تغذیه سالم در دستیابی به سلامت جسم چه نقشی ارد؟
تغذیه سالم در دستیابی به سلامت جسم چه نقشی ارد؟

غذای سالم و به عبارت بهتر تغذیه سالم یکی از مهمترین و شاید اساسی ترین راه دستیابی به سلامت جسم است. برای خوشبخت بودن باید جسم سالم و روح آرامی داشت و اگر جسممان را با خوردن غذاهای مفید سالم نگه داریم در نتیجه روحی آرام و سرحال خواهیم داشت.غذای سالم و به عبارت بهتر […]

غذای سالم و به عبارت بهتر تغذیه سالم یکی از مهمترین و شاید اساسی ترین راه دستیابی به سلامت جسم است. برای خوشبخت بودن باید جسم سالم و روح آرامی داشت و اگر جسممان را با خوردن غذاهای مفید سالم نگه داریم در نتیجه روحی آرام و سرحال خواهیم داشت.
غذای سالم و به عبارت بهتر تغذیه سالم یکی از مهم ترین و شاید اساسی ترین راه دستیابی به سلامت جسم است گرچه در ارتقاء سلامت روان نیز بی تاثیر نیست.
متخصصان تغذیه همواره به افراد توصیه می کنند با اتخاذ عادات غذایی سالم علاوه بر تامین نیاز بدن به انرژی حتی الامکان خود را از اثرات عوامل بیماریزا حفظ کنند.

مشهود شدن اهمیت امنیت غذایی درپی توسعه بیماری های صعب العلاج
رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان ‌شرقی اظهارکرد: موج اخیر بیماری­های صعب العلاج در کشور نقش و اهمیت امنیت غذایی و به دنبال آن جایگاه ویژه وزارتخانه مولدی مانند جهاد کشاورزی را بیش از پیش روشن می­کند.
احمد بایبوردی در گفت و گو  خبرنگار نهال امید افزود: هنوز در جامعه ما جا نیافته که همه کارها باید پایه و اساس تحقیقاتی داشته باشد.
وی، بیان کرد: در سنوات گذشته انجام پروژه های اجرایی که فاقد بررسی­های تحقیقاتی بودند ما را به اینجا رسانده که الان دریاچه ارومیه­مان در حال خشکیدن است، آب های زیرزمینی­مان به شدت اُفت دارند، آب موجود در سفره­های زیرزمینی شور شده­اند.
بایبوردی از عدم سرمایه­گذاری کافی در بخش کشاورزی گفت و ادامه داد: مهمترین مشکل پیش روی بخش کشاورزی عدم سرمایه­گذاری کافی در این بخش است، یعنی در مقایسه با سایر بخشها مانند صنعت و یا بهداشت کمتر مورد حمایت قرار می­گیرد.
وی، افزود: حمایت از بخش کشاورزی نه تنها می­تواند گام بزرگی در راستای استقلال  کشور باشد بلکه می­تواند امنیت غذایی کشور را تامین نماید.
رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌ شرقی، یادآور شد: مهمترین مشکل تحقیقات و بویژه کشاورزی در ایران “دیده نشدن” است.  
وی، بااشاره به ورود تدریجی تحقیقات به جامعه افزود: از سوی دیگر نتایج تحقیقات همواره بصورت بطئی و تدریجی وارد جامعه می­شود در صورتی که مشکلات به صورت ناگهانی حادث می­شوند.
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌ شرقی یادآور شد: از اینرو نتایج کارهای تحقیقاتی کمرنگ به نظر می­رسد، در صورتی که تجسم جامعه ای که در آن اثری از پژوهش نباشد غیرممکن است
بایبوردی، تاکیدکرد: اگر تحقیقات  در سالیان قبل با مطالعه و تحقیق بود الان هم در برخی محصولات به خودکفایی رسیده بودیم و در عین حال جاذبه توریستی بزرگی به نام دریاچه ارومیه را هم از دست نداده بودیم. پس اگر نقش تحقیقات را باور کنیم بقیه مشکلات ریز و درشت به خودی خود حل خواهند شد.

