‌کنم و از زمانی که با مجموعه‌ی خانه داران کتابخوان آشنا شده ام انگیزه‌ی بیشتری برای کتابخوانی پیدا کرده‌ام و دورهمی‌های کتابخوانی شیرین‌ترین قسمت این مجموعه است.

کتاب، همراه همیشگی‌ سفرهایم

او با بیان این‌که با کتابخوانی هیچ وقت احساس تنهایی نکرده‌ است، بیان می‌کند: کتاب‌خوانی در کنار روزمرگی‌های زندگی به اندازه‌ای شیرین است که تاکنون اصلا کتابخوانی را ترک نکرده ام و کتاب حتی در سفرهایم‌ نیز همراه همیشگی‌ام بوده است و معتقد هستم که با کتاب خوانی معلوماتمان در زمینه‌های مختلف زیاد می‌شود.

خسروی با تاکید بر این‌که بسیاری از کتاب‌ها به انسان درس زندگی می‌آموزد، ادامه می‌دهد: بارها پیش آمده مشکلی از زندگی‌ام را با یادگیری از کتاب‌ها حل کرده‌ام؛ کاش هر بانویی در کنار انجام کارهای روزمره‌ی خانه، روزانه زمانی را نیز برای خواندن حتی یک صفحه از کتاب اختصاص دهد چرا که قطعا با کتابخوانی به مادری آگاه تبدیل شده و در تربیت فرزندان خود موفق خواهد شد.

کتاب داستان‌های دوران کودکی، به یار مهربانم تبدیل شد

سمیه مرغوب یکی دیگر از مادران کتابخوان عضو در انجمن خانه داران کتابخوان، در خصوص هدف خود از کتابخوانی در کنار خانه داری و تحصیل، به ایسنا می‌گوید: با توجه به اینکه پدرم معلم بود، همواره گوشه و کنار خانه پر از کتاب می‌شد و من نیز از همان دوران کودکی با کتاب انس گرفتم حتی با بوییدن صفحات تازه‌ی کتاب به آرامش خاصی دست می‌یافتم و اینگونه شد که کتاب داستان‌ها به یار مهربانم تبدیل شد.

او با بیان اینکه کتاب همواره درس‌های جدیدی از زندگی را به انسان یاد می‌دهد، می‌گوید: شاید در عمر محدود خود نتوانیم تجربیات آنچنان زیادی در زندگی به دست بیاوریم اما با کتابخوانی می‌توانیم تجربیات جدیدی را از زندگی‌های مختلف کسب کنیم.

او ادامه می‌دهد: با این‌که خانه داری‌ می‌کنم ولی هرگز از کتابخوانی غافل نشده‌ام به طوریکه دختر و پسرم نیز به کتابخوانی ترغیب شده‌ و همیشه برایشان کتاب جایزه می‌دهم و معتقد هستم افراد با استعداد ذاتی خود به کتابخوانی سوق پیدا می‌کنند.

خانه‌دارانی که کتابخوان شدند

مرغوب با اشاره به فعالیت اولین انجمن خانه داران کتابخوان در تبریز، می‌گوید: این اقدام برای ما کتابخوانان حرکت بسیار ارزشمندی بود به ویژه تحویل کتاب در درب منزل برای خانم‌های خانه دار که اکثرا در خانه مشغول کارهای خانه داری هستند، قطعا مادران کتابخوان و آگاه همواره در چنته‌ی خود، جواب خوبی برای سوال‌های فرزندانشان خواهند داشت.

تبدیل کتابفروشی‌های تبریز به مغازه‌ی فروش آویزها و ماگ‌های چینی

او با انتقاد از تبدیل برخی از کتابفروشی‌های تبریز به مغازه‌ی فروش آویزها و ماگ‌های چینی، ادامه می‌دهد: متاسفانه مردم در برخی از کتابفروشی‌ها به جای خرید کتاب، از خرید وسایل کادویی استقبال بیشتری می‌کنند و در حالی که از گرانی کتاب گلایه دارند، چندین برابر پول کتاب را به ماگ‌چینی پرداخت می‌کنند؛ متاسفانه تنها تعداد معدودی در این کتابفروشی‌ها به دنبال کتاب، آن هم از نوع کنکوری و کمک درسی هستند.

این مادر کتاب‌خوان با تاکید بر اینکه زحماتی که یک نویسنده برای نوشتن کتاب به خرج می‌دهد با قیمت تعیین شده برای کتاب زیاد بوده و قابل قیاس نیست، ادامه می‌دهد: برخی از افراد گرانی کتاب را بهانه می‌کنند و تمایلی به خرید کتاب ندارند، شاید قیمت کتابی ۵۰ هزارتومان باشد ولی پولی که به پیتزا، ساندویچ یا حتی وسایل آرایشی پرداخت می‌کنند سه برابر قیمت یک کتاب است.

