تصویب قانون سازمان‌های مردم نهاد ضروری است
تصویب قانون سازمان‌های مردم نهاد ضروری است

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: تصویب قانون سازمان‌های مردم نهاد با رویکردی توسعه‌گرانه و مبتنی بر آسیب‌شناسی، لازم و ضروری است. بدر شکوهی روز یکشنبه در آیین گرامیداشت هفته تشکل ها و مشارکت های اجتماعی که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، افزود: تمام فعالان عرصه اجتماعی و تشکل های مردم نهاد کشور […]

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: تصویب قانون سازمان‌های مردم نهاد با رویکردی توسعه‌گرانه و مبتنی بر آسیب‌شناسی، لازم و ضروری است.

بدر شکوهی روز یکشنبه در آیین گرامیداشت هفته تشکل ها و مشارکت های اجتماعی که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، افزود: تمام فعالان عرصه اجتماعی و تشکل های مردم نهاد کشور در دوران کرونا بیش از همیشه صادقانه در کنار ملت و دولت بوده و ‌ایفاگر همیاری های اجتماعی بودند و تمام توان و همت خود را برای کمک به هموطنان بسیج کردند.

وی با بیان اینکه تشکل‌های مردم‌نهاد نماد عینی مشارکت مردم در تمام ابعاد توسعه اجتماعی هستند، ضمن تاکید بر لزوم بهره گیری از تمام ظرفیت های موجود در جامعه به منظور دست یابی به توسعه پایدار، اظهار کرد: هفته ملی تشکل ها و مشارکت اجتماعی فرصتی مناسب برای بازخوانی گفتمان حکمرانی حلقه های میانی و تجلیل از اصل مردم سالاری دینی است.

شکوهی با اشاره به سخنان رییس جمهوری در زمینه ایجاد دولت قوی و تحول آفرینی در کشور، یادآور شد: با توجه به رویکرد دولت جدید مبنی بر تحول آفرینی، این تحول بدون باور به نقش موثر تشکل های مردم نهاد امری محال است.

وی یادآور شد: تشکل های مردم نهاد نماد عینی مشارکت مردم در تمام ابعاد و لایه های توسعه اجتماعی هستند و تحول در نظام مدیریت اجتماعی نیازمند تحول در نظام سیاست گذاری اجتماعی با رویکرد مردم باوری و ایجاد بسترهای مشارکت حداکثری مردم در امور است.

شکوهی اضافه کرد: بیش از ۲۰ سال است که سمن ها علیرغم تمام تنگناهای حقوقی، تلاش خود را برای کمک به مسوولان و رشد و توسعه کشور به کار بسته اند و اکنون زمان آن رسیده است که لایحه جامع سازمان های مردم نهاد در مجلس و دولت تصویب شود.

وی به انتظارات نظام و مردم از سمن ها اشاره کرد و گفت: عمل به تکالیف قانونی، ایجاد روحیه مطالبه گری در خود، پیگیری مطالبات و ارائه پیشنهادات و راهکارها به ادارات تخصصی باید در سرلوحه فعالیت های سمن ها قرار گیرد.

به گزارش ایرنا،  در این مراسم از کتاب شناسنامه جامع سازمان های مردم نهاد آذربایجان شرقی که توسط معاونت تشکل ها و مشارکت های اجتماعی اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری چاپ شده است، رونمایی شد که حاوی اطلاعات سمن های دارای مجوز از استانداری، فرمانداری ها و ادارات کل ورزش و جوانان و بهزیستی از جمله سال تاسیس، شماره ثبت، موضوع و محدوده فعالیت، نام مدیرعامل و آدرس و شماره تلفن آنهاست.

در این کتاب، اطلاعات سمن های دارای مجوز از استانداری، فرمانداری شهرستان ها و ادارات کل ورزش و جوانان و بهزیستی در فصول جداگانه ای درج شده است و نسخه الکترونیک کتاب در سایت استانداری آذربایجان شرقی قابل مشاهده می باشد.

در آذربایجان شرقی بیش از ۷۰۰ سازمان مردم نهاد (سمن) در بخش های مختلف فعالیت می کنند.