برداشت ۱۶۵ تن دانه کنجد در خداآفرین آغاز شد
برداشت ۱۶۵ تن دانه کنجد در خداآفرین آغاز شد

تبریز - نهال امید- مدیر جهادکشاورزی خداآفرین از آغاز برداشت ۱۶۵ تن دانه روغنی کنجد در سطح ۱۵۰ هکتار از اراضی زراعی این شهرستان خبر داد.

رشید نظمی روز پنج شنبه در گفت وگو با خبرنگار نهال امید اظهار کرد: شرایط اقلیمی و خاک حاصلخیز، ظرفیت توسعه کشت دانه های روغنی را در دشت های زرخیز خداآفرین  فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه از اراضی آبی خداآفرین در حدود ۱۵۰ هکتار زیر کشت کنجد رفته است، افزود: کنجد گیاهی است که در گرما رشد می کند و نیاز آبی کم و مقاوم در برابر خشکی از مهمترین ویژگی های این محصول زراعی است و بهترین زمان کشت (کشت دوم) آن اوایل تیر ماه است و در آخر شهریور ماه هم برداشت آن آغاز می شود.

مدیر جهاد کشاورزی خداآفرین با اشاره به اینکه زودرس بودن و درآمدزایی بالای دانه روغنی کنجد موجب ترغیب کشاورزان برای افزایش سطح زیر کشت آن شده است، از افزایش ۴۰ درصدی کشت این محصول نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: میانگین برداشت از هر هکتار در حدود ۱.۱ تن پیش بینی می شود و عملکرد محصول کنجد در شهرستان ۱۶۵ تن خواهد بود که مقصد آن کارخانه های روغن کشی و صنایع غذایی کشور است.

نظمی همچنین از آغاز برداشت برنج در سطح یک هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی شهرستان خداآفرین خبر داد و گفت: پیش بینی می شود امسال پنج هزار تن شلتوک و ۲ هزار و ۵۰۰ تن برنج خالص استحصال شود.

وی با بیان اینکه برنج تولید شده شهرستان خداآفرین طارمی و هاشمی است، افزود: آب و هوا و خاک حاصلخیز و عطر و بوی خاص برنج باعث مشتری پسند بودن آن شده است.

نظمی با اشاره به اینکه کاشت برنج به صورت نشاکاری و دستپاش انجام می شود ولی برداشت آن کاملا مکانیزه بوده و با کمباین است، گفت: برداشت برنج از اواسط شهریور شروع و تا پایان مهر ادامه می یابد.

شهرستان خداآفرین با تولید بیش از ۲۰ نوع محصول زراعی یکی از قطب های کشاورزی آذربایجان شرقی محسوب می شود.

انتهای پیام

  • منبع خبر : ایرنا