جنجال سگ‌ها در تبریز
جنجال سگ‌ها در تبریز

دو روز پیش، ویدیویی در فضای‌های مجازی منتشر شد که تعدادی از سگ‌های جمع آوری شده توسط شهرداری تبریز به دلیل بستن محکم طناب از ناحیه گردن، دچار خفگی شده بودند، در این ویدئو تعدادی از زنان حامی حیوانات با مسببان این اقدام درگیری لفظی پیدا کردند. این ویدئو در رسانه های بیگانه نیز بازنشر […]

دو روز پیش، ویدیویی در فضای‌های مجازی منتشر شد که تعدادی از سگ‌های جمع آوری شده توسط شهرداری تبریز به دلیل بستن محکم طناب از ناحیه گردن، دچار خفگی شده بودند، در این ویدئو تعدادی از زنان حامی حیوانات با مسببان این اقدام درگیری لفظی پیدا کردند. این ویدئو در رسانه های بیگانه نیز بازنشر شد.

بحث سگ کشی در جامعه امروزی، امری غیرمعمول و دور از انسانیت شمرده می‌شود که حتی برخی نیز به دنبال حمایت از این حیوانات بیگناه و زبان بسته، عنوان حامی حقوق حیوانات را به خود اختصاص می‌دهند.

در ویدیویی که پخش شد، زنان حامی حیوانات با تمام توان سعی در نجات جان این سگ‌ها داشتند. حتی آن‌ها را با اصطلاحات ترکی “باشیوا دولانیم” “بالام” خطاب می‌کردند. جوری که اشک‌ها و اراده این زنان برای نجات این حیواناتی که با چشمانی معصوم در گوشه‌ای از وانت ایستاده بودند و هنوز نفس می‌کشیدند، از پشت گوشی نیز احساس می‌شد.

پس از این جنجال که به ادعای این افراد از سوی کارکنان و پیمانکاران شهرداری انجام گرفته، روابط عمومی شهرداری تبریز متن گفتگوی معاون خدمات شهری و اجرایی شهردار را در این خصوص منتشر کرد که در این متن، هرگونه اقدام به سک گشی توسط این نهاد را تکذیب کرد.

تکذیب خبر سگ کشی توسط شهرداری/سگ‌ها فقط بیهوش شده بودند

محمدرضا قربانیان تبریزی در این راستا افزود: جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب مطالبه‌ای مردمی و بر اساس بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، وظیفه ذاتی و قانونی شهرداری است. اما مهمترین وظیفه شهرداری تبریز نیز تامین امنیت شهروندان بوده و در این راستا و در جهت رسیدگی به هزاران شکایتی که شهروندان داشته‌اند، اقدام به جمع‌آوری و رهاسازی سگ‌های بلاصاحب در بیرون شهر می‌کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به آسیبی که سگ‌های بلاصاحب به شهروندان رسانده‌اند و شکایت‌های متعددی که در این خصوص در مراجع قضایی علیه شهرداری مطرح شده، جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب در دستور کار معاونت خدمات شهری قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: تشویش اذهان عمومی به واسطه جمع آوری سگ‌های بلاصاحب امر پسندیده‌ای نیست و به جای این کار می‌توان با هم‌اندیشی و هم فکری، نسبت به حل این معضل شهری و تأمین امنیت شهروندان اقدام کرد.

قربانیان تاکید کرد: شهرداری تبریز تا به امروز هیچ گونه اقدام به سگ‌کشی انجام نداده و تنها به بیهوشی این حیوانات توسط پیستول‌های بیهوشی، جمع‌آوری و رهاسازی آن‌ها در بیرون از شهر پس از به هوش آمدن سگ‌ها اقدام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نمی‌توانیم در برابر تهدید سلامت و امنیت شهروندان بی‌تفاوت باشیم، همین چند وقت پیش اهالی شهرک آخمقیه یک کودک چند ساله را از دست سگ‌های ولگرد نجات داده‌اند.

وی یادآور شد: روزانه ۱۰۰ ها تماس مبنی بر جمع‌آوری و آسیب رساندن سگ‌های بلاصاحب با مرکز ۱۳۷ شهرداری تبریز گرفته می‌شود که نمایندگان تشکل‌های غیردولتی فعال در این حوزه می‌توانند از نزدیک مستندات این تماس‌ها و مطالبات مردمی را مشاهده کنند.

معاون خدمات شهری شهردار تبریز با اشاره به احداث محلی برای نگهداری سگ‌های بلاصاحب، اعلام کرد: بر حسب دستور شهردار تبریز، محلی برای جمع‌آوری و نگهداری سگ‌های بلاصاحب در نظر گرفتیم که از تشکل‌های غیر دولتی فعال در این زمینه نیز دعوت به همکاری می‌کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد که با تعامل و همکاری شهرداری، تشکل‌های غیردولتی، شهروندان و نهادهای مربوطه، نسبت به حل این معضل شهری اقدام شود.

در این راستا اما با توجه به عدم قانع شدن گروه حامی حیواناتی که در جریان اصلی سگ کشی حضور داشتند، به همراه تعدادی دیگر از افراد در روز گذشته با تجمع در مقابل ساختمان شهرداری تبریز، اعتراض خود را با شعارهای “نه به کشتار سگ” به این اقدام شهرداری بیان کردند و خواهان استعفای افراد خاطی در این زمینه شدند.

