تعامل برای صادرات تولید مازاد بخش کشاورزی آذربایجان شرقی
تعامل برای صادرات تولید مازاد بخش کشاورزی آذربایجان شرقی

جلسه مشترک دفتر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان با روسای کمیسیون‌های کشاورزی و صادرات با هدف تعامل در صادرات تولیدات مازاد بخش کشاورزی استان برگزار شد. در ابتدای این جلسه صالح مؤمنی، مدیر دفتر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به فعالیت این دفتر در برآورد مصرف استان و همچنین پیش‌بینی […]

جلسه مشترک دفتر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان با روسای کمیسیون‌های کشاورزی و صادرات با هدف تعامل در صادرات تولیدات مازاد بخش کشاورزی استان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه صالح مؤمنی، مدیر دفتر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به فعالیت این دفتر در برآورد مصرف استان و همچنین پیش‌بینی تولید محصولات کشاورزی استان در سال ۱۴۰۰، خواستار پیشبرد برنامه استراتژیک مشترک جهت صادرات مازاد تولیدات کشاورزی استان در سال جاری شد.
 
محصول سیب بیشترین مازاد تولید را در استان دارد
 
مدیر دفتر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان، برآورد تولید محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی را ارائه و مازاد تولید محصولات مزیت دار استان را تشریح کرد که از آن جمله می توان به مازاد تولید ۱۴۷ هزار تنی محصول گندم، ۶۰۲ هزار تنی سیب و ۱۱۵ هزار تنی سیب زمینی اشاره کرد که در این میان محصول سیب بیشترین مازاد تولید را در استان دارد.

باید به فکر استقرار مراکز تجاری خود در کشورهای هدف باشیم

در ادامه جلسه بشیر جعفری، مدیرعامل صندوق حمایت از بخش کشاورزی استان با توجه به عدم تسلط سیستماتیک بر بازارهای هدف در کشورهای اوراسیا و سایر همسایگان گفت: در رفع این مشکل باید هم وزارتخانه‌های دولتی و هم بخش خصوصی وارد عمل شوند.

وی با بیان اینکه هم اکنون ما درگیر صادرات ریالی با برخی کشورهای همسایه هستیم، گفت: هرگز به فکرمان نرسیده است که باید مرکز تجاری خود را در کشورهای هدف از جمله عراق و روسیه تأسیس و نمایندگان خود را در آنجا مستقر کنیم تا با فروش محصولات خود، باعث ورود ارز به کشور شویم.
 
جعفری افزود: اتاق بازرگانی هم در این بین باید نقش فعال خود را در بازارشناسی و بازاریابی در راستای فروش محصولات کشاورزی و واردات نهاده‌های دام ایفا کند. اتاق می‌تواند با ایفای نقش در راستای کشاورزی قراردادی جهت شناخت نیاز بازارهای هدف و هماهنگی تولید با کشاورزان استان در قالب کشاورزی قراردادی اقدام کند تا منافع کشاورز بیش ‌از پیش حفظ شود.

وی ادامه داد: بسیار اتفاق افتاده است که صادرکننده بازار پیدا کرده و زیر بار تعهد صادرات محصولات کشاورزی قرار گرفته اما وزارت صمت به بهانه تنظیم بازار با صدور بخشنامه‌ای که صادرات محصول را ممنوع کرده نتوانسته است تعهد خود را ایفا کند درحالی‌که محصول موجود در سردخانه چندین برابر نیاز داخلی بوده است لذا اتاق با طرح این موضوع در شورای گفتگو می‌تواند این مانع را حذف کند.

مدیرعامل صندوق حمایت از بخش کشاورزی استان با اشاره به عدم پیش‌بینی درست از تولید محصولات کشاورزی و ارائه آمار آن، پیشنهاد کرد تا هم اتاق و هم دولت در راستای جایگزین کردن صادرات به جای خرید تضمینی تلاش کنند.

مراغه می تواند پایلوت ساخت مرکز سورتینگ سیب انتخاب شود

یوسف دهقانی زاد، دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق تبریز نیز با اشاره به قیمت بالای سموم کشاورزی، جهت حصول به محصول یکدست کشاورزی، پیشنهاد سمپاشی منطقه‌ای را با خرید هلیکوپترهای ویژه ارائه کرد.
 
