اوج گرفتن شیوع کرونا در آذربایجان‌شرقی
اوج گرفتن شیوع کرونا در آذربایجان‌شرقی

زنگ خطر افزایش شمار مبتلایان به کرونا و مرگ و میر ناشی از آن در روزهای گذشته در آذربایجان‌شرقی به صدا درآمده است.

به گزارش نهال امید، در شرایطی که آمار مبتلایان به کرونا و فوتی های ناشی از آن در آذربایجان شرقی تا حدود ۲ هفته قبل تقریباً تثبیت شده و به عدد مشخصی رسیده بود، از آن پس ابتلا یه این بیماری مرگبار و شماری بستری ها و مرگ و میر ناشی از آن در استان سیر صعودی گرفت. 

افزایش شمار مبتلایان به کرونا به ۲۸۰ نفر در یک روز و جان باختن ۱۲ نفر از هموطنان مان بر اثر آن در روز پنجشنبه در آذربایجان شرقی، نشان می دهد که کم توجهی عده ای به رعایت پروتکل های بهداشتی و حضور آنان در اجتماعات و انجام سفرهای غیرضروری باعث شده که بیماری در این خطه در دو سه هفته اخیر سیر صعوی پیدا کند. 

افزایش آمار و ارقام مربوط به کرونا اعم از ابتلا، بستری و فوتی های آن در آذربایجان شرقی همچنین این نگرانی را در نزد مردم و مسوولان دامن زده است که با ادامه روند فعلی، در روزهای آینده وضعیت ۱۱ شهرستان نارنجی استان از جمله کلان شهر تبریز نیز قرمز شود. 

نگرانی از تشدید وضعیت شیوع کرونا در آذربایجان شرقی علاوه بر نگرانی مسوولان نهادهای مسوول با محوریت دانشگاه علوم پزشکی و ستاد استانی مقابله با کرونای آذربایجان شرقی، به نماز جمعه این هفته تبریز نیز کشیده شد و امام جمعه تبریز بخش مهمی از صحبت های خود را به این موضوع اختصاص داد. 

افزایش آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا همچنین موجب شد که رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای همفکری و هم افزایی واحدهای تابعه، پنجشنبه شب گذشته در بیمارستان امام رضای این شهر تشکیل جلسه دهد تا راهکارهای مدیریت هر چه بهتر بیماری در آن بررسی شود. 

برآیند وضعیت جاری کرونا در آذربایجان شرقی در قالب سه شهرستان سفید، هفت شهرستان قرمز و ۱۱ شهرستان نارنجی حاکی از آن است که اگر در روزهای پیش رو شهروندان دستورالعمل های ستاد مقابله با کرونا مبنی بر استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی را جدی نگیرند، باید در انتظار عواقب جدی ناشی از آن در سطح استان بود.

آذربایجان‌شرقی روی نوار قرمز کرونا 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به ابتلای ۳۰ هزار و ۵۵ نفر اعلام کرد: وضعیت آذربایجان‌شرقی از نظر شیوع کرونا همچنان قرمز است.

محمدحسین صومی افزود: تاکنون ۴.۵ درصد از مبتلایان به کرونا در آذربایجان شرقی بر اثر این بیماری جان باخته‌اند.

وی اظهار کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۸۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا بستری و ۱۲ نفر هم فوت شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اعلام اینکه حدود ۵۰ درصد از آزمایش‌های کرونا در آذربایجان‌شرقی مثبت است، ادامه داد: هم اکنون ۱۰۵ نفر نیز به کمک دستگاه‌های ونتیلاتور(تهویه مکانیکی) نفس می کشند.

وی تشریح کرد: شهرستان‌های ورزقان، هوراند و اسکو در وضعیت سفید و شهرستان‌های مرند، شبستر، خداآفرین و بستان‌آباد در وضعیت زرد، شهرستان‌های هشترود، هریس، بناب، اهر، چاراویماق و تبریز در وضعیت نارنجی قرار دارند که با اندکی تغییرات آماری در وضعیت قرمز قرار می‌گیرند.

صومی در مورد بازگشایی مدارس و ضرورت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مدارس هم یادآوری کرد: مدیران مدارس و دانش‌آموزان باید دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند و دانش‌آموزان باید شیوه‌های بهداشتی کرونایی را آموزش ببینند.

وی با اشاره به اینکه وجود اخبار مربوط به هر نوع داروی ضدکرونای سنتی و صنعتی خلاف واقع است، گفت: استفاده مداوم  از ماسک، رعایت بهداشت فردی و فاصله‌گذاری اجتماعی بهترین درمان کروناست.

اظهار نگرانی امام جمعه تبریز از روند شیوع کرونا

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز نیز با ابراز تاسف از گسترش شیوع ویروس کرونا در استان، گفت: روند شیوع این بیماری در بیشتر شهرهای استان بسیار نگران کننده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی آل‌هاشم در خطبه های نماز جمعه این هفته تبریز ، افزود: هرچند وضعیت کرونا در شهر تبریز قرمز نشده، اما شرایط کلی استان در وضعیت قرمز است و این نشان می دهد که مردم به توصیه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز پروتکل های ستاد ملی مبارزه با کرونا کم توجه شده اند.

وی تعداد بستری شده های کرونا در آذربایجان شرقی را وسیع خواند و اظهار داشت: باید توجه داشت که طی ماه های اخیر کادر درمان و پزشکان در مراکز بیمارستانی و درمانی خسته شده اند، اما متاسفانه در این شرایط ویژه شاهد تجمعات زیاد مردم و خانواده ها در پارک‌ها و سایر مکان های تجمعی هستیم. 

