تبریز دروازه قفقاز و اروپا است/ به دنبال راه حل برای حضور و همکاری مجدد با ایران هستیم
تبریز دروازه قفقاز و اروپا است/ به دنبال راه حل برای حضور و همکاری مجدد با ایران هستیم

یوجانگ هیان ، سفیر کره جنوبی در ایران گفت: تبریز دروازه آذربایجان، ترکیه، ارمنستان و اروپا است و به نوعی پایتخت دیگری برای ایران است و یک مرکز بزرگ برای توسعه تجارت است.

“یوجانگ هیان” اذعان داشت: رئیس اتاق بازرگانی تبریز ۶ سال متوالی صادرکننده نمونه شناخته شده است و تصور من قبل از حضور در ایران، کشور بزرگ با منابع بزرگ بود ولی در مدت حضور در ایران متوجه شدم که بزرگترین سرمایه ایران نیروی دانش آموخته ایران است که می تواند در توسعه ایران مورد استفاده قرار گیرد.
وی ادامه داد: در طول این سال ها به اصفهان و مشهد و شیراز سفر کردم، ولی به این نتیجه رسیدم که تبریز مهمترین مرکز تجاری برای برقراری ارتباط است و من در ارسال گزارش به پایتخت مان، حتما در مورد تبریز و گسترش روابط با آن تاکید خواهم کرد.

یوجانگ هیان خاطرنشان شد: همکاری کره با ایران را می توان منحصر به واردات نفت و صادرات لوازم الکترونیک و اتومبیل دانست و تلاش کرد روابط اقتصادی بیش از این ارتقا و گسترش یابد.

وی با تاکید بر اینکه تمام تلاشم را برای تقویت روابط ایران و کره خواهم کرد، ابراز داشت: در شرایط سخت قرار داریم ولی تلاش می کنیم این روابط را ارتقا دهیم. بعد از این دیدار به سئول گزارش می دهم و نقاط قوت تقویت همکاری ها را گوشزد خواهم کرد.

سفیر کره جنوبی در ایران با بیان اینکه شرایط سخت تجاری فقط برای ایران نیست و برای کره هم هست اضافه کرد: ارتباط ایران با کره فقط تجاری بوده ولی باید در زمینه های فرهنگی هم روابط ما توسعه یابد.

یوجانگ هیان از برگزاری نمایشگاه محصولات کره در ایران خبر داد و گفت: اگر تجار ایرانی قصد برگزاری نمایشگاه در کره داشته باشند، سفارت کمک می کند.

وی ادامه داد: دو هزار شرکت کره ای قبل از تحریم ها در ایران حضور داشتند و به دنبال راه حل هایی برای حضور مجدد و همکاری مجدد با ایران هستیم.

یوجانگ هیان با اعلام اینکه در سال ۲۰۱۱ و قبل از تحریم ها، حجم مبادلات ایران و کره ۲۰ میلیارد دلار بوده است خاطر نشان کرد: متاسفانه اکنون کمتر از هفت میلیارد دلار رسیده و به همین دلیل شرکت های کره ای حجم کاری و کارمندان خود را کم کردند و شرکت های کوچک و متوسط مجبور شدند ایران را ترک کنند اما باید کمک نیم این روابط افزایش یابد.

وی با تاکید بر اینکه کره ای ها دوبار نام ایران را به نیکی یاد کردند، افزود: در ایام بحران سوخت در کره جنوبی که اعراب خلیج فارس از فروش نفت و انجام تعهدات خود سرباز زدند، فقط ایران به تعهدات خود عمل کرد و کره از بحران نجات یافت و به همین دلیل کره ای ها از ایران به نیکی یاد می کنند و کره هم در دوران تحریم، در کنار ایران بوده است.

  • منبع خبر : نصرنیوز