افزایش ۳۷ درصدی جرایم جنایی در آذربایجان شرقی
افزایش ۳۷ درصدی جرایم جنایی در آذربایجان شرقی

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی از افزایش 37 درصدی جرائم جنایی به ویژه قتل عمد در استان طی 9 ماه گذشته از سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: امسال 59 مورد پرونده‌ی قتل عمد در استان داشتیم که نزدیک به 88 درصد آن توسط پلیس کشف شده است.

صابر عباس زاده روز دوشنبه در نشست خبری، اظهار کرد: نزدیک به ۵۰ درصد قتل‌ها در نزاع و درگیری بوده که معتقدم باید افزایش آستانه‌ی تحمل در استان فرهنگ سازی شود.

وی با بیان این‌که ۲۶ درصد قتل‌های استان در اثر اختلافات خانوادگی به وقوع پیوسته است، ادامه داد: ۴۰ درصد آلات استفاده شده در قتل‌ها، چاقو بوده است، متاسفانه حمل چاقو و قمه منجر به قتل در درگیری‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: ۲۷ درصد قتل‌های به وقوع پیوسته در استان نیز به وسیله‌ی سلاح گرم از جمله جنگی و شکاری انجام شده است.

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی با بیان این‌که طی ۹ ماه سال جاری، از کل سرقت‌های به وقوع پیوسته، ۳۰ درصد سرقت‌ها در استان مربوط به خودرو و قطعات خودرو بوده است، گفت: ۲۳ درصد سرقت‌های استان مربوط به سرقت‌های خرد شامل سرقت از خانه باغ، باغ، انبار، کارگاه‌های خصوصی، پارکینگ‌ها بوده است، ۱۹ درصد سرقت‌ها نیز مربوط به اماکن خصوصی، ۱۳ درصد سرقت‌ها نیز مربوط به خودرو و شش درصد سرقت ها نیز مربوط به سرقت منازل بوده است.

وی افزود: ۰٫۸ درصد سرقت‌های انجام شده در استان با خشونت و زورگیری انجام شده که البته این آمار بسیار ناچیز است.

عباس زاده با بیان این‌که نزدیک به ۷۰ درصد از سرقت منازل در استان توسط پلیس کشف شده است، گفت: طی ۹ ماه گذشته، سرقت از مغازه‌ها در استان سه درصد افزایش داشته که ۹۲ درصد آن‌ها نیز توسط پلیس کشف شده است.

وی با بیان این‌که ۶۰ درصد سرقت‌های منازل مربوط به آپارتمان‌ها است، گفت: بیش از ۸۰ درصد سرقت‌های منازل مربوط به طلا، جواهر و پول نقد است، متاسفانه اکنون برخی منازل در شهر تبریز و شهرستان‌ها تبدیل به شعبات بانکی شده؛ چرا که نگهداری وسایل گران قیمت از جمله طلا و جواهر، برای سارقین وسوسه انگیز است.

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی یادآور شد: نزدیک به ۸۰ درصد سرقت‌ از خودروها مربوط به خودروی پراید است و مالکین خودروی پراید بیشتر در معرض تهدید سرقت قرار دارند،  این امر نیاز به پیشگیری و آگاه سازی در جامعه دارد.

وی از افزایش ۱۲ درصدی سرقت از اماکن خصوصی در استان خبر داد و افزود: طی ۹ ماه گذشته، ۸۴ درصد از سرقت‌های اماکن خصوصی در استان کشف شده است.

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی از افزایش ۱۰ درصدی وقوع سرقت موتور سیکلت در استان خبر داد و بیان کرد: طی ۹ ماه گذشته، سرقت از خودرو یک و نیم درصد در استان افزایش یافته که ۹۵ درصد آن نیز توسط پلیس استان کشف شده است.

وی با بیان این‌که وسایل و قطعات خودرو بیشترین آمار سرقت استان را به خود اختصاص داده است، گفت: طی ۹ ماه گذشته، سرقت قطعات خودرو یک درصد کاهش یافته که ۸۵ درصد آن نیز توسط پلیس کشف شده است.

عباس زاده یادآور شد: طی ۹ ماه گذشته، سرقت مربوط به احشام از روستاهای استان، افزایش ۲۰ درصدی داشته است که در این حوزه، نیاز به آگاه سازی بیشتری است.

وی با بیان این‌که امسال کیف قاپی ۲۳ درصد در استان کاهش یافته است، گفت: ۷۰ درصد از کیف قاپی‌های استان توسط پلیس کشف شده است.

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی با بیان این‌که طی سه ماه اول سال جاری، وقوع سرقت در آذربایجان شرقی نزدیک به ۳۰ درصد افزایش داشته است، گفت: طی ۹ ماه اخیر کشف در این زمینه نیز ۸۱ درصد بوده است.

وی با بیان این‌که طی ۹ ماه گذشته، خودکشی در استان ۱۴ درصد نسبت به سال گذشته، کاهش یافته است، گفت: طی ۹ ماه گذشته،  13 درصد دستگیری سارقین در استان نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

ارزش ریالی پرونده‌های جرائم اقتصادی استان حدود ۲۷۷ میلیارد تومان است

وی با بیان این‌که تعداد پرونده‌های تشکیل شده در حوزه‌ی مبارزه با قاچاق، ۱۲۸۳ فقره پرونده است، گفت: ارزش پرونده‌های مبارزه با کالا، قاچاق و ارز در استان ۱۱۱ میلیارد تومان بوده است.

عباس زاده با اشاره به جرائم اقتصادی استان طی ۹ ماه گذشته، گفت: پلیس آگاهی استان در زمینه جرائم اقتصادی از جمله ارتشا، ربا، اختلاس، زمین‌خواری و تسهیلات بانکی غیرمجاز پرونده‌هایی تشکیل داده که ارزش ریالی این پرونده‌ها حدود ۲۷۷ میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد افزایش یافته است، در حوزه‌ی جرائم اقتصادی، ۲۴۶ نفر دستگیر شدند.

  • منبع خبر : ایسنا