جوجه ریزی در آذربایجان شرقی باید به ۳٫۵ میلیون قطعه برسد
جوجه ریزی در آذربایجان شرقی باید به ۳٫۵ میلیون قطعه برسد

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی بیان اینکه با ۳.۵ میلیون جوجه ریزی میزان تولید و مصرف سر به سر خواهد بود، گفت: این میزان نباید مبنا قرار گیرد زیرا در تامین امنیت غذایی میزان تولید سر به سر مفهوم نداشته از این رو باید ماهانه ۴.۵ میلیون جوجه ریزی انجام شود.

به گزارش نهال امید، اکبر فتحی در اولین نشست قرارگاه امنیت غذایی استان  آذربایجان شرقی، ضمن تاکید بر اینکه توجیه مرغداران در زمینه استفاده از تخم‌مرغ نطفه دار بر عهده معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان از طریق مدیریت‌ها و معاونت‌های امور دام جهادکشاورزی شهرستان‌ها است، اظهار داشت: در قرارداد شرکت پشتیبانی دام محدودیتهایی ایجاد شده است که شرکت پشتیبانی در صورتی که سایر استانها این قرارداد را حذف نموده اند می تواند به حذف آن اقدام کند و این امر از طریق ارجاع به شرکت پشتیبانی دام کشور مورد پیگیری قرار خواهد گرفت تا مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد برطرف گردد.

وی ضمن اشاره به اینکه ۶۱۲ واحد فعال با ظرفیت حدود ۱۱ میلیون قطعه در استان وجود دارد، افزود: این بدان معناست که با توجه به ظرفیت موجود ماهانه حدود ۳.۵ میلیون قطعه جوجه ریزی در استان می تواند صورت می گیرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان افزایش تولید را در دو قالب امکان پذیر دانست و گفت: افزایش تولید از طریق افزایش سطح یعنی افزایش ظرفیت و واحد و نیز از طریق افزایش تعداد در واحد یا افزایش بهره وری میسر می باشد.

فتحی ضمن بیان اینکه با ۳.۵ میلیون جوجه ریزی میزان تولید و مصرف سر به سر خواهد بود، تاکید کرد: این میزان نباید مبنا قرار گیرد زیرا در تامین امنیت غذایی میزان تولید سر به سر مفهوم نداشته و حداقل ۲۰ درصد بالاتر از این میزان باید لحاظ گردد تا امنیت مدنظر محقق گردد لذا در صورت عملی شدن ماهانه ۴.۵ میلیون جوجه ریزی در استان امنیت کامل ایجاد خواهد شد مازاد تولید نیز طبق برنامه ریزی می تواند مشمول بحث صادرات و تامین نیازهای دیگر استانها و یا ذخیره گردد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ضمن تاکید بر اینکه موضوع بیماریهای پرندگان همانند آنفولانزای فوق حاد باید مورد توجه قرار گرفته و ذخایر استراتژیک مورد نیاز در صورت شیوع این بیماری ها پیش بینی گردد افزود: از این رو ۴.۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی باید مبنای افزایش تولید قرار گیرد.

وی افزایش جوجه ریزی در واحدهای فعال  از ۱۰ قطعه به ۱۲ قطعه در هر مترمربع را راهکاری جهت افزایش تولید دانست و ادامه داد: این کار تاکنون در ۸۰ واحد تولیدی اجرا شده است و تسری آن به تمام واحدهای تولیدی به افزایش یک میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه ای منجر خواهد شد که این امر بدون افزایش تاسیسات یا استعلامات دیگر و تنها با تغییر پروانه تولید امکان پذیر خواهد بود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان راهکار دیگر افزایش تولید را در واحدهایی دانست که تاکنون به صورت غیرمجاز اقدام به تولید کرده‌اند،گفت: با ساماندهی این واحدها و استفاده از اختیارات استانی و کارگروه های دیگری در این راستا تلاش شده است این واحدها وارد چرخه تولید شوند که در این برهه زمانی ضرورت این امر بیش از پیش احساس می گردد.

وی اجرای این امر را از طریق طرح تولید قراردادی امکان پذیر دانست که ۳۱ واحد تولیدی غیرمجاز شناسایی شده در استان با ظرفیت ۲۱۲ هزار قطعه، گرچه بصورت انفرادی نمی توانند مجوز تولید بگیرند اما در قالب تولید قراردادی و مدیریت واحدی که تمام این واحدها را پشتیبانی می نماید، می توانند مجوز تولید کسب کنند که شناسه یکتای این واحدها توسط معاونت بهبود تولیدات دامی وزارتخانه صادر شده و جوجه و نهاده های این واحدها تامین خواهد شد.

وی راهکار سومی که می تواند منجر به تولید بیشتر گردد را کاهش فاصله دو دوره دانست و تاکید کرد: نیازمندی استان آذربایجان شرقی به تامین امنیت غذایی، فاصله ۶۰ روزه بین دو دوره جوجه ریزی را می طلبد.

وی راهکار دیگر را مکانیزه نمودن واحدها دانست و گفت: در حال حاضر ۸۱ واحد مکانیزه بوده و با ظرفیت ۱۵ قطعه در مترمربع  به تولید می پردازند و افزایش این تعداد  واحد مکانیزه با افزایش ۳ قطعه در هر مترمربع به افزایش تولید منجر می گردد لذا توجه به این امر هم در بخش ترویج و هم در بخش معاونت بهبود تولیدات دامی بایستی مورد توجه قرار گیرد.

 فتحی در ارتباط با تسهیلات بانک کشاورزی در ارتباط با واحدهای مرغداری بیان داشت: بر مبنای درخواست معاونت برنامه ریزی، بانک کشاورزی اولویت پرداخت تسهیلات را گلخانه، صنایع تبدیلی، پرورش ماهی در قفس و … قرار داده است و لذا پرداخت تسهیلات طیور باید در قالب نامه ای به وزارت منعکس شده و صدور ابلاغیه ای از سوی وزارت مبنی بر در اولویت بودن طیور جهت دریافت تسهیلات پیگیری گردد.

 جلسات قرارگاه امنیت غذایی استان همه روزه از ساعت ۶:۳۰ صبح  تا ۸ صبح و با حضور نمایندگانی از سازمانهای صمت، تعزیرات حکومتی، ناجا، سپاه استان، حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و… برگزار می‌شود.

  • منبع خبر : فارس نیوز