در این تجمع هم‌چنین پلاکارت‌هایی با عنوان ” من مخالف سگ آزاری‌ام” و “قربانیان استعفا استعفا” در دست افراد حامی حیوانات وجود داشته و هرگونه اقدام علیه جان سگ‌ها را محکوم کردند.

در ادامه این اعتراضات نیز روابط عمومی فرمانداری تبریز با صدور اطلاعیه‌ای، در خصوص رفتار نادرست با سگ‌های بلاصاحب در روز گذشته، اعلام کرد: نظر به بازتاب خبری درخصوص رفتار نادرست با سگ‌های بلاصاحب، در فضای مجازی، به اطلاع شهروندان محترم می‌رساند که ضمن بررسی موضوع توسط کارگروه ساماندهی حیوانات بلاصاحب و برخورد با افراد خاطی، در صورت اثبات تخلف انتظار می‌رود که دستگاه‌های اجرایی مسئول به ویژه شهرداری محترم نسبت به ساماندهی و تامین محیط مناسب برای تغذیه و زندگی این حیوانات اقدام کرده و با توجه به سابقه طولانی حضور و زندگی سگ‌ها در کنار اجتماع انسانی، احترام به حق حیات این حیوانات و ایجاد شرایط و بسترهای مناسب زندگی برای آن‌ها، در دستور کار این دستگاه‌ها قرار گیرد.

لغو قرارداد پیمانکار خاطی با شهرداری

شهردار تبریز نیز امروز در جلسه علنی شورای اسلامی شهر از لغو قرارداد پیمانکار خاطی در این جریان خبر داد و گفت: هیچ دستوری از سوی شهرداری و سازمان‌های تابعه در مورد نحوه غیر مرسوم جمع آوری سگ‌های بلاصاحب صادر نشده و با افرادی که این کار را به شکل غلط پیش برده‌اند، برخورد می‌شود.

ایرج شهین باهر اظهار کرد: به عنوان فردی که حامی حیوانات بوده‌ام و اغلب تشکل‌های غیردولتی فعال در این زمینه نیز بنده را می‌شناسند، از اولین روز مسئولیت در شهرداری تبریز رویه‌های مرسوم نادرست را جمع آوری کرده‌ایم.

وی ادامه داد: ما حتی زنده‌ گیری با طناب را نیز جمع آوری کردیم و از آخرین روش جمع آوری در دنیا که بیهوشی است و هزینه بالایی دارد، استفاده می‌کنیم تا این حیوانات کمترین آسیب و اذیت ببینند.

وی گفت: دستور داده‌ایم تا با پیمانکار مربوطه که اقدام به جمع آوری سگ‌ها از طریق روش‌های غیر مرسوم داشت، شدیدا برخورد و قطع همکاری شود.

شهین باهر افزود: درباره حیوانات و به خصوص سگ‌های بلاصاحب، چندین دیدگاه وجود دارد. بخشی از شهروندان معتقدند حیوانات بی آزارند و می‌توانند در کنار انسان‌ها در سطح شهر زندگی کنند اما بخش دیگری از مردم ترس از حضور حیوانات در سطح شهر دارند و طی تماس‌هایی با ما و سامانه ۱۳۷ می‌خواهند که شهرداری به ویژه اقدام به جمع آوری سگ‌های بلاصاحب کنند. در کنار این موضوع برخی افراد نیز از احساسات مردم سواستفاده می‌کنند.

وی بیان کرد: ما با پیمانکار قبلی قرارداد داشتیم و او برای قرارداد جدید درخواست مالی هشت برابری داشت که تامین آن خارج از توان شهرداری است و برای قرارداد قبلی نیز در بازرسی پاسخگو بودیم. حتی شنیدم این افراد از خارج از کشور نیز کمک‌های مالی دریافت می‌کنند.  

وی گفت: در هر حال ما نیز از این موضوع و نحوه برخورد ناراحت هستیم و قطعا با افرادی که این موضوع را به شکل غلط پیش برده‌اند برخورد می‌شود، اما مطمئن باشید هیچ دستوری از سوی شهرداری و سازمان‌های آن در این مورد داده نشده است.  

شهردار تبریز گفت: در این خصوص نشستی که اخیرا با تشکل‌های غیردولتی داشتیم، مقرر شد تا مکانی برای نگهداری این حیوانات شهری احداث شود و از تجربیات این تشکل‌ها نیز استفاده کنیم.

بر اساس این گزارش؛ معضل سگ‌های ولگرد برای تعدادی از شهروندان تبریزی و آزار و اذیت مردم و به خصوص کودکان در هفته‌ها و یا حتی ماه‌های گذشته موجب شده تا گروهی از شهروندان مخالف حضور سگ‌ها در محل زندگی خود باشند. در این راستا نیز جمع آوری و سکونت این سگ‌ها در محلی دور از شهر در دستور کار شهرداری قرار دارد، اما نکته مهم این جاست که این اقدام به چه روش‌های انجام می‌گیرد.

جمع آوری سگ‌های ولگردی که به شهروندان آسیب می‌زنند، باید انجام بگیرد اما این امر نباید با کشتن سگ‌ها و یا خفه کردن و روش‌های غیرمرسوم باشد، زیرا این سگ‌ها در مقابل انسان و امکاناتی که در دست بشر وجود دارد کاملا بی دفاع هستند و توان دفاع از خود را ندارند. از این رو روا نیست که از این ضعف حیونات سواستفاده کنیم و برای زندگی بهتر خود، اقدام به تلف و نابودی نسل سگ‌ها داشته باشیم.

انتهای پیام

  • منبع خبر : ایسنا