احیای دریاچه ارومیه دغدغه همه مردم و مسئولان است
احیای دریاچه ارومیه دغدغه همه مردم و مسئولان است

امام جمعه تبریز، با تاکید بر اینکه احیای دریاچه ارومیه دغدغه همه مردم و مسئولان است و ربطی به مسائل دیگر ندارد و باید در این خصوص هوشیارانه عمل کرد، گفت: مسئولان استانی و ملی هم اکنون به موضوع دریاچه ورود کرده‌اند و دستوراتی صادر شده است که دورنمای احیای دریاچه ارومیه را نشان می‌ دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی آل‌هاشم در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تبریز، با تاکید بر اینکه دریاچه ارومیه قلب تپنده آذربایجان‌ است، افزود: در این زمینه از ریاست محترم جمهوری تقاضا داریم تا در سریع ترین زمان ممکن دستورات لازم و کافی برای اجرای مصوبات سفر استانی برای احیای دریاچه را صادر کنند.

وی اظهار کرد: نباید مسائل اقلیمی و زیست محیطی با سایر مسائل حاشیه ای پیوند زده شود و باید از منظر تخصصی این مسائل پیگیری شود تا نسبت به حفظ و حراست از نگین آبی آذربایجان برنامه های مدون و اصولی تصویب و اجرایی شود.

آل‌هاشم با بیان اینکه بنده از طریق تریبون‌های مختلف و در حضور روسای جمهوری قبلی و کنونی مطالبات به حق مردم آذربایجان درباره دریاچه ارومیه را بیان کرده ام، ادامه داد: البته دولت‌های مختلف برای احیای دریاچه اقداماتی کردند اما این فعالیت‌ها باید برای مردم  ملموس تر شود.

وی با تاکید بر اینکه احیای دریاچه ارومیه دغدغه همه مردم و مسئولان است و ربطی به مسائل دیگر ندارد و باید در این خصوص هوشیارانه عمل کرد، یادآور شد: مسئولان استانی و ملی هم اکنون به موضوع دریاچه ورود کرده‌اند و دستوراتی صادر شده است که دورنمای احیای دریاچه ارومیه را نشان می‌ دهد، اما مهم  استفاده از تمام ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی برای احیا است، چون توانایی آن را داریم تا با وضع موجود و خشکسالی گسترده در کشور، دریاچه را به ثبات برسانیم.

امام جمعه تبریز، خشکسالی را پدیده ای عمومی در تمام کشورهای جهان دانست و ادامه داد: خشکسالی  پدیده‌ای عمومی در تمام کشورهای جهان دانست اما باید توجه داشت که کاهش نزولات آسمانی، ساخت سدهای بیشمار و برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی از جمله دلایل مهم خشکی دریاچه ارومیه است.

وی با بیان اینکه از طریق تریبون‌های مختلف و در حضور روسای جمهوری قبلی و کنونی مطالبات به حق مردم آذربایجان درباره دریاچه ارومیه را بیان کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: دولت‌های مختلف برای احیای دریاچه اقداماتی انجام دادند اما این فعالیت‌ها باید برای مردم  ملموس‌تر شود.

وی تاکید کرد: بر اثر خشکسالی‌های کلان در اقصی نقاط جهان در کشور چین طی سال های اخیر تعداد هفت دریاچه نمک خشک شده است، اما دولت این کشور در اطراف این دریاچه‌ها چندین کارخانه برای ایجاد اشتغال مردم ایجاد کرد.

وی در ادامه خطبه‌ها به سفر بایدن به به غرب آسیا اشاره کرد و گفت: سفر آقای بایدن به غرب آسیا نمایش اتحاد و انسجام بین آمریکا و دولت‌های غرب، اعلام حمایت از دولت‌های حامی و وابسته به غرب و دلگرمی و دلجویی از آنها به خاطر بدعهدی همیشگی دولت‌های آمریکاست.

