تشریح روند آغاز سال تحصیلی جدید در آذربایجان شرقی
تشریح روند آغاز سال تحصیلی جدید در آذربایجان شرقی

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت: چیزی که امسال مدنظر سیستم تعلیم و تربیت است، آغاز سال تحصیلی از سوم مهر ماه به صورت مجازی بوده و رویکردی که دستگاه تعلیم و تربیت پیگیر آن است آرام، منظم،تدریجی با لحاظ تمام جوانب است.  جعفر پاشایی در گفت‌وگوی ویژه خبری، گفت: تصمیمات وزارت آموزش و […]

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت: چیزی که امسال مدنظر سیستم تعلیم و تربیت است، آغاز سال تحصیلی از سوم مهر ماه به صورت مجازی بوده و رویکردی که دستگاه تعلیم و تربیت پیگیر آن است آرام، منظم،تدریجی با لحاظ تمام جوانب است.

 جعفر پاشایی در گفت‌وگوی ویژه خبری، گفت: تصمیمات وزارت آموزش و پرورش متعهد به تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا بوده و یک دستور العمل کلی از سوی وزارت برای آغاز سال تحصیلی به کل کشور صادر شده است.

وی ادامه داد: آغاز سال تحصیلی از یک مهر خواهد بود با توجه به این که امسال یک مهر مصادف با روز پنجشنبه است در این روز با عنوان جشن شکوفه ها مدارس برای دانش آموزان پایه اولی و پیش دبستانی برای آشنایی آن ها با حوزه تعلیم و تربیت، مدرسه و معلمان باز خواهد بود لذا از سوم مهر ماه نیز مدارس سراسر کشور سال تحصیلی را شروع خواهند کرد.

 وی افزود: بازگشایی اصلی مدارس برابر دستور العمل ابلاغی وزارت آموزش و پرورش از اول آبان ماه و آغاز سال تحصیلی در سوم مهر ماه به صورت مجازی، ترکیبی و تلویزیونی خواهد بود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان افزود: طبیعی است که در دنیا بحث حضور دانش آموزان در مدرسه اولویت اول است حتی برای ارتقا کیفیت در حوزه آموزش محتوای درسی نیز اولویت اول در دنیا حضوری است.در کشور های مختلف نیز سعی بر این بود که در دوران کرونا در اولین فرصت دانش آموزان در مدارس حضور یابند.

وی اظهار کرد: در ابتدای کرونا به لحاظ اجبار به آموزش مجازی روی آوردیم و روند صد ساله آموزش تغییر یافت اما این اجبار باعث رخ دادن اتفاقات جدیدی در حوزه آموزش و پرورش شد که ما توانستیم آموزش های خود را به سمت آموزش های مجازی بکشانیم که منجر به شکل گرفتن ابر شبکه ای مانند شاد شد.در حال حاضر آموزش و پرورش آذربایجان شرقی آمادگی لازم را برای شروع مدارس با چهار روش مجازی، حضوری، ترکیبی و تلویزیونی را دارد.

پاشایی گفت: برخی از مناطق روستایی ما زیر ساخت های اولیه را برای استفاده از حوزه آموزش مجازی را ندارند آذربایجان شرقی جز اولین استان هایی هستیم که به لحاظ اهمیت این موضوع اقدامات موثری انجام و مورد تایید وزیر وقت آموزش و پرورش قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در آذربایجان شرقی همکاران اداری و داوطلب تحت عنوان طرح یاریگران آموزشی بدون دریافت مبلغی از آموزش و پرورش در روستاهایی که زیرساخت های ارتباطی نبود به کمک معلم ها رفته و بسته های آموزشی برای این مناطق تهیه کردند. لذا یکی از بحث های اساسی در دوران کرونا تلویزیون بود که تمامی درس ها در رسانه ملی تدریس شد.

وی ضمن اشاره به کمک های خیرین در استان برای دانش آموزان بی بضاعت گفت: استان ما در بحث کمک به دانش آموزان بی بضاعت به همت خیرین محترم یکی از استان های پیشتاز است.تعهد ما این است که به فضل پروردگار هیچ دانش آموزی خارج از سیستم تعلیم و تربیت نباشد.