وی همچنین در ارتباط با بحث مطرح شده در مورد صادرات سیب پیشنهاد داد که مراغه به عنوان پایلوت ساخت مرکز سورتینگ سیب انتخاب و اقدامات لازم در این خصوص انجام شود.
 
عدم اطلاع رسانی صحیح در خصوص مشوق های صادراتی
 
بابازاده، کارشناس دفتر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز با اشاره به اینکه انتقادات زیادی از طرف تشکل‌های کشاورزی به قیمت تضمینی محصولات کشاورزی وارد است، گفت: اما این نکته را باید در نظر داشت که در خرید تضمینی محصولات کشاورزی، هزینه، سود و تورم در نظر گرفته می‌شود و تعیین قیمت تضمینی باید به نحوی باشد که معیار حفظ رابطه مبادله در داخل و خارج بخش کشاورزی حفظ شود و موجب سوق دادن کشاورزان به تولید محصول خاص و مشکلات تبعی آتی نشود.
 
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته رقم قابل‌توجهی از جانب سازمان توسعه تجارت به عنوان مشوق صادراتی در نظر گرفته شده بود، گفت: اما عدم اطلاع‌رسانی به ‌موقع موجب عدم بهره‌مندی مناسب صادرکنندگان از تسهیلات سرمایه درگردش شد، لذا لازم هست در این ارتباط سازمان صمت، سهم استان از این تسهیلات را مشخص و اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام دهد.
 
ضرورت تغییر نگرش و ارائه الگوی کشت مناسب در کشور

میریوسف حسینی، رئیسی کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق نیز در این جلسه، آموزش و آگاهی قبل از صادرات و برنامه‌ریزی برای آن را اولویت مهم این بخش دانسته و افزود: اینکه در همین جلسه بر عدم ضرورت صادرات هندوانه و تولید آن با توجه به وضعیت آبی اشاره می شود، خود ضرورت تغییر نگرش و ارائه الگوی کشت مناسب در کشور ما را نشان می‌دهد.

وی گفت: سال‌ها پیش تولیدکننده محصولات لبنی در استان بر ضرورت اصلاح نژاد در دام‌های ما برای تولید شیر تاکید داشتند که امروز آن صحبت‌ها، ضرورت خود را بیش ‌از پیش نشان می‌دهد.
 
آموزش در حوزه صادرات نیاز اساسی صادرکنندگان
 
علیرضا پور آقابالایی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان نیز با تشریح برنامه‌های این اتحادیه در صادرات محصولات کشاورزی استان به بازارهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا، برنامه‌ریزی مؤثر اتاق و اتحاد و اعتمادآفرینی بین تشکل‌ها و فعالان اقتصادی توسط اتاق در راستای افزایش صادرات را مهم دانست.

وی ادامه داد: آموزش‌های حوزه صادراتی نیاز اساسی برای صادرکنندگان است. واحدی که می‌خواهد محصول خود را صادر کند، باید بداند فرهنگ روسیه با فرهنگ عراق یا فرهنگ امارات متفاوت است.

دولت باید از تقسیم غیر اصولی زمین های کشاورزی جلوگیری کند

قاسم قویدل، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تبریز نیز ضمن تأکید بر تجمیع اراضی کشاورزی گفت: لازم است دولت با ارائه طرحی در راستای الگوی موفق جهانی « تجمیع آری، تقسیم خیر، تقسیم درآمدآری، تقسیم زمین، خیر» از تقسیم غیراصولی زمین‌های کشاورزی جلوگیری کند.

وی ادامه داد: در ادامه این اقدام، باید پایش منطقه‌ای انجام شود و در مناطق مشخص صرفاً محصول مشخصی تولید شود که انتظار اقتصادی بودن محصول تولیدی را هم داشته باشیم.

قویدل با اشاره به وجود قانون در این خصوص، علت عدم اجرای این قانون را نقص در خود قانون و عدم تدوین اصولی این قانون برشمرد.

 وی همچنین برای جمع ‌بندی مباحث و اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی بهتر در پایان به این نکته اشاره کرد که کمیسیون کشاورزی اتاق، جلسات کارشناسی بیشتری را طی هفته‌های آتی برگزار خواهد کرد.

انتهای پیام

  • منبع خبر : ایسنا