تبریز نیازمند یک طرح جامع نورپردازی در جایگاه اولین‌ها است
تبریز نیازمند یک طرح جامع نورپردازی در جایگاه اولین‌ها است

یک کارشناس حوزه نورپردازی گفت: تبریز به عنوان شهر اولین‌ها نیازمند یک طرح جامع نورپردازی در جایگاه اولین‌ها است که البته در این خصوص اقداماتی در سال ۹۴ انجام گرفته اما نا تمام مانده است و اکنون انتظار می‌رود که با پیشتازی سازمان سیما و منظر شهرداری تبریز جهت یکپارچه شدن نورپردازی و پیروی کردن از این طرح جامع، شاهد تبریزی متفاوت و قابل مقایسه با شهرهای پیشرفته جهان باشیم.

عارف دائی فرشچی در گفت‌وگو با نهال امید ، در خصوص عنوان «نورپردازی»، اظهار کرد: روشنایی یا نورپردازی، استفاده عمدی از نور برای دستیابی به اثرات زیبایی دیداری است که شامل استفاده از منابع نور مصنوعی مانند لامپ‌ها و نور طبیعی با گرفتن نور روزانه خورشید می‌باشد. 

وی افزود: نور روز با استفاده از پنجره‌ها یا نورگیرها گاهی به عنوان منبع اصلی نور ساختمان‌ها در طول روز استفاده می‌شود و این امر می‌تواند در مصرف انرژی به جای استفاده از روشنایی مصنوعی در ساختمان‌ها (که بخش عمده‌ای از مصرف انرژی ساختمانی را شامل می‌شود) صرفه‌جویی کرد. 

وی ادامه داد: نور مناسب می‌تواند عملکرد کار یا ظاهر یک منطقه را بهبود ببخشد و حتی اثرات روانی مثبتی روی ساکنان داشته باشد.

دائی فرشچی در خصوص نقش نورپردازی در توسعه فضای شهری، گفت: نورپردازی یکی از اصلی ترین عناصر منظر شهری در توسعه شبانه‌ی فضاهای شهری است که هم به عنوان یک فعالیت تزئینی و هم به‌عنوان یک راهکار موثر در معماری مجدد شبانه در شهرها استفاده می‌شود.

وی افزود: نورپردازی صحیح منجر به بهبود کیفیت زندگی شهری، افزایش جذابیت و حتی تنظیم زمان فعالیت و امنیت شهری برای شهروندان می‌شود لذا نورپردازی با تاثیر گذاری در ساعات پر تردد و ترافیک شهری و انتقال بخشی از ترافیک به ساعات پایانی شب باعث توسعه حیات شبانه شده و افزایش راندمان شهروندان را نیز در پی خواهد داشت.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در خصوص وضعیت نورپردازی در سطح شهر تبریز، اظهار کرد: رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تبریز در حوالی سال ۹۴ وعده تحول در نورپردازی‌های سطح شهر را داده بود، اما این در حالی است که وضعیت تبریز از این لحاظ نسبت به سال ۹۰ متحول شده اما از سال ۹۵ به بعد شاهد توقف عملکرد شهرداری تبریز در اجرای پروژه‌های شاخص نورپردازی بوده‌ایم.

این کارشناس حوزه روشنایی افزود: در حالت کلی، شهر تبریز به عنوان شهر اولین‌ها در نهادینه کردن صنعت نورپردازی به کمک مدیران ارشد شهری و پیمانکاران حرفه‌ای و نسل جوان و اجرای چندین پروژه در سطح شهر توسط شهرداری وقت شاهد این بوده که سازندگان ساختمان‌ها میل به نورپردازی برای هرچه زیباتر شدن جلوه‌ی شبانه ساختمان خود دارند.

وی گفت: بر اساس نظرسنجی که در خصوص نورپردازی سطح شهر از شهروندان تبریزی داشته‌ایم، به این نتیجه رسیدیم که نورپردازی شهری تبریز در شان شهر اولین‌ها نیست و از لحاظ استانداردها هنوز جا برای بهبود و پیشرفت دارد. مثلا در یک کوچه‌ی هشت یا شش متری یکی از ساختمان‌ها با رعایت نکردن پارامتر شدت روشنایی در نورپردازی خود موجب اذیت و خیرگی نور برای ساکنین محل می‌شود که بهبود این شرایط نیازمند آموزش‌های لازم قبل از اجرای پروژه برای مجری است.

وی با بیان این‌که در تهران و مشهد به لحاظ وسعت شهری و تعداد پروژه‌های بیشتر، وضعیت بسیار بهتری در حوزه نورپردازی نسبت به تبریز وجود دارد، ادامه داد: مدیرعامل جدید سازمان سیما منظر شهرداری تبریز اجرای برنامه‌ها و طرح‌های نورپردازی شهری و تداوم تحول در این خصوص را برای سال آینده در نظر دارد.

  • منبع خبر : ایسنا