افزایش یک میلیون تنی توان سردخانه‌ای آذربایجان شرقی با احداث ۲۰۰ سردخانه جدید
افزایش یک میلیون تنی توان سردخانه‌ای آذربایجان شرقی با احداث ۲۰۰ سردخانه جدید

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: مجوز ساخت ۲۰۰ سردخانه جدید دیگر نیز صادر شده که با بهره برداری از آن‌ها توان سردخانه‌ای استان به میزان یک میلیون تن افزایش می‌یابد. ایاز برنو در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان این‌که سردخانه‌ها نخستین حلقه زنجیره صنایع تبدیلی محسوب می‌شود، اظهار کرد: […]

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: مجوز ساخت ۲۰۰ سردخانه جدید دیگر نیز صادر شده که با بهره برداری از آن‌ها توان سردخانه‌ای استان به میزان یک میلیون تن افزایش می‌یابد.

ایاز برنو در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان این‌که سردخانه‌ها نخستین حلقه زنجیره صنایع تبدیلی محسوب می‌شود، اظهار کرد: هم اکنون در استان ۱۲۰ سردخانه نگهداری میوه وجود دارد که ظرفیت آن، بیش از ۴۰۰ هزار تن بوده و با بهره برداری از ۲۰۰ سردخانه جدید، توان سردخانه‌ای استان به میزان یک میلیون تن افزایش می‌یابد.

وی با بیان این‌که تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیاد داریم، افزود: آذربایجان شرقی از قطب‌های مهم ظرفیت سردخانه در کشور بوده و بعد از استان‌های آذربایجان غربی و تهران، رتبه سوم کشور را در تعداد وظرفیت سردخانه‌های کشور دارد.

وی با اشاره به این‌که به منظور حمایت از تولیدکنندگان و جلوگیری از ورود واسطه‌ها و دلالان، باید بخشی از محصولات تولیدی استان همچون سیب به‌صورت مطلوب در سردخانه ها ذخیره و نگهداری شود، ادامه داد: در تحقق آن، باید تلاش کنیم واحدهای سردخانه‌ای که مجوز آن‌ها صادر شده، بزودی احداث شود تا علاوه برایجاد اشتغال، در افزایش درآمد تولیدکنندگان و ارتقای سطح اقتصاد کشاورزی منطقه نیز موثر باشد.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان این‌که محصولات کشاورزی دو ویژگی اصلی “فصلی و فسادپذیر” را دارا هستند، گفت: بنابراین نگهداری این محصولات نقش مهمی در کاهش ضایعات و افزایش بهره وری دارد.

وی با بیان این‌که سرانه سردخانه در استان از ۲۵ کیلوگرم ۱۰ سال قبل به بالای ۱۰۰ کیلوگرم رسیده است، افزود: سرانه سردخانه در استان از سرانه کشوری آن(۷۰ کیلو) و نیز از بسیاری از کشورهای توسعه یافته(۸۰ کیلو)، بالاتر است.

وی با بیان این‌که سردخانه‌ها نقش مهمی در تنظیم بازار مصرف داخل، توسعه صادرات، کم کردن نقش واسطه‌ها، افزایش درآمد کشاورزان و کاهش ضایعات ایفا می‌کنند، ادامه داد: با ایجاد واحدهای سردخانه‌ای در اقصی نقاط استان ضمن کاهش ضایعات محصولات و اقتصادی کردن تولید، می‌توان این اقلام را به موقع به بازار مصرف عرضه و از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها نیز جلوگیری کرد.

به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان، وی با بیان این‌که شهرستان مراغه با ۴۳ سردخانه فعال به ظرفیت۱۳۰ هزارتن، بیشترین سردخانه‌های استان را دارد، گفت: شهرستان‌های میانه، اهر و تبریز نیز به ترتیب در رده‌های بعدی قرار دارند.

  • منبع خبر : ایسنا