تولید بیش از ۵ میلیون تن محصولات کشاورزی و دامی در آذربایجان شرقی
تولید بیش از ۵ میلیون تن محصولات کشاورزی و دامی در آذربایجان شرقی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از تولید بیش از پنج میلیون تن محصولات کشاورزی و زراعی در استان خبر داد و افزود: این تولیدات در سطح کشور ۱۲۰ میلیون تن است که این مقدار قبل از انقلاب یک میلیون و ۲۰۰ تن بود که این امر را مدیون زحمات کشاورزان هستیم. اکبر فتحی در […]

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از تولید بیش از پنج میلیون تن محصولات کشاورزی و زراعی در استان خبر داد و افزود: این تولیدات در سطح کشور ۱۲۰ میلیون تن است که این مقدار قبل از انقلاب یک میلیون و ۲۰۰ تن بود که این امر را مدیون زحمات کشاورزان هستیم.

اکبر فتحی در جلسه کارگروه کشاورزی، آب و منابع طبیعی شهرستان اهر، با بیان اینکه بخش کشاورزی نقطه اتکای نظام است، اظهار کرد: با توجه به محدودیت‌های کرونایی و تحریمی، با تلاش کشاورزان و باغداران سراسر کشور توانسته‌ایم امنیت غذایی و غذای سالم کشور را فراهم کرده و با کمترین سطح کشت و منابع آبی، بیشترین تولید را برای بیش از ۹۰ میلیون نفر تهیه کنیم.

وی در بحث کشاورزی و دامی به توجه ارتقای بهره وری و عملکرد در سطح تاکید کرد و افزود: باید توجه شود برداشت محصول در اراضی دیم کشور یک تن در هکتار است که این رقم در شهرستان اهر یک و نیم تن در هکتار بوده و افتخاری برای شهرستان است، اما جا دارد این مقدار با توجه به ظرفیت‌های مناطق کشاورزی اهر تا سه تن افزایش یابد.

وی گفت: امسال، با توجه به کمبود بذر اصلاحی با تقاضای زیادی از سوی کشاورزان مواجه بودیم که نشان از توجه ویژه کشاورزان برای تولید محصولات بیشتر و با کیفیت‌تر است که باید این امر نهادینه شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص تهیه و توزیع کود و سموم کشاورزی و باغی نیز گفت: متقاضیان می‌توانند بامراجعه به سایت پهنه بندی نسبت به تهیه سموم و کود مورد نیاز خود اقدام کرده و با عمل به علم کارشناسان پهنه در چگونگی مصرف کود، در مزارع استفاده کنند.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های شهرستان اهر برای توسعه و افرایش تولیدی و کشاورزی بسیار زیاد است، گفت: این سازمان آمادگی دارد در صورت تایید نهایی زمین و مکان مناسب برای ایجاد شهرک کشاورزی و گلخانه‌ای تمام زیرساخت‌های این شهرک را در اولین فرصت ممکن انجام داده و در این خصوص حمایت‌های لازم را انجام دهد.

وی در خصوص مشکل میدان دواب اهر نیز گفت: مشکل میدان دواب مشکل زیست محیطی و مربوط به محیط زیست بوده و باید از طریق محیط زیست پیگیری شود.

فتحی همچنین در خصوص صادرات محصول سیب شهرستان اهر نیز گفت: با یک تاجر هماهنگی‎های لازم انجام شده که با خرید محصول باغی سیب، برای صادرات آن اقدام کند.

وی در ادامه از مطالعه طرح استفاده آب به صورت دو منظوره در بخش کشاورزی نیز خبر داد و افزود: در این مطالعه سعی شده مواردی در خصوص استفاده مجدد آب شیلات برای گلخانه‌ها انجام شود.

وی، ظرفیت‌های شهرستان اهر در ایجاد مجتمع‌های گلخانه‌ای بسیار مستعد برشمرد و گفت: این شهرستان می‌تواند سطح زیر کشت مجتمع گلخانه‌ای خود را افزایش دهد.

در پایان این جلسه، از کشاورزان نمونه این شهرستان تجلیل شده و فاز اول مجتمع گلخانه هیدروپونیک قلی زاده به مساحت ۳۰۰۰ متر مربع با تولید سالانه بیش از ۹۵ تن گوجه فرنگی در ارقام مختلف با اعتبار یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان با اشتغالزایی پنج نفر و همچنین اولین خانه کشاورز با خدمات حمایتی کشاورزی ارگانیک در اهر افتتاح شد.

انتهای پیام

  • منبع خبر : ایسنا