برگزاری المپیاد ورزشی دانشجویان کشور در تبریز و فرصتی برای اوج گیری
برگزاری المپیاد ورزشی دانشجویان کشور در تبریز و فرصتی برای اوج گیری

دانشگاه تبریز بعد از ۲۵ سال به عنوان میزبان المپیاد ورزشی دانشجویان کشور انتخاب شده و این فرصتی برای اوج گیری شهر اولین‌ها در دوران فراموشی گردشگری و افول میزبانی این شهر در بین شهرهای دیگر محسوب می‌شود.

پانزدهمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور در تابستان سال جاری با حضور بیش از ۵۰۰۰ شرکت کننده به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار خواهد شد.

در سال ۷۶ و حدود ۲۵ سال پیش بود که سومین دوره این مسابقات در دو شهر برگزار شد که این بار شهر میزبان رقابت‌های دختران و پسران دیگر مشترک نبود و دانشگاه تبریز به عنوان میزبان پسران و دانشگاه شیراز نیز به عنوان میزبان رقابت‌های دختران دانشجو انتخاب شده بودند. امسال اما تبریز برای دومین بار قرار است به عنوان میزبان مسابقات دانشجویان و برای نخستین بار میزبانی مسابقات دختران را عهده دار شود.

حضور دانشجویان سراسر کشور در تبریز می‌تواند زمینه ارتقای وضعیت گردشگری در این شهر را نیز فراهم کند و در این راستا می‌توان پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های شهر تبریز را از طریق دانشجویان به نقاط دیگر کشور انتقال داد.  

آمادگی دانشگاه تبریز برای برگزاری المپیاد ورزشی دانشجویان 

صفر نصراله زاده، رئیس دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با ایسنا، از آمادگی دانشگاه برای برگزاری المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان کشور خبر داده و می‌گوید: از اواسط تیرماه شاهد برگزاری این المپیاد ورزشی در دو یخش دختران و پسران در دانشگاه تبریز خواهیم بود.

وی می‌افزاید: تمامی امکانات و تمهیدات لازم برای برگزاری این رویداد در تبریز از جمله بحث اسکان، اماکن ورزشی و… مهیا شده و تدابیر لازم اندیشیده شده است.

وی ادامه می‌دهد: صداوسیمای مرکز جمهوری اسلامی نیز در هماهنگی با دانشگاه تبریز قرار است تا عمده مسابقات را پوشش دهد و به شکل زنده از تلویزیون سراسری و استانی پخش کند.

نصراله زاده با اشاره به اهمیت برگزاری این رویداد در تبریز، می‌گوید: برگزاری این المپیاد پس از فروکش کردن کرونا، می‌تواند رویدادی برای بازگشت شور و شوق به بدنه دانشگاه‌ها و دانشجویان کشور باشد.

وی خاطرنشان می‌کند: برنامه‌هایی چون بازدید از اماکن گردشگری شهر تبریز و آذربایجان شرقی برای دانشجویان تدارک دیده شده و قرار است تا از دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور به بهترین نحو میزبانی شود تا خاطره خوشی از شهر اولین‌ها برایشان به یادگار بماند.

دانشگاه تبریز زیرساخت‌های خوبی برای میزبانی المپیاد دانشجویی دارد

رضا قاسم‌نژاد، معاون اداره کل تربیت بدنی سازمان امور دانشجویان می‌گوید: دانشگاه تبریز قبلاً هم میزبان المپیاد دانشجویی بوده و زیرساخت‌های خوبی برای میزبانی المپیاد دانشجویی در این دانشگاه فراهم است.

وی می‌افزاید: المپیاد دانشجویان کشور را در تابستان ۱۴۰۱ به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار خواهیم کرد و جلسه هماهنگی با مسئولان دانشگاه و بازدید از محل برگزاری مسابقات به اتفاق مسئولان انجمن‌های ورزشی نیز انجام گرفته و استقبال خوبی از مسئولان دانشگاه تبریز را شاهد بودیم.

