از نقاط قوت مجلس در موضع گیری‌های بین المللی تا ضعف در نگرش اقتصادی
از نقاط قوت مجلس در موضع گیری‌های بین المللی تا ضعف در نگرش اقتصادی

یک عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها تاکید کرد: مجلس یازدهم در موضع گیری های بین المللی و در شکستن انحصارها در داخل گام های خوبی برداشته است اما در مطالبه حقوق مردم و نوع نگاه به اقتصاد دارای ضعف است.

احمد علیرضابیگی به مناسبت دهم آذر روز مجلس، درباره نقاط قوت و ضعف عملکرد مجلس یازدهم، بیان کرد: ما باید از ابعاد مثبت و منفی به عملکرد مجلس یازدهم در طول یکسال و نیم گذشته نگاه کنیم. مجلس در موضع گیری های بین المللی خود به ویژه در بحث مذاکرات برجام نوع برخوردش به نحوی بود که هم توانست هم جلوی وادادگی را بگیرد و هم دست تیم مذاکره کننده را – از این جهت که قانون لغو راهبردی تحریم ها را به تصویب رساند در مقابل زیاده خواهی های غرب- باز کرد.

وی در ادامه اظهار کرد: این رویکرد در مجلس یازدهم بسیار خوب بود. یا گام هایی که مجلس در راستای تصویب قوانینی که انحصار ها را می شکند، برداشته از نقاط قوت عملکرد مجلس یازدهم است.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از نظر بنده ایراداتی هم به عملکرد مجلس یازدهم وارد است، تصریح کرد: مجلس در مطالبه حقوق مردم دارای ضعف است، مردم کسی را جز نمایندگان مجلس ندارند که فریادرس آنان باشد. ما در کشور شاهد دو حادثه بودیم که مردم انتظار ورود مجلس و دادخواهی را داشتند؛ یکی حوادث افزایش قیمت بنزین که ما در مجلس دهم پیگیری کردیم تا علت اصلی این حادثه مشخص شود. در مجلس گذشته به دلیل ماهیت آن مجلس نتوانستیم این موضوع را به نتیجه برسانیم اما در این مجلس نیز بنده طرح استیضاح وزیر کشور وقت را تهیه کردم و به هیات رئیسه دادیم اما هیات رئیسه مانع طرح این استیضاح شد.

وی در ادامه تاکید کرد: وضعیت بازار بورس نیز از دیگر اتفاق های مهم بود که مردم انتظار داشتند مجلس یازدهم ورود جدی داشته و مشخص شود که چه عاملی سبب شد تا ثروت و دارایی ۱۰۰ ها هزار میلیاردی مردم که باید در مسیر تولید و شکوفایی اقتصادی کشور به کار گرفته می شد به یکباره دود شود و از بین برود. متاسفانه ما نتوانستیم در مجلس در خصوص این موضوع از وزیر اقتصاد توضیح بخواهیم.

علیرضا بیگی ادامه داد: موضوع دیگر بحث کوتاهی ها و خطاهایی بود که رئیس جمهور قبل مرتکب شده بود و رئیس مجلس به ما گفتند که به واسطه نهی مقام معظم رهبری، استیضاح رئیس حمهور نباید انجام شود اما به ما وعده دادند تا سوال از رئیس جمهور در اولین فرصت عملیاتی شود و رئیس جمهور بیایند و به سوالات ما پاسخ دهند اما این امر نیز محقق نشد.

این عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها افزود: نوع نگاه اقتصادی مجلس یازدهم از نظر بنده دچار اشکال است. مجلس باید اقتصاد را یک موجود زنده ببیند، ما نمی توانیم یک بخش از حوزه اقتصاد را مورد توجه قرار دهیم و بخش دیگر را رها کنیم. مجلس مالیات بر خانه های خالی را برای اینکه با عرضه مسکن در بازار قیمت را کاهش دهد مصوب کرد و تلاش کرد از اهرم مالیات استفاده کند تا عرضه مسکن در بازار زیاد شود و به دنبال آن قیمت مسکن و اجاره بها کاهش یابد اما در عمل این موضوع به واسطه ضعف نگرش مجلس نتیجه معکوس دارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مجلس به جای اینکه به دنبال علت تضعیف پایه پولی کشور باشد-  که مردم را واداشته برای جلوگیری از ذوب شدن پولشان آن را در حوزه مسکن سرمایه گذاری کنند، – این قانون را وضع می کند تا مردم را مورد سوال قرار دهد که چرا سرمایه خود را به بازار مسکن برده اند؟ وقتی از چنین اهرمی در حوزه مسکن استفاده می کنیم سبب خروج سرمایه از کشور شده و این خرید مسکن در بازار استانبول رخ می دهد.

علیرضابیگی در پایان بیان کرد: امروز رقم های قابل توجهی از خرید و فروش ملک توسط ایرانی ها در استانبول شنیده می شود به نحوی که میزان معاملات مسکن ایرانی ها در استانبول ۲ برابر معاملات مسکن در تهران بوده است. از سوی دیگر امکان انتقال پول از طریق رمز ارزها فراهم شده و ما شاهد خروج ارز و ثروت از کشور به واسطه رمز ارزها هستیم که این مسئله نیز به نوع نگرش مجلس به حوزه اقتصاد باز می گردد.

  • منبع خبر : ایسنا