وی بیان کرد: تصمیم مهم دیگری که با کمک دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام و به تصویب شورای آموزش و پرورش و ستاد ملی مقابله با کرونا استان رسید،برقراری آموزش حضوری در مدارس مناطق روستایی و شهری با تعداد دانش آموز کمتر از ۵۰ نفر بود که امسال نیز همانطور خواهد بود.

مدیر کل آموزش و پرورش استان افزود: دوران کرونا هم برای دانش آموزان و اولیا محترم و هم برای متولیان امر آموزش و پرورش و برای نظام و تعلیم تربیت دوران سختی بود. لازمه جبران این مشکلات به وجود آمده در این دوران این است که از اضلاع مختلفی که در تعلیم و تربیت مهم و تاثیر گذار هستند، با یکدیگر همکاری کنند چرا که حوزه آموزش و پرورش به تنهایی توانایی این کار را نخواهد داشت و باید اولیا محترم، معلمان و مدیران مدارس و نهاد های تاثیرگذار دست در دست هم داده و به کمک هم این مشکلات را رفع کنند.از جمله این اقدامات می توان به برگزاری کلاس های جبرانی و تولید محتوای استاندارد شده که بتواند در کوتاه مدت این نقیصه را رفع کند، اشاره کرد.

وی ادامه داد: با کمک وزارت آموزش و پرورش و در راس آن سازمان پژوهش و برنامه ریزی کشور تولید محتوا هم در حوزه کتاب به شکل فیزیکی و هم راهنمای کتاب معلم به شکلی تدوین می شود که بتوانیم کاستی ها را جبران کنیم.

پاشایی افزود: همچنین در سطح آذربایجان شرقی که به تصمیم شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش استان که ۳۹ ناحیه و منطقه در آن حضور دارند، این است که بلافاصله بعد از شروع مدارس به شکل حضوری، تمام ظرفیت های درون سازمانی،برون سازمانی و امکانات درون مدرسه و همه نهاد ها و اولیا محترم بتوانیم مشکلات را حل کنیم که این ها باز به صورت تدریجی، هماهنگ با مقطع سنی و روحیه و انگیزه ی دانش آموزان خواهد بود چرا که اگر برنامه ریزی لازم را نداشته باشیم، آسیب ها بیشتر خواهند شد.

پاشایی ضمن توصیه به اولیا افزود: اولیا محترم باید آموخته های خود و فرزندان خود را در اختیار عوامل مدارس قرار دهند تا ما نیز بتوانیم برنامه ریزی های مناسب را برای حل مشکلات دانش آموزان انجام دهیم. چرا که بزرگ ترین حلقه اتصال دولت و ملت حوزه تعلیم و تربیت است.

وی ادامه داد: ما میتوانیم با هماهنگی، یکدلی و یکرنگی موفقیت را در حوزه تعلیم و تربیت و آینده سازان نظام مقدس جمهوری اسلامی را در مرکز محلی به نام مدرسه که جایگاه علم و ایمان است، باحضور راهنما و و مربی قوی به نام معلم که مرکز اصلی در تعلیم و تربیت است را رقم بزنیم و آرزوی ما این است که دوران کرونا را پشت سر گذاشته و و همچنان شاهد شور و شوق و محبت در مدارس باشیم.

وی با بیان این که ستاد پروژه مهر هر هفته روز شنبه برگزار شد، گفت: ما بعد از پایان امتحانات خرداد تمهیدات لازم را برای آغاز سال تحصیلی را به شکل منظم،منسجم،هماهنگ و برنامه ریزی شده انجام دادیم. لذا در روز های شنبه هر هفته ستاد پروژه مهر در مناطق و نواحی استان انجام و کارگروه های مختلفی مانند اطلاع رسانی، تامین، تجهیز، توزیع کتاب، صدور ابلاغ و … شکل گرفتند.

به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان، پاشایی خاطرنشان کرد: در آذربایجان شرقی آموزش تقریبا در ۸ هزار و پانصد مدرسه با ۸۷۰ هزار نوآموز و دانش آموز از روز شنبه سوم مهر ماه شروع خواهد شد. من و تمامی همکارانم در استان آماده ی رفع هرگونه نارسایی هستیم تا یک سال تحصیلی شاداب و هماهنگ را پشت سر بگذاریم.

انتهای پیام