وی ادامه می‌دهد: با شیوع ویروس کرونا بیش از دو سال است که فعالیت‌های ورزشی در دانشگاه‌ها تعطیل شده و این المپیاد نقطه امیدی است تا شاهد ایجاد شور و اشتیاق و زنده کردن تعاملات اجتماعی در بین دانشجویان باشیم و بتوانیم برای ۵۰۰۰ دانشجو که سفیران ورزش‌های دانشجویی کشور از اقصی نقاط کشور هستند، میزبانی خوبی داشته باشیم.

زمان دقیق برگزاری المپیاد ورزشی دانشجویان

قاسم نژاد تشریح می‌کند:‌ از روز ۱۷ تا ۲۶ تیرماه در ۱۰ رشته ورزشی المپیاد دختران و از ۲۸ تیر تا ششم مردادماه المپیاد پسران در ۱۲ رشته ورزشی خواهیم داشت و ورزشکاران حاضر، منتخبان مسابقات مناطق کشور که در حال برگزاری است، بوده و بهترین‌های ورزش دانشگاهی در المپیاد حضور خواهند داشت و هم‌چنین با هماهنگی فدراسیون‌های ورزشی از بهترین کادر فنی رشته‌ها در المپیاد بهره خواهیم برد.

وی در خصوص میزبانی المپیاد دانشجویی توسط دانشگاه تبریز نیز تصریح می‌کند: قرار شد تا المپیاد را به بهانه بازگشایی دانشگاه‌ها و ایجاد شوق و اشتیاق بین دانشجویان در سالجاری برگزار کنیم و با توجه به این‌که دانشگاه تبریز به همراه چند دانشگاه دیگر درخواست میزبانی مسابقات را داده بود و در سال ۱۳۷۶ نیز میزبان مسابقات پسران بوده و سوابق خوبی در میزبانی مسابقات دیگر هم داشته است، دانشگاه تبریز انتخاب شد.

وی یادآور می‌شود: در حوزه ورزش دانشجویی در اداره کل تربیت بدنی برای هر رشته یک مسئول انجمن با اولویت‌های دانشگاهی بودن، تخصصی بودن، مورد تایید فدراسیون و اداره کل و وزارت علوم انتخاب می‌کنیم و افرادی که امروز در این بازدید حضور دارند، نخبگان هر رشته بوده و در فدراسیون مربوطه دارای سمت‌هایی چون نایب رییسی و یا مربی تیم های ملی هستند و هماهنگی و تعاملی خوبی با فدراسیون دارند.

وی، نوید حضور تماشاگران در مسابقات را داده و می‌گوید: مسابقات با حضور تماشاگران برگزار خواهد شد و چه بسا درخواست‌هایی داشتیم که از خارج دانشگاه برای دیدن مسابقات بیایند و با هماهنگی انتظامات دانشگاه هیچ مانعی برای حضور تماشاگر در مسابقات دانشجویی نخواهیم داشت و پروتکل‌های بهداشتی کمیته ملی مبارزه با شیوع کرونا، رعایت خواهد شد تا مسابقات با کمترین دغدغه برگزار شود.

پرویز هادی، رئیس کمیسیون ورزشی شورای اسلامی شهر تبریز نیز از اعلام آمادگی این نهاد برای همکاری با دانشگاه تبریز جهت برگزاری این رویداد ورزشی خبر داد.

وی با بیان این‌که آماده هستیم تا از امکانات شورای شهر برای میزبانی هرچه بهتر شهر اولین‌ها بهره بگیریم، می‌افزاید: برگزاری این رویداد می‌تواند نقطه عطفی در حوزه ورزش شهر اولین‌ها محسوب شود و به عنوان تجربه‌ و فرصتی بی نظیر برای معرفی شهر تبریز و میزبانی این شهر در رویدادهای دیگر ورزشی به کار گیرد.

بر اساس این گزارش؛ برگزاری پانزدهمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان دختر و پسر کشور در تبریز، فرصتی بسیار مهم برای دانشگاه تبریز و شهر اولین‌ها بوده و امید است تا این رویداد، پیام آور روزهای بهتر برای این مرکز علمی شمالغرب کشور و شهر تاریخی تبریز باشد.