آشنایی با مشاغل پردرآمد در بازار کار آینده
آشنایی با مشاغل پردرآمد در بازار کار آینده

در دومین جلسه از سلسله کارگاه‌های مجازی «آشنایی با مشاغل پردرآمد در بازار کار» که به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی برگزار شد، دکتر کامران صداقت، جامعه شناس، کارآفرین و مشاور علوم رفتاری و اجتماعی به معرفی و تشریح نحوه دستیابی به مشاغل پردرآمد در بازار کار پرداخت.

صداقت در این کارگاه با بیان این‌که دنیای امروز، دنیای پرکاری است اما کارکن وجود ندارد، اظهار کرد: برای داشتن شغل پردرآمد باید مدیریت را هم بلد بود. اگر مدیریت کار و آشنایی با یکسری قوانین حقوقی، قواعد اقتصادی و قانون مندی‌های اجتماعی و فرهنگی نداشته باشیم هیچگاه نمی‌توانیم به شغل پردرآمد برسیم.

به گزارش نهال امید، وی در خصوص نقش تفریح در زندگی افراد، خاطرنشان کرد: وقتی صحبت از شغل پردرآمد و قدرت نفوذ بالا می‌شود به همان اندازه نباید به دنبال تفریح رفت چون در کار حرفه‌ای و شغل پردرآمد اساس این است که آنچه به دست می‌آوریم باید در درون همان شغل سرمایه گذاری کنیم. توسعه شغلی هم بیانگر این است که سود حاصل از فعالیت درآمدی خود در هر حوزه‌ای باید به همان حوزه بازگردد.

وی افزود: مثلا حتی اگر دانشجویی وارد کار تایپ می‌شود و بر اساس آن، دستمزدی دریافت می‌کند، بخشی را به عنوان معیشت و بخشی دیگر را در همان کار سرمایه گذاری کند مثلا تجهیزات جدیدی را خریداری کند تا ضریب دسترسی در انتقال فعالیت را افزایش دهد. بسیاری از افرادی که مشاغل پردرآمدی داشتند، حتی اگر از کارهای خانگی نیز شروع کرده باشند، مکان، تجهیزات و حتی فرهنگ لغات و کیفیت کار خود را از این طریق تغییر داده‌اند.

صداقت با اشاره به سخنی که اغلب جوانان می‌گویند مبنی بر این‌که «در ایران به اندازه کل جهان فرصت‌های شغلی بالایی نداریم و اگر هم داشته باشیم درآمد آن بسیار پایین است.»، گفت: در کشوری چون ایران، شاهد پرکاری هستیم زیرا امکان فروش و تعیین گروه‌های هدف بی نهایتی در این کشور وجود دارد و فقط ناشناخته‌ هستند. می‌توان در این حوزه و در این کشور کارآفرینی کرد و فرصت‌های آن زیاد است زیرا رقابت کاری کمتری وجود دارد.

فرار نخبگان از کشور یک امتیاز برای افراد دیگر

وی موضوع فرار نخبگان از کشور را یک امتیاز برای افراد دیگر عنوان کرد و افزود: بسیاری از افرادی که می‌توانستند در ایران کارآفرینی و درآمدزایی کنند به خاطر یکسری دیدگاه‌های شخصی، از کشور مهاجرت می‌کنند تا شاید به دنیای بهتری دسترسی یابند ولی غافل از این‌که تمامی این فاکتورها به مقدار بیشتری در ایران وجود دارد.

وی با بیان این‌که در شهر کوران، فرد یک چشم هم پادشاه است، ادامه داد: اگر نخبگان در ایران نخواهند کار کنند پس زمینه برای کسانی که دارای عرق ملی هستند، بهترین فرصت است چرا که بسیاری از مشاغلی که در نقاط دیگر دنیا ریسک بالایی دارند، در ایران مسیر هموارتر و دارای مزایای نسبی هم هستند.

این مشاور علوم رفتاری و اجتماعی با تاکید بر این‌که شرایط موجود در کشور برای کارآفرینان یک مزیت است، گفت: برخی از افراد در یک دوره زمانی تصمیم به تغییر رشته می‌گیرند، در حالی که می‌توان به جای تغییر دست به کیفیت بخشی زد.

