اداره آتش‌نشانی شرکت پالایش نفت تبریز از نیروی انسانی و تجهیزات بالایی برخوردار است
اداره آتش‌نشانی شرکت پالایش نفت تبریز از نیروی انسانی و تجهیزات بالایی برخوردار است

رئیس اداره آتش‌نشانی شرکت پالایش نفت تبریز از تجهیزات سطح بالا و نیروی انسانی کارآزموده و با تجربه این شرکت خبر داد. سعید کنعانی اظهار کرد: از سال ۷۰ در اداره‌ی آتش نشانی فعالیت می‌کنم و سال‌ها به عنوان افسر ارشد آتش‌نشانی فعالیت کرده‌ام و اکنون نیز رئیس اداره‌ی آتش نشانی شرکت پالایش نفت تبریز […]

رئیس اداره آتش‌نشانی شرکت پالایش نفت تبریز از تجهیزات سطح بالا و نیروی انسانی کارآزموده و با تجربه این شرکت خبر داد.

سعید کنعانی اظهار کرد: از سال ۷۰ در اداره‌ی آتش نشانی فعالیت می‌کنم و سال‌ها به عنوان افسر ارشد آتش‌نشانی فعالیت کرده‌ام و اکنون نیز رئیس اداره‌ی آتش نشانی شرکت پالایش نفت تبریز هستم.

وی ادامه داد: اداره آتش‌نشانی از یک نفر رئیس آتش‌نشانی، چهار نفر افسر ارشد و چهار نفر نوبتکار تشکیل شده است؛ در اداره ما ۶۳ نفر مشغول به کار هستند و در هر شیفت تقریبا ۱۸ نفر فعالیت می‌کنند که البته طبق استاندارد سال ۸۳ باید حداقل ۱۶۰ نفر می‌بود لذا کمبود نفرات را با اضافه کاری جبران می‌کنیم.

وی در رابطه با نحوه‌ی انجام آموزش‌ها افزود: آموزش‌ها چند نوع‌ هستند؛ آموزش داخل اداره آتش نشانی شرکت که در هر شیفت افسران به نفرات خود آموزش می‌دهند و دیگری آموزش توسط اداره HSE است که طبق برنامه و سطح بندی انجام  می‌شود، برخی از آموزش‌ها تئوری و برخی نیز عملی هستند که به صورت تمرینات در واحد عملیاتی یا گرم در زمین آتش انجام می‌شوند. 

کنعانی خاطرنشان کرد: در مسابقات گروهی به علت کمبود نفرات، مقام‌های بالایی کسب نکردیم، اما در انفرادی‌ها رتبه خوبی داریم که از جمله آن والیبال است که در سطح صنعت نفت چندین بار مقام اول را کسب کریدیم.

وی در ارتباط با سطح نفرات اداره آتش‌نشانی شرکت گفت: از نفرات سطح بالایی برخوردار هستیم که نمونه آن یکی از آتش‌نشانان اداره است که نجاتگر برون مرزی، استاد هلال احمر، امدادگر و نجات‌گر برتر بوده و مدارک بالایی را در این زمینه دارد.

وی با بیان اینکه خطرات در دو نوع مالی و جانی هستند، ادامه داد: یکی از خطرات بزرگی که در پالایشگاه اتفاق افتاده، انفجار مخزن ۲۰۰۵B بود که در اولین لحظات کل مخزن دفرم شد و به دلیل مجاورت آن با مخازن مواد شیمیایی، خطر زیادی داشت که حتی در اثر انفجار، سقف مخزن به بیش از  مسافت ۲۰ متر پرت شد، علاوه بر انفجار، آتش سوزی نیز رخ داد و زمان زیادی طول کشید تا آن را کنترل کنیم. 

رئیس اداره آتش‌نشانی شرکت پالایش نفت تبریز افزود: یکی از اتفاقات بزرگ دیگری که در پالایشگاه روی داده است، نشت بنزین بود که به علت تماس با هوا و بالا بودن دما، بسیار خطرناک بود، بلافاصله آرایش تیمی تشکیل دادیم و بعد آن، آتش‌سوزی اتفاق افتاد، اما خاموش کردن آن چندین ساعت طول کشید؛ حین کنترل آتش، احساس کردم که انفجار رخ خواهد داد لذا تمامی افراد از حادثه دور شدند، اما به محض فرار کردن من، انفجار رخ داده و حریق من را در بر گرفت ولی خوشبختانه اتفاق خاصی نیافتاد.

وی خاطرنشان کرد: با راه اندازی واحد HSE، نظارت و کنترل پایش پالایشگاه افزایش یافته و تمامی امور مستقیما توسط این اداره کنترل می‌شوند لذا کمیت خطر کاهش یافته است. 

وی در خصوص اداره HSE شرکت یادآور شد: اداره HSE، به شاخه‌های محیط زیست، ایمنی و آتش‌نشانی، بهداشت صنعتی و کنترل کیفی تقسیم می‌شود که اداره ما نیز اخیرا به آن اضافه شده و از واحد عملیاتی به ستادی تغییر یافته که به سبب آن، عملکرد آتش‌نشانی نیز کاهش یافته است. 

کنعانی با تاکید امکانات پایین تجهیزات تولید داخل گفت: قانونی ایجاد شد که با تولید خودرو داخلی، توان خرید خودرو خارجی را نداریم، اما خودروهای داخلی از تجهیزات چندانی برخوردار نیستند و بعد چند ماه از کار می‌افتند لذا با ترفندهای دیگر سعی می‌کنیم تا این کمبود را جبران کنیم؛ پلتفرمی را طراحی کرده و سفارش دادیم که در ایران وجود ندارد و علاوه بر پلتفرم بودن، آتش را نیز خاموش می‌کند که نمونه‌ی آن در دنیا وجود نداشته و برای اولین بار وارد شرکت ما خواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد: لباس‌ها و تجهیزات آتش‌نشانی بسیار گران قیمت هستند چرا که باید در برابر آتش، فرسودگی، اشیا تیز و ضربه مقاوم باشند؛ لباس آتش‌نشانی از سه لایه‌ی ضد آتش، ضد آب و ضد تعریق تشکیل شده و کلاه آن نیز تا دمای ۲۳۰ درجه مقاوم است.  

انتهای رپورتاژ