تمامی حمله‌هایی که به طرح تحول سلامت می‌شود، بی‌مورد است/تحریم‌ها به شدت تاثیر گذاشته‌اند
تمامی حمله‌هایی که به طرح تحول سلامت می‌شود، بی‌مورد است/تحریم‌ها به شدت تاثیر گذاشته‌اند

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: اگر بخواهیم منصفانه بگوییم، معتقد هستم که تمامی حمله‌هایی که به طرح تحول سلامت می‌شود، بی‌مورد است.

دکتر محمد حسین صومی در هفتمین جلسه شورای هماهنگی روسا و مدیران بیمارستان‌های آذربایجان شرقی در تشریح این خبر اظهار کرد: توسعه بخش خصوصی هم به نوعی از آثار طرح تحول نظام سلامت است که بعدها مشخص خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه حوزه هتلینگ، امری فراموش شده در حوزه درمان بود، گفت‌: با آغاز طرح تحول سلامت هتلینگ در بیمارستان‌های خصوصی آغاز شد

وی در ادامه افزایش تعداد تخت‌ها پس از آغاز طرح تحول سلامت را از دیگر مزایای اجرای این طرح عنوان کرد و گفت: در مقایسه با سال ۹۲ تعداد تخت‌ها به بیش از دو برابر رسیده و تعداد تخت‌های بخش دیالیز دو و نیم برابر شده است.

صومی یادآور شد: قبل از سال ۹۳ در بیمارستان امام رضا (ع) تبریز چند نفر نیازمند دیالیز بودند و در صف و قبل از رسیدن به دیالیز در بیمارستان فوت می‌شدند. رشد بخش دولتی و خصوصی و پیش رفتن رقابت در مسیری درست از دیگر مزایای اجرای طرح تحول سلامت به شمار می‌آید.

وی در ادامه با بیان اینکه همچنان معتقدیم ضعف شدیدی در حوزه نظارت داریم اظهار کرد: باید اذعان کرد که آنگونه که باید نمی‌توانیم از حق بیماران دفاع کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز انتظارات مردم بالا رفته و مردم مزه شیرین عدم کمبودها را احساس کرده‌اند، گفت: چه کسی می‌گوید تحریم‌ها اثر گذار نبوده؟، مواردی پیش آمده که دارویی در کشور پیدا نشده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: هیچ موقع شرکت‌ها مقابل ما نمی‌ایستادند و وضعیت اقتصادی کشور هم این گونه نبود، اما اکنون شرکت‌های دارویی در مقابل ما می‌ایستند و باید این کمبود ها را با ایثار خودمان جبران کنیم. 

وی تاکید کرد: هم بیمارستان‌های خصوصی و هم دولتی در این شرایط مقداری رعایت کرده و در برخورد با بیماران به رسالت انسانی خودشان عمل کنند.

وی گفت: در حوزه دولتی حتی اگر شده وام بگیریم، سعی خواهیم کرد اجازه ندهیم که سیستم دچار مشکل شود.

صومی در ادامه با اشاره به جایگاه و رتبه برتر دانشگاه علوم پزشکی تبریز در بخشی از سنجه‌های اعتباربخشی در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، بیان کرد: ما جزو معدود دانشگاهی هستیم که خدمتمان را کم نکرده و معتقد هستیم وظیفه ما ارائه خدمت است، همچنین جزو دانشگاه‌هایی هستیم که اگر بیمه‌ها بدهی‌هایشان را پرداخت کنند، ما به بدهکار مردم نخواهیم بود.

وی یادآور شد: ارائه خدمات در بخش دولتی ما خوب بود و اگر خدمت گیرندگان در این بخش از ما خدمت نگیرند، از نظر جانی متضرر خواهند شد.

وی تاکید کرد: به عنوان مسئول سلامت استان تاکید می‌کنم که امروز همگی باید دست به دست هم داده و سعی کنیم بالاترین امتیاز را کسب کنیم تا ارتباط بین دانشگاه و مراکز غیر دانشگاهی، امکان ارائه خدمات بهینه را فراهم کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ادامه با اشاره به کسب رتبه برتر در زمینه کاهش مرگ و میر مادران باردار توسط دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیان کرد: به ازای هر ۱۰۰ هزار خانم باردار، فقط ۹ مورد مرگ داشتیم، این در حالی است که نرم کشوری ۱۶ مرگ در ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است.

وی در خاتمه تحقق به این موفقیت را مدیون زحمات تمامی زحمت کشان نظام سلامت همچون بهداشت، فرمانداری مسکن و راه و شهرسازی دانست و خاطرنشان کرد: در برخی موارد ۲۰ نفر برای انتقال مادران باردار در روستاهای استان زحمت می‌کشند.

  • منبع خبر : ایسنا