بسته بندی دخیل در کیفیّت و سلامت مواد غذایی
بسته بندی دخیل در کیفیّت و سلامت مواد غذایی

ضعف در بسته‌بندی مناسب صنایع غذایی و محصولات کشاورزی باعث کاهش کیفیت و سلامت مواد غذایی می‌شود که در نتیجه با مشکل بزرگتر و جدی‌تر از دست دادن بازارهای هدف منجر خواهد شد که این راهی است که نباید بر آن وارد شد.

به گزارش نهال امید، ایران کشوری است با منابع و محصولات کشاورزی بسیار بالا و باکیفیّت که به‌دلیل عدم وجود صنایع تبدیلی مناسب و قوی قادر به نشان دادن ظرفیت واقعی تولید و صادرات خود نیست.

با استفاده از تکنولوژی‌های جدید در صنعت غذا نه‌تنها می‌توان بخش عمده‌ای از ضایعات را حذف کرد، بلکه می‌توان آنها را به مواد مفید و قابل مصرف و مرغوب برای صادرات تبدیل کرد. صنایع تبدیلی نقش بسزایی در کاهش ضایعات محصولات کشاورزی دارد.

بسیاری از محصولات کشاورزی در کشور ما تولید و درنهایت مرغوبیت موردپسند مصرف‌کنندگان سراسر جهان قرار می‌گیرد. ولی متأسفانه به‌ دلیل عدم استفاده از تکنولوژی‌های لازم برای بسته‌بندی از این فرصت طلایی جامانده‌ایم. هدف اصلی از بسته‌بندی کردن مواد غذایی این است که مدت زمان نگهداری آنها افزایش یابد و مواد غذایی و محصولات کشاورزی به‌طور کامل از خطر عوامل فساد درونی و بیرونی حفظ و حمل و نقل مواد غذایی بهتر و آسان‌تر انجام شود، چرا که این صنعت شناساندن کالا به خریدار است و مانند پُلی ارتباطی میان خریدار و کالا است که به کالا هویت می‌دهد.

امروزه صنعت بسته‌بندی به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های مهم و تعیین‌کننده در صادرات غیرنفتی محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر با هدف فروش و بازاریابی مناسب در ماطق مختلف جهان جایگاه ویژه‌ای دارد. ولی متأسفانه ضعف این صنعت در ایران باعث شد که کشورهای دیگر با خرید به‌صورت فله‌ای و با قیمت نازلی کالاها و محصولات کشاورزی ایرانی و انجام عملیات بسته‌بندی در کشور خود محصولات ایرانی را با نام کشور خود با قیمت‌های مضاعف به دیگر کشورها صادر کنند.

با ایجاد صنایع مرتبط و دارای قدرت و رقابت بین‌المللی می‌توانیم نقش مهمّی را در کسب ارزش افزوده محصولات تولیدی کشور داشته باشیم. امروزه رقابت در سطح اقتصاد جهانی به سمت تنوع‌سازی پیش می‌رود و باید تولیدکنندگان برنامه‌های فروش برای رقابت هرچه بیشتر در سطح بازارهای جهانی و محصولات جدید با بسته‌بندی‌های روز به بازار عرضه کنند. بی‌توجّهی به این صنعت در واقع لطمه اصلی را به صنعت کشاورزی نیز وارد می‌سازد. ایران با توجه به این که کشوری است با منابع و محصولات کشاورزی بسیار بالا، ولی هنوز قادر به نشان دادن ظرفیت‌های واقعی تولید خود در بخش کشاورزی به سایر کشورها و بازارهای هدف نیست و این می‌تواند به ‌نوعی برای بخش کشاورزی جبران‌ناپذیر باشد

  • نویسنده : امیرمسعود طایفه سلطانخانی
  • منبع خبر : نهال امید