برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی چه می توان کرد؟
برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی چه می توان کرد؟

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: به کارگیری اصول استاندارد، ایجاد بِرَند و نظارت بر صادرات و واردات بخش کشاورزی به افزایش صادرات این بخش کمک بسیاری خواهد کرد.به گزارش نهال امید، صادرات یکی از مهم ترین عوامل و نیروی محرّکه توسعه اقتصادی به شمار می ­رود و می­ تواند نقش […]

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: به کارگیری اصول استاندارد، ایجاد بِرَند و نظارت بر صادرات و واردات بخش کشاورزی به افزایش صادرات این بخش کمک بسیاری خواهد کرد.
به گزارش نهال امید، صادرات یکی از مهم ترین عوامل و نیروی محرّکه توسعه اقتصادی به شمار می ­رود و می­ تواند نقش مهمی در پیشرفت اقتصادی آذربایجان شرقی داشته باشد.
صادرات مزایای زیادی از جمله پایین آمدن هزینه تولید به سبب بهره­ گیری کامل از ظرفیت تولید، افزایش درآمد و سودآوری کشاورزان، ایجاد اشتغال، کسب اعتبار و درنهایت رشد اقتصادی آذربایجان شرقی و…. را به دنبال دارد.

افزایش صادرات بخش کشاورزی در سایه ایجاد بِرَند
رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: به کارگیری اصول استاندارد، ایجاد بِرَند و نظارت بر صادرات و واردات بخش کشاورزی به افزایش صادرات این بخش کمک بسیاری خواهد کرد.
علیرضا آقابالایی در گفت و گو با خبرنگار نهال امید افزود: به طور کلی مزیت‌هایی را که در صادرات کشاورزی می‌توان ایجاد نمود به کارگیری اصول استاندارد در تولید محصولات زراعی و باغی، ایجاد برندهای ملّی برای محصولات تولیدی بخش زراعت و باغبانی، جلوگیری از نوسانات شدید قیمت و ضرورت نظارت بر صادرات، واردات و بازار محصولات کشاورزی است.
وی از عمده ترین چالش های موجود ر بخش کشاورزی گفت و بیان کرد: چالش‌های عمده بخش کشاورزی را ساختار نیروی انسانی، رابطه مبادله بخش کشاورزی با سایر بخش‌های اقتصادی، واردات بی‌رویه و کاهش قدرت رقابت تولیدات داخلی، نارسایی سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، شرایط اقلیمی و پایین بودن نرخ بهره‌وری دانست.
آقابالایی ادمه داد: دعوت، ترغیب و حمایت از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای تاسیس کارخانه‌های صنایع تبدیلی، فرآوری و بسته‌ بندی محصولات کشاورزی (ایجاد صنایع تبدیلی باعث افزایش ماندگاری محصولات، عرضه مناسب ­تر و افزایش ارزش افزوده محصول می­ شود.
وی با اشاره به نقش آموزش ر افزایش مشتری پسندی محصولات کشاورزی تاکید کرد: نقش آموزش و ترویج در نحوه کاشت، داشت و برداشت، جلوگیری از آسیب و افزایش مشتری ‌پسندی محصولات کشاورزی موثر است در محصولات باغی تفاوت موجود بین میانگین عملکرد و عملکرد تولیدی توسط کشاورزان به مراتب بیشتر است.

فقدان شبکه اطلاع‌رسانی کارآمد از مهم ترین موانع توسعه صادرات محصولات کشاورزی
نایب رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی به خبرنگار نهال امید گفت: فقدان شبکه اطلاع‌رسانی کارآمد برای کسب اطلاعات از وضعیت بازارهای داخلی و بین ­المللی محصولات کشاورزی (شناخت بازارهای هدف) از مهم ترین موانع توسعه صادرات محصولات کشاورزی است.
ابراهیم ناهی افزود: ایجاد نشان تجاری به‌ویژه برای محصولات شاخص صادراتی نظیر کشمش راهکاری تاثیرگذار در بهبود صادرات است.
وی بیان کرد: استفاده از نتایج علمی و تحقیقاتی کشاورزی برای تولید محصولات با کیفیت، سالم و ارگانیک برای صادرات بیشتر راهکاری بنیادین در توسعه صادرات قلمداد می شود.
ناهی ادامه داد: فعالان در حوزه صادرات نوسانات بازار ارز و تاثیر مستقیم آن بر فضای تجاری به‌ویژه صادرات مانعی در افزایش صادرات عنوان نموده اند.
وی از مزایای شفاف سازی سیاست های تجاری کشور گفت و تاکید کرد: تنظیم، تسهیل و شفاف ‌سازی سیاست‌ های تجاری کشور متناسب با راهبرد توسعه صادرات برای حمایت از صادرکنندگان و توسعه صادرات کشور با توجه به سیاست­ ها و برنامه­ های کلان اقتصاد مقاومتی از راهکاری توسعه صادرات است.

بهره گیری از صنایع تبدیلی راهکاری برای بهبود صادرات محصولات کشاورزی
عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار نهال امید اظهارکرد: نقش صنایع تبدیلی، فرآوری، بسته‌بندی، بِرَندسازی، حمل و نقل و بازاررسانی در صادرات موثر است اما باعث تعجب است که چرا عنایتی به این بخش‌ها نمی‌شود.
احمد سلیمان زاده از صدور محصولات تولید شده قبل از فرآوری گفت و افزود: صدور محصولات تولید شده قبل از فرآوری شدن بدون ارزش افزوده مانعی در توسعه محصولات کشوزرزی است.
وی حمل و نقل تخصصی را عاملی در افزایش سرعت صادرات دانست و تشریح کرد: حمل و نقل تخصصی برای جلوگیری از پایین آمدن کیفیت محصول در زمان حمل، افزایش سرعت صادرات و پایین آوردن هزینه ­ها می تواند از برنامه های تاثیرگذار در بهبود صادرات باشد.
سلیمان زاده ادامه داد: برگزاری نمایشگاه‌ های محصولات کشاورزی در کشورهای مختلف و فراهم کردن امکانات‌ آسان برای شرکت تولیدکنندگان ایرانی ‌در این نمایشگاه‌  و همچنین اعزام هیئت‌های صادراتی به کشورهای مختلف در زمینه بازاریابی پیشنهادی برای بهبود صادرات است.
وی تاکید کرد: عدم ثبات قیمت محصولات کشاورزی (افزایش یا کاهش قیمت تمام شده تولید محصول به دلیل نبود الگوی کشت مناسب، افزایش نهاده­ های تولید و تنش در نرخ جهانی محصولات) از دیگر مشکلات توسعه صادرات محصولات کشاورزی است.

به گزارش نهال امید،  صادرات محصولات کشاورزی امکان استفاده از بازارهای جهانی را برای رشد تولید داخلی مهیّا کرده و بنگاه های تولیدی و تجاری را قادر می کند تا از محدودیت های بازار داخلی رها شده و با توسعه صادرات، بازارهای جهانی را هدف قرار دهند و از صرفه های اقتصادی حاصل در تولید بیشتر بهره برداری کنند.

گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی  

  • منبع خبر : نهال امید