تکمیل مرکز تحقیقات فسیل‌شناسی کشور نیازمند تکمیل مرکز تحقیقات فسیل‌شناسی کشور است
تکمیل مرکز تحقیقات فسیل‌شناسی کشور نیازمند تکمیل مرکز تحقیقات فسیل‌شناسی کشور است

تبریز - نهال امید - مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی گفت: تکمیل پروژه مرکز تحقیقات فسیل‌شناسی کشور در مراغه علاوه بر اعتبارات ملی به اعتبارات استانی نیاز دارد.

به گزارش نهال امید حسن عباس‌نژاد روز چهارشنبه در بازدید از منطقه فسیلی مراغه با بیان اینکه این منطقه نخستین اثر ملی، طبیعی و فسیلی ایران بوده و از شهرت جهانی برخوردار است، افزود: در سال جاری از محل اعتبارات ملی برای تکمیل مرکز تحقیقات فسیل‌شناسی کشور، بودجه مناسبی تخصیص یافته ولی با توجه به اهمیت و وسعت پروژه باید از بودجه استانی نیز به آن اعتبار اختصاص یابد.

وی با تاکید بر اینکه با حداکثر توان مالی و نیروی انسانی از توسعه این منطقه حمایت کرده و در این راستا نیازمند همراهی مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی هستیم، اظهار داشت: این پروژه می‌تواند محرک بسیار مهمی در مسائل توریستی، علمی، اجتماعی و اقتصادی برای این شهرستان و استان باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: منطقه فسیلی مراغه از غنی‌ترین مناطق فسیل مهره‌دار دنیا بوده و با توجه به وجود گونه‌های مختلف فسیلی در این منطقه می‌توان از آن به عنوان بهشت فسیلی ایران و دنیا نام برد.

عباس نژاد با بیان اینکه منطقه فسیلی مراغه جزو پنچ منطقه مهم فسیل مهره‌دار در سطح دنیاست، ادامه داد: توسعه اکوتوریسم، طبیعت‌گردی و آشنایی مردم با تنوع زیستی دیرینه و تاریخ طبیعی ملی ایران زمین، از جمله سیاست‌های سازمان حفاظت محیط زیست بوده و در این زمینه برنامه‌ریزی‌ لازم انجام شده است.

وی یادآوری کرد: به منظور توسعه ارتباطات بین‌المللی و جذب گردشگران داخلی و خارجی برای بازدید از این منطقه برنامه‌هایی مانند استفاده از توان رسانه‌ها، طراحی وب سایت، برگزاری همایش‌های ملی و بین‌المللی تدارک دیده شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی بیان کرد: در این راستا همایش ملی دیرینه‌شناسی و تنوع زیستی با همکاری انجمن دیرینه‌شناسی ایران، دفتر موزه تاریخ طبیعی ملی و اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی و دانشگاه مراغه در این شهر برگزار می‌شود.

عباس‌نژاد افزود: این مرکز توان تبدیل به عنوان مرکز علمی پشتوانه خوبی برای کارهای مطالعاتی در سطح دنیا را دارد و از جایگاه ویژه‌ای برای جذب علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و اکوتوریسم برخوردار است.

وی با اشاره به بازدیدهای سالانه دانشجویان و دانش‌آموزان از این اثر طبیعی و ملی، اظهار داشت: این بازدیدها نقطه عطفی در اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی اضافه کرد: در زمان کنونی از مهمترین شاخص‌های توسعه‌یافتگی کشورها در دنیا، داشتن محیط زیست سالم و همسان‌گزینی با این محیط بوده که می‌توان با حفظ و توجه به محیط زیست به توسعه سیمای طبیعی اقتصادی منطقه کمک کرد.

عباس‌نژاد با قدردانی از حمایت‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور از این منطقه، ادامه داد: برای شناساندن، معرفی و جذب گردشگر به منطقه فسیلی مراغه نیازمند نگاه ملی در سطح تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران هستیم. 

منطقه فسیلی مراغه جزو مناطق پنجگانه فسیل مهره‌دار جهان محسوب شده و در محدوده‌ای به وسعت بیش از ۵۰ کیلومتر پراکنده شده است.

انتهای پیام

  • منبع خبر : ایرنا