اجرای طرح پایلوت “سایه‌بان باغی” برای خشکسالی پیش رو در آذربایجان شرقی
اجرای طرح پایلوت “سایه‌بان باغی” برای خشکسالی پیش رو در آذربایجان شرقی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از اجرای طرح پایلوت سایه‌بان باغی (پوشش باغی) برای خشکسالی پیش رو در استان خبر داد.

اجرای طرح پایلوت

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، علی رخ افروز در گفتگو با خبرنگاران در خصوص اهمیت اجرای این طرح در باغات، اظهار کرد: با توجه به این‌که مواجهه با چالش‌های پیش رو همچون خشکسالی و تغییرات اقلیمی، فرسایش بستر کاشت و عوامل خسارت زا، تولید محصول سالم در باغات، توسعه کشتهای محافظت شده گریزناپذیر است، ایجاد سایبان در باغات و یا پوشش توری باغ یکی از روش‌های ضروری محافظت از باغات تلقی می‌شود.

وی افزود: نتایج مقدماتی در محل‌های اجرا شده این طرح پوششی، نشان می‌دهد که سایه بان در جلوگیری از تنش‌های محیطی شامل سرمازدگی،  آفتاب سوختگی و خشکی برای درختان میوه تاثیر قابل توجهی دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی متذکر شد: محصولات زیر سایه بان حدود پنج روز دیرتر از محصول بیرون سایبان به گل می‌روند و درصد تشکیل میوه در زیر سایه بان بیشتر بوده و حدود ۱۲ به ۶ درصد است که منجر به افزایش تشکیل میوه ثانویه خواهد شد.

رخ افروز گفت: با وجود این‌که اختلاف دمای داخل و بیرون سایه بان چندان محسوس نیست، ولی در زمانهای بسیار گرم، داخل سایه بان حدود دو الی سه درجه سانتی گراد خنکتر می‌شود. در زمان‌های بسیار سرد به خصوص سرمای دیررس بهاره نیز با ایجاد حرارت محدود، می‌توان نسبت به حفظ محصول و جلوگیری از یخ زدگی اقدام کرد.

وی در خصوص سایر فواید بهره گیری از پوشش سایه بان باغات، افزود: پوشش سایه بان درخسارت تگرگ و باران های تند و شدید و همچنین حمله پرندگان وگاه هجوم ملخ ها بسیار موثر است و از خسارت محصول باغ کاملاًجلوگیری می‌کند.

وی متذکر شد: سایه بان در کاهش تبخیر و تعرق از سطح محصول و خاک، کاهش مصرف آب، کاهش خسارت آفتاب سوختگی و افزایش کیفیت میوه و بازار پسندی موثر است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: این طرح در سه منطقه از استان شامل شهرستان مرند در سطح ۲۵۰۰ متر مربع باغ زردآلو اجرا شده و در باغات پسته شهرستان اسکو و باغات انگور شهرستان ملکان در حال اجرا است که در اسفندماه سال گذشته بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال هزینه برای احداث یک مترمربع این سایه‌بان‌ها برآورد شده است.

وی با بیان این‌که سازمان جهاد کشاورزی استان توضیحات تکمیلی و کارشناسی این طرح را به صورت حضوری ارائه می‌دهد، گفت: آمادگی داریم تا در صورت داشتن شرایط لازم متقاضی، نسبت به معرفی جهت اخذ تسهیلات بانکی با ۲۰ درصد آورده شخصی و ۸۰ درصد تسهیلات اقدام کنیم که امیدواریم با سرمایه گذاری بهره برداران باغی از این تکنیک در آینده منجر به کاهش خسارت‌های مربوط و افزایش عملکرد شود و به ارتقای درآمد کمک کند.

  • منبع خبر : فارس