جشنواره‌های غذا، فرصتی ارزشمند برای احیا و آشنایی گردشگران با غذاهای بومی
جشنواره‌های غذا، فرصتی ارزشمند برای احیا و آشنایی گردشگران با غذاهای بومی

معاون گردشگری آذربایجان‌شرقی برگزاری جشنواره‌های غذا را فرصتی ارزشمند برای احیا و آشنایی گردشگران با غذاهای بومی عنوان کرد.

به گزارش نهال امید ، علیرضا بایرام‌زاده در اختتامیه جشنواره غذاهای سنتی شهرستان اهر گفت: فرهنگ موضوعی همگانی بوده و تنها مختص یک دستگاه نیست و همه‌ی ارگان‌ها، ادارات و مردم برای فرهنگ مسئولیت دارند تا با کمک هم فرهنگ عالی خود را متعالی ساخته و به داشته‌های خود بیشتر بها دهیم.

وی ادامه داد: با شیوع بیماری منحوس کرونا در سراسر جهان و کشور آسیب‌های زیادی به حوزه‌های مختلف صنعتی وارد شد، متأسفانه بیشترین آسیب متوجه صنعت گردشگری شد که در این جریان استان آذربایجان‌شرقی نیز مستثنی نبوده و متحمل آسیب فراوانی در حوزه گردشگری است.

بایرام‌زاده افزود: در آذربایجان شرقی ۱۰ کمیته برتشکیل شدن که از میان آن‌ها یک کمیته به گردشگری خوراک یا غذا اختصاص یافت تا در این راستا غذاهای سنتی مختلف در سطح استان شناسایی شود، به دنبال این اقدام ۶۰ جشنواره برای سال جاری پیش‌بینی شد که اکثر جشنواره‌ها در حوزه غذا و خوراک تا پایان سال برگزار می‌شود.

وی، حفظ و احیا غذاهای سنتی هر شهرستان را از مولفه‌های مهم هویت تاریخی آن شهرستان برشمرد و گفت: برای زنده نگه‌داشتن این هویت ارزشمند برنامه‌ریزی‌شده تا بتوانیم با معرفی این غذاها علاوه بر حفظ هویت، در برندسازی و ایجاد اشتغال بیشتر خصوصاً در واحدهای پذیرایی و تأسیسات گردشگری تمام داشته‌های خود را به منصه ظهور برسانیم.

معاون گردشگری آذربایجان شرقی افزود: در جشنواره غذاهای سنتی اهر که طی روزهای اخیر در کنار پانزدهمین دوره جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران و نمایشگاه صنایع‌دستی برای معرفی پتانسیل‌های گردشگری و غذایی این شهرستان برگزار شد، به معرفی هفت غذای سنتی این شهرستان که قابل ارزش و ارزش‌گذاری هستند پرداخت شد.

به‌ گزارش ایسنا، به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی، بایرام‌زاده گفت: این اداره کل با برگزاری جشنواره غذاهای محلی و سنتی قصد دارد با معرفی تعدادی از غذاهای سنتی فرصت آشنایی بیشتر با غذاهای بومی را برای گردشگران فراهم سازد.

  • منبع خبر : ایسنا