وی با بیان این‌که در همین لحظه می‌توان بیش از ۵۰ شغل را با یک اطمینان، صبر و دانش و مهارت آغاز کرد، افزود: پس از راه اندازی این مشاغل باید حداقل افق دو الی ۱۰ ساله‌ای داشت تا به درآمد مورد هدف رسید.

وی در ادامه با تاکید بر این‌که یکی از ویژگی‌های مشترک مشاغل پردرآمد، اخلاق و کیفیت بخشی است، گفت: دنیای امروز تشنه‌ی اخلاق، درستی و کیفیت است و افراد قانونمند درستکار و اخلاق مدار در ضعیف ترین شغل‌ها نیز موفق هستند. ویژگی دیگر تجزیه و تحلیل است زیرا کسی نمی‌تواند در یک اتاق بنشیند و حکومت اقتصادی انجام دهد و شغل پردرآمدی داشته باشد بلکه باید پرس و جو کرده و از تجربه‌ها استفاده کند و به جای فخرفروشی نیز گفتمان مناسبی داشته باشد.

آغاز فخرفروشی، زمینه شکست شغلی را فراهم می‌سازد

صداقت خاطرنشان کرد: اگر به دنبال فخرفروشی به دیگران هستیم و این حس در ما نمود پیدا کرد، قطعا زمینه شکست شغلی ما از همان نقطه آغاز خواهد شد. افراد موفق دنیا، با یک لباس ساده در سرکار حاضر می‌شوند. آن‌ها همه چیز دارند اما فخر چیزهایی که دارند را هیچگاه نمی‌فروشند.

وی افزود: به دو علت نباید به دنبال شغل پردرآمد رفت، یکی جبران ناکامی‌های گذشته و دیگری نشان دادن این‌که با شغل پردرآمد فرد مهمی هستیم، است. با وجود این دو احساس مجبور به تمکین خواهیم بود و هیچگاه نقش رهبری و مدیریت اقتصادی را نخواهیم داشت.

وی در ادامه با بیان این‌که سرمایه گذاری‌ها در آینده نیاز به آموزش دارد اما این آموزش‌ها تنها در دانشگاه وجود دارد. گفت: بسیاری از افراد موفق در کنار آموزش‌های آکادمیک، آموزش‌های فنی حرفه‌ای را هم دریافت کرده و کتاب خوانده‌اند. در این راستا برای فردی که میانگین مطالعه روزانه وی زیر ۱۲ دقیقه است هم نمی‌توان صحبت از توسعه شغل مبتنی بر آموزش زد و در این جامعه خفته نیز هر کسی که زودتر بیدار شود شغل پردرآمدی خواهد داشت.

این جامعه شناس با بیان این‌که بسیاری از افراد، مشاغل پرمنزلت را به مشاغل پردرآمد ترجیح می‌دهند، گفت: مشاغل پرمنزلت و پراقتداری چون معلمی هم فرصت دسترسی به درآمد بالا را دارد اما نیاز به لحاظ تحلیل‌های فکری توسط این افراد است.

شغل پردرآمد اول: متخصص و تحلیلگر بازار

وی در تشریح مشاغل پردرآمد در سال‌های آتی، اظهار کرد: جامعه آینده کره زمین به دنبال متخصصان و تحلیلگران بازار است. یکی از شغل‌های پردرآمد و سهل الوصل امروزی نیز تحلیلگری بازارها و داده‌ها است چرا که امروزه همه مردم، گوشی هوشمند داشته و دسترسی به اطلاعات مختلف، اینترنت و کتاب را دارند.

وی با بیان این‌که بیش از ۶۵ درصد افراد تطابق شغلی ندارند، ادامه داد: بر این اساس ۶۵ درصد از افراد شاغل، تخصصشان با شغلشان هماهنگ نیست و در این حوزه‌ها، میدان بی رقیب است زیرا رقیب، توان و تخصص لازم برای شغلی که نیازمند تخصص ما است را ندارد.