آل هاشم با اشاره به اینکه عده ای با ارسال پیامک این سئوال برایشان مطرح است که چرا در این وضعیت کرونایی نماز جمعه برپا می‌شود، یادآور شد: فریضه نماز جمعه با هماهنگی ستاد مبارزه با کرونا برگزار می‌شود و دستور بر این است که هر شهری اگر شرایط قرمز نداشته باشد، می توان با رعایت پروتکل های بهداشتی نماز جمعه را در آن اقامه کرد.

وی رعایت موازین و پروتکل های بهداشتی در بین نمازگزاران تبریزی را بسیار خوب توصیف کرد.

استاندار آذربایجان‌شرقی: اجباری برای حضور فیزیکی دانش‌آموزان در مدارس وجود ندارد

در همین حال استاندار آذربایجان‌شرقی ضمن درخواست از مدیرکل آموزش و پرورش استان و همکارانش برای نظارت و دقت بیشتر در رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس گفت: ستاد استانی مقابله با کرونا اصراری بر حضور فیزیکی دانش‌آموزان در مدارس ندارد.

محمدرضا پورمحمدی با اشاره به وجود برنامه «شاد» برای آموزش دانش آموزان در فضای مجازی افزود: این امر به ویژه در شهرهایی که وضعیت شان از نظر آمار مبتلایان به کرونا نارنجی یا قرمز است، باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. 

وی با اشاره به اینکه گلایه ما از نظر شیوع کرونا در روزهای گذشته بیشتر مربوط به فضاهای عمومی از قبیل تفرجگاه ها و بوستان ها بوده است، از شهردار تبریز و معاون هماهنگی امور عمرانی خود خواست که برای مدیریت هر چه بهتر کرونا، بر فضاهای عمومی نیز  کنترل های الزام آوری اعمال شود. 

پورمحمدی ادامه داد: باید توجه کنیم که این بیماری هنوز تمام نشده و با توجه به فرا رسیدن فصل سرما، رعایت دستورالعمل های بهداشتی به عنوان تنها راه پیشگیری از ابتلا به کرونا اهمیت مضاعف می یابد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه سرماخوردگی و آنفلوانزا، زمینه انتشار ویروس کرونا را افزایش می دهند، اگر در رعایت دستور العمل های بهداشتی کوتاهی کنیم، ممکن است در کل کشور پیک دشواری را تجربه کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی اظهار کرد: هر چند ما در این مدت در سایه رعایت دستورالعمل های بهداشتی با کرونا کنار آمده ایم، اما بازهم باید تلاش کنیم با غیرحضوری کردن برخی فعالیت ها در مسیر کنترل هر چه بیشتری این بیماری گام برداریم. 

وی با بیان اینکه موفقیت در مدیریت کرونا در ۶ ماه گذشته نتیجه تلاش و هم افزایی همه بوده است، گفت: با این وجود کادر بهداشت و درمان که در این مدت سلامتی خود را برای تضمین سلامتی همگانی به خطر انداخته اند، شایسته تقدیر ویژه هستند. 

وی یادآوری کرد: تجربه و آمار و ارقام نشان می دهد کسانی که بیماری زمینه ای دارند، بیشتر با خطر ابتلا به این بیماری و فوت ناشی از آن مواجهند و باید دستورالعمل های بهداشتی را بیشتر مراعات کنند. 

پورمحمدی افزود: تجربه نشان می دهد که ماندن در خانه یا حضور در بیرون از خانه تفاوتی در ابتلا به بیماری کرونا ندارد، بلکه اصل اساسی در این زمینه، رعایت دستورالعمل های بهداشتی در قالب استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی است.

آمار چه می گوید؟ 

بررسی ها و اطلاعات منتشر شده توسط دانشگاه علوم پزشکی تبریز نشان می دهد که ابتلا به کرونا، سن و سال نمی شناسد و این بیماری مرگبار همه را مبتلا می کند، به گونه ای که در روزهای اخیر در شهرستان سراب در ۱۳۰ کیلومتری شمال شرق تبریز، یک نوجوان ۱۳ ساله و یک کودک هفت ساله بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند.

همچنین تحقیقی که بر روی ۲۰۰ نفر از بستری های کرونایی در بیمارستان‌های آذربایجان شرقی انجام شده، نشان می دهد که بیش از ۷۰ درصد بیماران همه چیز را در مورد این بیماری می‌دانستند، اما فاصله گذاری اجتماعی یا استفاده از ماسک را در برخی موارد رعایت نکرده و به عنوان مثال در پارک نشسته و ماسک شان را درآورده و با هم گفت‌وگو کرده و یا با یکدیگر غذا خورده‌اند.

در این تحقیق با اشاره به اینکه هر تجمعی باعث انتشار ویروس می‌شود، تاکید شده است که محیط مدرسه نباید آلوده کننده باشد و دانش‌آموزان، مدیران و معلمان هم باید توصیه‌ها را رعایت کنند، زیرا کودکان می‌توانند ناقل باشند و تعداد زیادی را آلوده کنند، به گونه ای که ۴۶ درصد بیماران بستری از یکی از افراد خانواده‌شان به بیماری مبتلا شده بودند.

نتایج این تحقیق نشان می دهد که ۸۷ درصدی بیماران بستری در بیمارستان های استان از خدمات سیستم سلامت آذربایجان شرقی رضایت دارند.

  • منبع خبر : ایرنا