تغذیه صحیح در سلامت جسم دخیل در ارتقاء سلامت جامعه
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی اظهارکرد: نقش تغذیه در سلامت و کارآیی و یادگیری انسانها و ارتباط آن با توسعه اقتصادی طی تحقیقات وسیع جهانی به اثبات رسیده و نشان داده شده است که سرمایه گذاری در تامین امنیت غذایی و سلامت تغذیه ای مردم نه تنها با صرفه و اقتصادی است بلکه از ضروریات غیر قابل اجتناب ملی بشمار می رود.
جابر سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار نهال امید، افزود: نیل به امنیت غذایی بیش از هر چیز دیگری توجه ما را به اصلاح الگوی مصرف جلب می‌کند، حجم زیاد ضایعات نان، اتلاف زیاد منابع آبی به دلیل استفاده روش‌های نادرست آبیاری کشاورزی و از جهت دیگر عدم توجه به نگهداری مناسب از محصولات زراعی و باغی از مصادیق نگران کننده در این زمینه‌است.
وی، بیان کرد: گذر از بحران غذا و نیل به توسعه منابع طبیعی و انسانی با تکیه به کشاورزی، به عنوان موتور توسعه پایدار امکان‌پذیر است. برای این منظور، باید توانمندی‌ها و قابلیت‌های بخش کشاورزی را شناخت و برای برطرف کردن موانع و عوامل بازدارنده توسعه تلاش کرد.
سلیمانی، از لزوم توجه به فرهنگ مصرف صحیح غذا گفت و ادامه داد: غذا از جنبه‌های مختلف آب، خاک، مواد آلی موجود در خاک، کودها و سموم و در مراحل بعدی بهداشت تهیه، طبخ، نحوه، اندازه و نوع آن، فرهنگ مصرف صحیح و موردنیاز بدن و سن مصرف‌کننده باید مورد دقت و نظارت باشد.
وی، افزود: دولت‌ها در قالب برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در صدد هستند تا ضرورت‌ها و چالش‌های اساسی کشورهای خود را مانند جوانی جمعیت، افزایش سطح مشارکت‌های اجتماعی، توجه به امر اشتغال و فراهم آوردن رشد اقتصادی مورد نیاز برای کاستن از نرخ بیکاری فعلی، توسعه منابع انسانی، فناوری و بهره‌مندی از منابع و امکانات کشور را جهت رشد و پیشرفت هر چه سریع تر جوامع خود بکار گیرند.
کارشناس صنایع غذایی و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی یادآور شد: نقش تغذیه صحیح در سلامت جسم، روان، رشد و بالندگی جامعه بسیار مهم است و باید ارتقا یابد.
وی، افزود: نگاهی به غذاهای سنتی متداول در جامعه نشان می دهد که این الگوی غذایی شامل استفاده از حبوبات به مقدار کافی در برنامه غذایی، جانشین کردن تخم مرغ و نیز مخلوط غلات و حبوبات به جای گوشت، استفاده از ماست و دوغ به جای نوشابه های گازدار بر سر هر سفره ایرانی، استفاده از سبزی خوردن همراه غذا، مصرف میوه های تازه فصل به جای آب میوه های آماده در طول روز و به طور کلی استفاده از غذاها و میان وعده های خانگی و تازه به جای غذاها و میان وعده های آماده و سرخ کرده و پُرنمک یا پُر شکر بوده است.
سلیمانی، بااشاره به نقش آموزش در اصلاح الگوی مصرف نامناسب مواد غذایی تاکیدکرد: الگوی مصرف نامناسب مواد غذایی باید با آموزش و افزایش آگاهی مردم اصلاح شود.

براساس این گزارش
، غذا و اهمیت غذا بر هیچ‌کس پوشیده نبوده و هر انسانی نیز هدفش از مصرف مواد غذایی کسب نعمت سلامتی و شادابی است که برای تحقق این هدف نیاز است دانش آن را در اختیار داشته باشد.


گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی

  • منبع خبر : نهال امید