امنیت غذایی با اصلاح الگوی مصرف تحقق می‌یابد
امنیت غذایی با اصلاح الگوی مصرف تحقق می‌یابد

تبریز -نهال امید - رییس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه عاشورا با اشاره به اهمیت توجه به امنیت غذایی در کشور، گفت: امنیت غذایی با اصلاح الگوی مصرف محقق می‌شود.

به گزارش نهال امید نادر ارسلانی روز شنبه در نشست تخصصی وبینار ملی ” کشاورزی، امنیت و ایمنی غذایی”، با بیان اینکه امنیت غذایی هم راستا با امنیت کشورها است، افزود: بدون تردید در آینده نزدیک امنیت تمامی کشورها با امنیت غذایی آنها تامین می شود و با افزایش جمعیت جهان به ۹ میلیارد نفر در سال ۲۰۵۰، مصرف مواد غذایی نیز ۲ برابر افزایش پیدا می کند.

به گفته وی این افزایش جمعیت و مواد غذایی با مشکلاتی همچون محدودیت زمین های کشاورزی، کمبود آب و بالا بودن ضایعات کشاورزی مشکلات بسیار زیادی را در بحث امنیت غذایی به دنبال خواهد داشت.

ارسلانی ادامه داد: از نظر فائو، امنیت غذایی یعنی دسترسی همه مردم به غذای کافی در تمام اوقات برای داشتن یک جسم سالم است و سه عنصر مهم آن،  موجود بودن غذا، دسترسی به غذا و پایداری در دریافت غذا است.

وی اظهار کرد: برای رسیدن به امنیت غذایی مهم ترین موضوع اصلاح الگوی مصرف است که آن هم باید فرهنگ سازی شود و حجم زیاد ضایعات کشاورزی و مواد غذایی، اتلاف زیاد منابع آبی در کشاورزی، عدم توجه به نگهداری مناسب محصولات زراعی و باغی از جمله مصادیق نگران کننده عرصه کشاورزی است.

وبینار ملی کشاورزی، امنیت و امینی غذایی ۱۸ اسفند ماه امسال در تبریز برگزار می‌شود

ارسلانی با اشاره به برگزاری وبینار ملی کشاورزی، امنیت و امینی غذایی در ۱۸ اسفند ماه امسال در تبریز، گفت: بسیح علمی، پژوهشی و فناوری سپاه عاشورا از مدت ها قبل برای برگزاری این وبینار برنامه ریزی کرده است تا ابعاد مختلف موضوع امنیت غذایی در کشور و آذربایجان شرقی مورد کنکاش صاحب نظران این حوزه قرار بگیرد.

وی تهدیدها و چالش های امنیت و ایمنی غذایی،  راهکارهای ارتقای سلامت، امنیت و ایمنی محصولات کشاورزی،  راهکارهای افزایش کارایی تولید محصولات کشاورزی،  اصلاح الگوی کشت،  ذخایر ژنتیکی و نقش آن در امنیت غذایی،  فرآوری و نگهداری مناسب محصولات زراعی و باغی،  مدیریت مصرف آب در کشاورزی،  مدیریت هزینه های تولید در بخش کشاورزی،  گیاهان تراریخته؛ چالش‌ها و فرصت‌ها،  بیوتروریسم و امنیت غذایی و دریاچه ارمیه؛ تهدیدها و فرصت‌ها  را جزو محورهای مهم و اصلی وبینار ملی کشاورزی، امنیت و امنیت غذایی بیان کرد.

مسوول مرکز هدایت گیاهان دارویی خانه نخبگان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی نیز در این نشست از آلودگی محصولات کشاورزی سخن گفت و افزود: اگر محصولات کشاورزی به انواع آلودگی باکتری، ویروسی و قارچی آلوده شوند، امنیت غذایی با چالش و نگرانی بسیار عمده ای روبه رو می شود.

نادر نظامدوست شادباد اظهار کرد: در بحث امنیت غذایی یکی از مهم ترین موضوعاتی که باید به آن توجه شود گیاهان دارویی است که باید به صورت فرآوری شده در سبد غذایی مردم قرار بگیرد.

  • انتهای پیام
  • منبع خبر : ایرنا