جمهوریت، رکن رکین قوام نظام‌های مردم سالار است/ حضور مردم در صحنه تامین کننده‌ امنیت ملی است
جمهوریت، رکن رکین قوام نظام‌های مردم سالار است/ حضور مردم در صحنه تامین کننده‌ امنیت ملی است

امام جمعه تبریز با بیان اینکه جمهوریت رکن رکین قوام و ثبات نظام‌های مردم‌سالار است، افزود: جمهوریت نیز تنها با حضور مردم شکل می‌گیرد و حضور مردم به‌معنی مشارکت سیاسی و حضور آگاهانه و اختیاری در صحنه است.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم در خطبه‌های نماز جمعه تبریز ضمن تبریک فرارسیدن ۱۲ فروردین، روز جمهوری اسلامی اظهار کرد: این روز نماد تحقق مردم‌سالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی است که ملت ایران با ۹۸.۲ رای، به تشکیل جمهوری اسلامی رأی دادند.

وی ادامه داد: پس از گذشته ۴۴ سال از این روز،  آگاه‌سازی دائمی مردم از سوی مسئولین ضرورت دارد؛ چراکه امام‌خمینی (ره) با مطرح کردن نظریه‌ی جمهوری اسلامی کار بزرگی را انجام دادند و به‌همان نسبت که دانشگاه‌ها جبهه‌های انسان‌سازی هستند، جمهوری اسلامی نیز می‌تواند دانشگاه ملت‌سازی و به تبع آن تمدن‌سازی باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین آل‌هاشم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حدیثی از امام علی (ع) خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین (ع) همکاری مردم را یکی از ضروری‌ترین حقوق الهی برای برپایی حق در جامعه عنوان کرده‌اند و لذا مردم باید بدانند که حضور آن‌ها در عرصه‌های مختلف تأمین‌کننده امنیت ملی است و اگر مردم همیشه در صحنه حاضر باشند، این امنیت باقی خواهد ماند.

وی همچنین گفت: دشمنان می‌ترسند به‌صورت مستقیم علیه نظام و مردم اقدام کنند اما با توجه به اینکه‌ اهمیت حضور مردم در صحنه را می‌دانند، به‌صورت غیرمستقیم از انجام هیچ‌کار سختی دریغ نمی‌کنند؛ بنابراین تا زمانی‌که مردم در صحنه هستند جمهوری اسلامی نیز برپا خواهد بود.

تشریح راهکارهای تحقق شعار سال

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی در ارتباط با راهکارهای تحقق شعار سال نیز اظهار کرد: تبیین نقش تولید ملی در حل مشکلات اقتصادی، مطالبه‌گری از نهادهای مسئول به‌منظور سیاست‌گذاری کلان جهت تحقق شعار سال، تولید محتوای فاخر و اقناعی با محوریت اهمیت و ضرورت تولید در برون رفت از مشکلات معیشتی، تاکید بر دانش بنیان بودن آینده اقتصاد و تولید با بازخوانی تجربه کشورهای موفق در این عرصه، تأکید بر آثار اقتصادی رشد تولید با محوریت کاهش تورم و افزایش درآمد سرانه، تبیین آثار روانی تقویت تولید در ارتقاء عزت ملی، تاکید بر نقش اقتصاد دانش بنیان به‌عنوان عامل محرک در رشد تصاعدی تولید، تبیین دستاوردهای  رشد و توسعه تولید با همراه‌سازی آحاد جامعه، تشریح منابع تقویت تولید در حوزه‌های مختلف، تلاش برای گفتمان سازی تولید به‌عنوان کلید حل مشکلات و بازخوانی سرنوشت کشورهای متکی به تولید ملی و تاب آوری آن‌ها در برابر مشکلات از جمله راهکارهایی برای تحقق شعار سال می‌تواند باشد.

روحانیت هرگز مخالف برگزاری روز طبیعت نیست

وی همچنین با اشاره به فرارسیدن ۱۳ فروردین روز طبیعت با تاکید بر اینکه روحانیت هرگز مخالف مهربانی‌ها، حضور مردم در طبیعت و استفاده از نعمت طبیعت نیست، افزود: آنچه که خواسته‌ی روحانیت است عبارت است از رعایت موارد و موازین شرعی؛ چراکه مردم با آلودگی‌های مختلفی ازجمله آلودگی هوا و صوتی مواجه هستند و به‌بهانه‌ی حضور در طبیعت می‌خواهند در کنار خانواده‌ی خود لحظاتی را با آرامش سپری کنند.

امام‌جمعه تبریز تاکید کرد: ایام عید نوروز و همچنین روز طبیعت بهانه‌ای است برای با هم بودن؛ بنابراین باید طبیعت را عزیز بشماریم چراکه طبیعت هدیه‌ی بزرگی از سوی خداوند است و هیچ‌کس نمی‌تواند شکرانه‌ی این نعمت بزرگ را بجا آورد؛ پس باید از این طبیعت مواظبت کرده و در کنار حفظ منابع طبیعی دقت کنیم که کارهای خلاف شرع انجام نداده و حجاب را نیز رعایت کنیم.

قدردانی از مردم تبریز و آذربایجان بابت حضور گسترده در اردوهای راهیان نور

وی در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه تبریز با تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری اردوی راهیان‌نور خاطرنشان کرد: کاروان‌های راهیان‌نور بهترین راهکار برای انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل جدید و جوان جامعه است که متأسفانه در دو سال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل بود و خوشبختانه امسال مجدداً برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین آل‌هاشم ادامه داد: من نیز توفیق داشتم امسال در کنار این کاروان‌ها حاضر شوم و بنا به گفته‌ی مسئولین برگزارکننده‌ی اردوهای راهیان‌نور، کاروان‌های آذربایجان شرقی به‌لحاظ کمی و کیفی در مقایسه با سایر کاروان‌ها وضعیت بسیار خوبی داشتند که جا دارد از مردم قهرمان تبریز و آذربایجان قدردانی کنم که در این عرصه نیز نام استان ما را مطرح کردند.

مردم نگران تامین ارزاق عمومی در ماه مبارک رمضان نباشند

وی با اشاره به پیام استاندار آذربایجان شرقی در خصوص اطمینان‌بخشی به مردم استان در راستای تامین و تهیه‌ی اقلام و ارزاق در ایام ماه مبارک رمضان گفت: استاندار آذربایجان شرقی در جلسه‌ای که روز گذشته برگزار شد اطمینان لازم و کافی را در خصوص تهیه و تامین کالاها و ارزاق عمومی در ایام ماه مبارک رمضان داده  و تاکید کرد که مردم نگران ماه مبارک رمضان نباشند.

به‌گزارش نهال امید ، امام جمعه تبریز در خاتمه گفت: امسال نیز همانند سال‌های قبل مراسم ترتیل خوانی قرآن مجید همه‌ روزه و بعد از نماز جماعت ظهر با حضور مردم در مصلی اعظم امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.