به گزارش نهال امید: نائب رئیس انجمن میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اهر بر ضرورت لحاظ انسجام بصری، تاریخی، هویتی بافت تاریخی شهر اهر در اجرای طرح‌های عمران خرد و کلان شهری تأکید کرد و افزود: می توان با همکاری بین بخشی و ارائه خدمات مشاوره ای و تخصصی در حوزه میراث فرهنگی، انسجام بصری، کالبدی، فیزیکی و هویتی بافت تاریخی در آن را حفظ کرد.

انسجام بصری و تاریخی در اجرای طرح‌های عمرانی اهر حفظ شود

بابک جلیلی نیا در گفت‌گو با ایسنا، تحقق این امر را درخواست به حق و علمی انجمن میراث فرهنگی شهرستان اهر عنوان کرد و گفت: انجمن میراث فرهنگی اهر، در راستای تحقق این امر همواره کمک حال مسئولین دست اندرکار بوده و در راستای تقویت و توسعه شهر اهر، آماده هرگونه مشاوره در حوزه میراث فرهنگی و بافت تاریخی شهرستان است.

وی تأکید کرد: توسعه علی الخصوص توسعه شهری که بر مبنای نقاط قوت و ضعف موجود در یک شهر رخ می‌دهد، باید هدفمند، همه جانبه و نظام مند باشد تا آیندگان نیز از این مزایای بهره مند شوند.

وی افزود: در این راستا متخصصین، شهرسازان، معماران، طراحان شهری و هر فردی که می تواند شهرستان اهر و شعور و حافظه تاریخی اش را مورد مطالعه قرار دهد، در قالب “طرح جامع و ویژه مطالعات بافت تاریخی” مشارکت کند که این امر در  تدوین برنامه استراتژیک و هدفمند از سوی شورای  شهر، در تقویت و پایداری زیرساخت‌های تاریخی و بافت قدیمی شهر بسیار موثر است و شهری آباد و توسعه یافته و انسانی‌تر، با مردمانی با درک بهتر برای همدیگر قابل تحقق است.

بافت تاریخی فقط کالبد نیست


نائب رئیس انجمن میراث فرهنگی شهرستان اهر افزود: بافت تاریخی فقط کالبد نیست؛ زمانی‌که طرح جامع اهر توسط مهندسان مشاور تحت بررسی و مطالعه قرار گرفته بود، اصلی ترین دغدغه مسئولین میراث فرهنگی شهرستان و استان و کارشناسان ذی‌ربط، در نظر گرفتن حرایم و کلیات دانه بندی‌های تاریخی در سطح شهر بود که خوشبختانه با پیگیری های لازم این امر محقق شد و بخشی از طرح جامع نیز در قالب “بافت فرسوده واجد ارزش تاریخی” از کلیات آن جدا و در زمان مسئولیت دبیری دکتر حناچی در شورای عالی معماری و شهرسازی  به استناد این طرح، شهر اهر به عنوان یکی از شهرهای دارای بافت تاریخی، مصوب شد.


وی اظهار کرد: کلیات این طرح همانطور که شهردار اهر نیز به آن اشاره کردند، مورد مناقشه قرار گرفته و هنوز به تصویب نهایی نرسیده است که به نظر می آید، قانون حمایت از بافت‌های تاریخی، مصوب ۱۳۹۴ بر تصویب آن پیشی گرفته است، و چه بسا “طرح جامع و ویژه مطالعات بافت تاریخی”  نقاط مبهم طرح جامع را نیز آشکار ساخته و گامی مهم در تصویب آن برداشته شود.


وی افزود: متاسفانه سیاست‌های پیش گرفته شده در دوران مدیریت شهری پیشین همواره به صورت مقطعی بوده و هیچگاه لزوم تشکیل زیرساختی محکم برای آینده شهر را رقم نزده‌اند که نمونه آن طرح های مصوبی است که به تصویب رسیده و اجرایی می‌شود درصورتی که در”طرح جامع و ویژه بافت تاریخی” که پس از تهیه و ابلاغ، ارکان مدیریت شهری را ملزم به اجرا و عملیاتی شدن می‌کرد، صراحتا بر این مبنا طراحی شده بود که از لایه های پنهان شهر و نحوه تعامل آن با بافت جدید، پرده برداری کند.


وی تاکید کرد: مطمئنا” با هماهنگی بیشتر بین دستگاه‌های مرتبط، شاید  در طرح‌های عملیاتی توانمندسازی محلات شهری در قالب پارک، فضای سبز و سایر فضاهای عمومی، شاهد رخداد برخی مسائل نبودیم و بسیاری از موضوعاتی که هم اکنون در بدنه شهر، مابین سه ضلع مالک، میراث فرهنگی و شهرداری اتفاق می افتد در قالب تعامل و همکاری بین بخشی و یا در قالب تفاهم نامه ای جامع و ضوابط حاکم بر طرح فوق مرتفع می‌شود.


جلیلی نیا در پایان اظهار امیدواری کرد ارکان مدیریت شهری و در راس آن شورای شهر و شهرداری باید هرگونه عملیات فیزیکی خود در داخل بافت و یا خارج بافت را منوط به فراهم سازی “طرح جامع و ویژه بافت تاریخی” کنند.

  • نویسنده : مصطفی قربان موحد
  • منبع خبر : ایسنا