وی افزود: تکرار و برجسته‌سازی ایران هراسی و تهدید ایران برای کوتاه آمدن از مذاکرات رفع تحریم دلیل دیگر این سفر است.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه ایجاد شبکه پدافندی در منطقه در مذاکرات صهیونیست‌ها با کشورهای عربی مطرح شده است، گفت: از جمله این طرح در جریان نشست رژیم جعلی و آمریکا، امارات، مراکش و مصر مطرح شده و این کشورها در این خصوص مشغول به نشست بودند.

وی بیان کرد: موفقیت‌های عملیات انصارالله در اصابت قراردادن ابوظبی و شهرهای مهم سعودی که از پیشرفته‌ترین تجهیزات پدافندی مجهز هستند نشان داد که چقدر به اغراق آلوده هستند و حتی سیستم مذبور در برابر تهدید بسیار ضعیف‌تر از جمهور اسلامی واکنش مناسبی نتوانستند نشان دهند.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی، با بیان اینکه ایجاد شبکه پدافندی بهانه‌ای برای حضور بیشتر اسرائیل در امارات، بحرین و شاید سعودی است، گفت: البته کمپانی‌های فروش تسلیحاتی آمریکا نیز سود گزافی از فروش کالای خود به عرب‌های حاشیه خلیج فارس کسب می‌کنند.

وی همچنین در ادامه در بخش دیگر خطبه‌ها با تبریک فرا رسیدن عید غدیر خم گفت: پیامبر اکرم (ص) در ۱۸ ذی‌الحجه کاروان حجاج را به مسیر غدیر بردند و تا به مردم پیام دهند آنهایی که رد شده‌اند بازگردند و آن‌هایی که نرسیده‌اند به جمع برسند.

وی توضیح داد: در هنگام ظهر که حرارت خورشید زیاد بود، مردم سایه بانی برای پیامبر اعظم(ص) مهیا و نماز را اقامه کردند و سپس حضرت محمد (ص) در جای بلندی ایستادند و با صدای رسا خطبه غدیر را خواندند و دست امیر مومنان علی (علیه السلام) را بلند کردند و سه بار تکرار فرمودند: مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِیٌّ مَوْلَاهُ.

آل هاشم، ادامه داد: دشمنان اسلام گمان می‌کردند بعد از پیامبر اکرم (ص) دین اسلام سقوط خواهد کرد، ولی با قاطعیت پیامبر و امیرالمومنین و کمک‌های یارانش به این هدف نرسیدند.

خطیب نماز جمعه تبریز خاطرنشان کرد: این ماجرا در انقلاب اسلامی ایران نیز جاری بود به طوری که دشمنان انواع جنگ، ترور، فتنه، توطئه و تهدید و تحریم راه انداختند، ولی به نتیجه نرسیدند و متوجه شدند که تا امام است هیچ اتفاقی برای این انقلاب نخواهد افتاد و منتظر رحلت ایشان بودند، ولی با انتخاب شایسته رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای نا امید شدند و شکست خوردند.

وی همچنین با یادآوری فرارسیدن روز شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان یکی از ارکان نظام اسلامی است و بخش مهم قوه قانون گذاری است و بدون تائید آنها هیچ کدام از قوانین صلاحیت اجرا نخواهد داشت.

خطیب جمعه تبریز، به ۲۵ تیرماه، روز بهزیستی و تامین اجتماعی نیز  اشاره و اضافه کرد: از تامین اجتماعی می خواهیم تا نسبت به رفع مشکلات جاری بازنشستگان رسیدگی های لازم و کافی را انجام دهد تا مشکل این قشر در سریع ترین زمان ممکن حل شود.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی در خاتمه از خدمات متعدد سازمان بهزیستی به افراد تحت پوشش خود قدردانی و بر توسعه و تقویت این خدمات برای اقشار نیازمند تاکید کرد.

  • منبع خبر : ایسنا