افزایش ۵ تا ۱۰ درجه‌ای دمای هوای آذربایجان‌شرقی
افزایش ۵ تا ۱۰ درجه‌ای دمای هوای آذربایجان‌شرقی

رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: دمای هوای استان تا روز جمعه ۵ تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد افزایش می‌یابد.

محمد امیدفر روز سه شنبه با اشاره به وضعیت هوا افزود: بر اساس تحلیل نقشه های هواشناسی در این مدت علاوه بر افزایش دما شاهد وزش باد شدید خواهیم شد که این وضعیت احتمال بروز خسارت به تاسیسات و زیرساخت ها را به دنبال خواهد داشت.

وی اظهار داشت: همچنین با توجه به بروز کولاک در جاده های کوهستانی و برفگیر و ذوب شدن برف در ارتفاعات،  کوهپایه ها و کنارگذر جاده های برفگیر احتمال سقوط برف به جاده ها، نیاز به اتخاذ تمهیدات لازم جهت استحکام سازه های موقتی و حداقل رساندن خسارت های ناشی از وزش باد به تاسیسات و ابنیه ها و پرهیز از اتراق در نقاط پایین دست و دامنه ها برای جلوگیری از خسارت های احتمالی ناشی از ذوب و سرازیر شدن برف به جاده ها شد.

امیدفر با بیان اینکه در این مدت احتمال لغزندگی جاده ها و اختلال در تردد جاده ای و عملیات پرواز وجود دارد، ادامه داد: رانندگان باید در هنگام تردد در جاده ها احتیاط کرده و به توصیه های پلیس راه توجه کنند.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

  • منبع خبر : ایرنا