شغل پردرآمد دوم: متخصص علوم رفتاری

صداقت گفت: دومین شغل پردرآمد که در چندین سال آینده می‌تواند جذاب و هویت ده باشد، رفتار درمانی یا مختصصان علوم رفتاری است. بزرگترین دغدغه ما انسان‌ها، رفتارمان است و این شغل به جهت عدم توجه به کارشناسان و متخصصان، یک شغل پردرآمد تلقی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تمامی خانواده‌ها در رابطه با شیوه‌های تربیتی و کنترل رفتار نوجوانان و کودکان در دنیا دچار مشکل بوده و نیازمند شخصی در این حوزه هستند که حرفی برای گفتن داشته باشد.

وی با تاکید بر اهمیت رفتار درمانی در دنیای امروز، افزود: ثروتمندترین فرد دنیا هم دوست دارد تا کنترل و تعادل رفتاری داشته باشد و آسیب‌های رفتاری پایین آورده و ضریب نفوذ خود را بالا ببرد. همه خواهان مورد احترام واقع شدن هستند چون افراد در این زمینه به مشکل برمی‌خورند.

این مشاور علوم رفتاری و اجتماعی گفت: وقتی کسی در جامعه مثلا مورد احترام نباشد، وارد مکانیسم وارونه شده و می‌گوید “نظر دیگران مهم نیست و برای خودت زندگی کن”، در حالی که اینگونه نیست. شغل بایستی جنبه ایجابی داشته باشد تا به درآمد بالا برسد یعنی باید توانست نیاز گروهی از انسان‌ها را در دنیای امروزی در هر نقطه‌ای از جهان رفع کرد.

وی متذکر شد: تمامی شرکت‌ها و کارخانه‌ها به دنبال این هستند که در حوزه کاری خود، وفاداری سازمانی ایجاد کنند و با انگیزش سازی به دنبال تفویض اختیار باشند. ما در حوزه علوم رفتاری به دنبال این هستیم که روی دیگران نفوذ کرده و نیاز افراد دیگر را رفع کنیم.

شغل پردرآمد سوم: قدم زدن و معاشرت با سالمندان

وی با بیان این‌که شغل دیگر پردرآمد به بحث تغییرات جمعیتی بازمی‌گردد، افزود: با توجه به پیری سن جمعیت، امروزه یکی از مشاغل پردرآمد و جذاب در کشورهای اروپایی که زودتر از ما وارد این حوزه شده‌اند، قدم زدن و معاشرت با سالمندان است. هم‌چنان که در گذشته کسی باور نمی‌کرد در ایران خانه سالمندان وجود داشته باشد، امروز هم از نگاه افراد مختلف، امکان این شغل وجود ندارد در حالی که نیاز امروز جامعه نه خانه سالمندان بلکه همراهی با آن‌ها است.

صداقت افزود: طبق قوانین تکامل، آنچه که در جامعه نیاز است شکل می‌گیرد و هیج جامعه‌ای مستثنا از نیازمندی‌ها نیست. به طور میانگین نیز درآمد روزانه قدم زدن و صحبت کردن با سالمند در پارک‌های آلمان و انگلستان به ۱۵۰ دلار می‌رسد.

شغل پردرآمد چهارم: تحلیلگری سایبری

وی در ادامه با اشاره به شغل تحلیلگری سایبری نیز گفت: این شغل مربوط به ارتباطات اینترنتی، امنیت سازی شبکه‌های اینترنتی و … می‌شود و یکی از جذاب ترین و کم هزینه ترین مشاغل آینده است. این شغل در حوزه پدافند غیرعامل بوده و حداقل نیازمندی آن کارشناسی ریاضی است.

شغل پردرآمد پنجم: مربی امور مالی

وی ادامه داد: شغل دیگر جذابی که کمتر از ۱۰ سال از ظهور آن در دنیا می‌گذرد، مربیان امور مالی است که مواردی چون مکانیسم عملکرد ارزهای دیجیتالی، ضمانت اجرایی و … را شامل می‌شود.