او با اشاره به ترویج فرهنگ کتابخوانی و ترغیب کودکان به کتابخوانی از سنین پایین، ادامه می‌دهد: مادران می‌توانند با صدای گویای خود هر روز کتاب‌ها را برای کودکان خود بخوانند تا کودکان از همان سنین کودکی به کتابخوانی سوق یابند.

خانه دار بودن، دلیلی بر دوری از کتاب نیست

مرغوب با تاکید بر اینکه دغدغه‌هایی از جمله دانشجو یا خانه دار بودن هیچ گونه تاثیری به کتابخوانی‌ او نداشته است، بیان می‌کند: یکی از ویژگی‌های کتابخوان‌ها تشویق و ترغیب همه به کتابخوانی است به‌طوریکه همواره در دیدار با آشنایان، با تعریف موضوعات کتاب‌ها، آنها را به کتابخوانی ترغیب می‌کنم.

او می‌گوید: کتاب  «من زنده‌ام» تاثیرگذارترین کتابی بود که تاحالا خوانده ام، همچنین کتاب «مهاجری از سرزمین آفتاب» در مورد مادر ژاپنی شهید ایرانی، آخرین کتابی بود که خواندم و بسیار برایم لذت بخش بود و همیشه برای امانت دادن به دیگران در کیفم می‌گذارم.

تاثیر کتاب خوانی در تربیت فرزندان

سمیرا سیدشوری یکی دیگر از مادران خانه دار دارای تحصیلات دانشگاهی، با تاکید بر اینکه با کتابخوانی همواره احساس شادی و سرزندگی دارد، می‌گوید: از همان دوران ابتدایی به کتابخوانی سوق یافته و تاکنون کتاب‌های زیادی را خوانده‌ام و آشنایی با مجموعه خانه داران کتابخوان مشوق خوبی برای افزایش کتابخوانی‌ام بوده است که قطعا تاثیرات مثبت کتابخوانی نه تنها در زندگی خودم بلکه در تربیت فرزندان و اطرافیانم به وضوح دیده می‌شود.

او ادامه می‌دهد: اگر کسی واقعا به کتابخوانی علاقه داشته باشد می‌تواند در بین روزمرگی و حتی با خانه‌داری، به طور مداوم کتاب بخواند چراکه انتخاب موضوع کتاب امری  بسیار مهم است که در افزایش ترغیب افراد به کتابخوانی نقش به سزایی دارد و من  معتقد هستم نباید بهانه‌ای برای کتابخوانی داشته باشیم چراکه کتابخوانی فرصتی برای شادی روح است.

خانه‌دارانی که کتابخوان شدند

اوبا بیان این‌که روزانه حداقل دو ساعت زمان برای کتابخوانی اختصاص می‌دهد، می‌گوید: کتابخوانی انگیزه‌ای برای کسب لذت، شادی، افزایش ارتباط با دیگران و رضایتمندی از زندگی است، حتی دختر خردسالم با تاسی از کتابخوانی‌ام برای خود کتابخانه‌ای کوچک ساخته و هر هفته کتابی را از انجمن برای خواندن به امانت می‌گیرد.

سیدشوری ضمن توصیه‌ی سایر مادران خانه دار بهکتابخوانی، تاکید می‌کند: از مادران خانه دار می‌خواهم حتی یکبار هم که شده ساعاتی از زندگی روزمره‌ی خود را صرف کتابخوانی کنند چرا که با خواندن یک کتاب، نگرش‌ افراد به زندگی تغییر کرده و تجربیات جدید زیادی را از کتاب‌ها کسب می‌کنند.

تنها با توضیح مختصری از موضوع کتاب، افراد را به کتابخوانی علاقمند می‌کنم

او بیان می‌کند: همواره بهترین حس را زمانی به‌دست می‌آورم که دیوان حافظ را می‌خوانم و بسیاری از اطرافیانم نیز با شنیدن توضیحاتی از موضوع یک کتاب به آن علاقمند شده و مشتاق به کتابخوانی می‌شوند و این امر برایم بسیار لذت بخش است که تنها با توضیح مختصری از موضوع کتاب، کسی را به کتابخوانی علاقمند کرده‌ام.

سولماز آقازاده که ۲۱ سال دارد و یکی از کتابخوان‌های فعال مجموعه است، در مورد انگیزه‌ و علاقه‌ی زیاد خود برای کتابخوانی به خبرنگار ایسنا می‌گوید: ما با خواندن برخی از کتاب‌ها، با آن زندگی می‌کنیم و چون هر چیزی را به علت محدودیت‌های عمر، نمی‌توان در زندگی تجربه کرد، کتاب چراغی روشن برای نشان دادن مسیر زندگی‌های جدید برای انسانها است.