این جامعه شناس تاکید کرد: معمولا برخی افراد در رسیدن به موفقیت به دنبال پایه پیرو از دیگران عمل می‌کنند و در نهایت نتیجه گرفته نمی‌شود. ۱۰ ثروتمند برتر جهان هیچکدام حوزه‌های مشترکی را با هم نداشتند که با هم رقیب شوند یعنی در واقع به  جای پیرو بودن از دیگران، به دنبال استارتاپ بودند.

وی افزود: مربی امور مالی با مدیر امور مالی فرق دارد. مربی کسی است که در حوزه مدیریت اجتماعی، بازاریابی استراتژیک، مدیریت فروش ارزهای دیجیتالی، بورس، طلا، بازار جهانی و … اطلاع عمده‌ای دارد. یک مربی امور مالی در ایران ماهانه بالای ۳۰۰ میلیون تومان درآمد دارد.

شغل پردرآمد ششم: کارگزاری اطلاعات شخصی

وی در ادامه، با اشاره به شغل نوظهور و پراهمیت کارگزارهای اطلاعات شخصی، افزود: ساده ترین و سنتی ترین مورد در این حیطه، خرید و فروش بازیکنان ورزشی است. خانواده‌هایی هستند که امروزه به دلیل هسته‌ای شدن و حذف منسوبین و سوق به تک فرزندی، باید کارگزار اطلاعات شخصی داشته باشند و با توجه به پیری جمعیت باید فردی مسلط از نظر حقوقی و اقتصادی به مدیریت برنامه‌های اشخاص بپردازد. از نیازمندی این شغل نیز رفتار مدنی و اخلاق کار است.

شغل پردرآمد هفتم: مدیر و طراح صدا

صداقت با بیان این‌که بیش از پنج درصد جمعیت ایران به خاطر ضریب چینی و شکاف طبقاتی و خط فقر، روزانه درآمدی بالای  ۱۰۰ میلیون تومان دارند، افزود: شغل دیگری که به مرور در جامعه ظهور کرده و جذاب و پردرآمد است، مدیران و طراحان صدا هستند.

وی افزود: مشاغلی چون پزشکی و دندانپزشکی یک شغل هستند نه حرفه اما اگر بتوانیم تعدادی پزشک را بگماریم تا برای ما کار کنند آن موقع می‌توانیم برای خود حرفه داشته باشیم.

شغل پردرآمد هشتم: کارشناسی لبخند

وی با تاکید بر این‌که چقدر باهوش هستیم مهم نیست، چقدر قدرت مدیریت هوش‌ها را داریم مهم است، گفت: شغل دیگر نیز کارشناسی لبخند با انجام استندبای کمدی، شعبه بازی، خوانندگی و هر چیزی که بتواند لبخند بر روی لب دیگران بیاورد همراه می‌شود. 

این مشاور علوم رفتاری و اجتماعی گفت: عیب ما در سطح دنیا این است که می‌خواهیم با آموزش، مشاغل و استعدادها را نرمالایز کنیم. مثلا در پی این باشیم که در یک شرکت استخدام شویم و داشتن بیمه و حقوق هم کافی است در حالی که این تفکر ضد مشاغل پردرآمد است.

وی با اشاره به فروش بالای برخی آهنگ‌های ترند در سطح جهانی طی سال‌های گذشته، گفت: یکی از آهنگ‌های کره‌ای که در چند سال پیش در سطح جهانی فروش بالایی داشته و به درآمد میلیارد دلاری رسیده بود، ۳۰ درصد از آن درآمد که به میزان ۳۰ میلیارد دلار بود به طراح صدای آن رسید.

وی با اشاره به ظرفیت بالای این شغل در ایران افزود: سالانه درآمدهای هنگفتی از کشور برای برگزاری کنسرت‌های خوانندگان ایرانی از کشور خارج می‌شود که مدیران و طراحان صدا سهم بالایی در این درآمد دارند و این درآمد در صورت مدیریت صحیح می‌تواند به بدنه کشور خودمان تزریق شود.

  • منبع خبر : ایسنا