او با بیان این‌که نمی‌توان از کتابخوانی دل کند، ادامه می‌دهد: مادران قلب یک خانه و خانواده هستند، زمانی که مادر خانه کتابخوان می‌شود قطعا کودکان نیز به این سمت سوق می‌یابند و روح خود را با کتاب تغذیه می‌کنند.

 مسئول دفتر خانه داران کتابخوان نیز در گفت‌وگو با ایسنا بیان می‌کند: در این مجموعه تمامی مراحل کتابداری از جمله ثبت، تحویل، ساماندهی، تهیه نشر جدید کتاب‌ها و … انجام می‌شود و بانوان خانه دار فرهیخته برای عضویت شش ماهه و یکساله به سایت مجموعه مراجعه کرده و کتاب‌ها را از این مجموعه به امانت می‌گیرند.

فیروزه واصفی با بیان این‌که تحویل کتاب از درب منزل به بانوان خانه دار از سال ۹۹ انجام می‌شود، ادامه می‌دهد: با شیوع کرونا و اعمال محدودیت‌ها، تدابیری جهت تحویل کتاب از درب منزل به خانم‌های خانه دار اندیشیده شد، تحویل کتاب از درب منزل توسط مجموعه بدون دریافت هزینه‌ای انجام می‌شود این کار نه تنها باعث افزایش تعامل با بانوان خانه دار کتابخوان شده بلکه باعث ایجاد دوستی‌های زیادی شده و همواره با روی گشاده از ما استقبال کرده‌اند، از سال ۹۹ تاکنون ۵۰۰ سری کتاب به منازل افراد جابه‌جا شده است.

او با اشاره به جمع آوری کتاب از منازل برای کودک و نوجوانان مناطق محروم، می‌گوید: طی یک هفته بالغ بر ۶۰۰ جلد کتاب کودک و نوجوان از طریق این طرح جمع آوری و بعد از ساماندهی، بسته‌های کتاب به کودکان روستایی تحویل داده شد.

الهام قاسمیان، مدیر انجمن خانه‌داران کتابخوان و تحصیل کرده‌ی رشته فقه و مبانی حقوق است که قبل از مادر شدن، مدرس دانشگاه بود. او اکنون نزدیک به ۲۵ سال است که به عنوان فعال فرهنگی در سطح شهر مشغول بوده و مسئولیت بخش فرهنگی خانه قرآنی ریاحین را نیز بر عهده داشته است.

او به ایسنا می‌گوید: ما طی ۱۲ سال گذشته امر مهم کتابخوانی را تحت پوشش «خانه‌ی قرآنی ریاحین تبریز» در فضای حقیقی با بانوان در تمام سطوح تحصیلی و رده‌های کتابی انجام می‌دادیم. کار ما گسترش حلقه‌ی کتابخوانی بود و در کنار آن، برنامه‌های مناسبتی دیگری را نیز برگزار می‌کردیم.

قاسمیان اضافه می‌کند: با شیوع ویروس کرونا که دورهمی‌ها تعطیل شد، فعالیت‌های ما نیز کمرنگ‌تر می‌شد و تمام زحمات ما در آستانه‌ی از بین رفتن بود لذا تصمیم گرفتیم تا این کار را در فضای مجازی توسعه دهیم.

مدیر انجمن خانه‌داران کتابخوان خاطرنشان می‌کند: اغلب فعالیت‌های ما در فضای مجازی و به صورت غیرحضوری است، اما تا حدودی در فضای باز نیز فعالیت می‌کنیم که جلسات هفتگی «پارک و کتاب» نمونه‌ای از آن است.

تاسیس انجمن خانه‌داران کتابخوان تبریز برای اولین بار در کشور 

او با بیان اینکه این کار برای اولین بار در کشور در تبریز ایجاد شده است، اضافه می‌کند: علاوه بر کتاب‌رسانی، شناسایی بانوان بسیار موفق و معرفی آنها و تبیین جایگاه زن اصیل در  جامعه جزو اولویت‌های بعدی ما است.

به گزارش ایسنا، مدیر انجمن خانه‌داران کتابخوان در پایان در ارتباط با نحوه‌ی عضویت در این انجمن تاکید می‌کند: بانوان عزیز می‌توانند با عضویت در سایت خانه‌داران کتابخوان و دنبال کردن صفحات مجازی، به ما بپیوندند و همچنین می‌توانند به صورت حضوری به دفتر ما مراجعه کنند.

خانه‌دارانی که کتابخوان شدند
خانه‌دارانی که کتابخوان شدند
خانه‌دارانی که کتابخوان شدند
خانه‌دارانی که کتابخوان شدند

  • منبع خبر : ایسنا