لزوم شناخت دقیق بازارها توسط سرمایه گذار واقعی
لزوم شناخت دقیق بازارها توسط سرمایه گذار واقعی

اقتصاد دان و استاد دانشگاه تهران با تاکید بر ضرورت شناخت سرمایه گذاران و تولید کنندگان از بازارهای مختلف گفت: سرمایه گذار واقعی به فکر تولید است نه خرید در بازارهای دیگر اما شناخت دقیق این بازارها می‌تواند در برنامه‌های آتی صنایع مفید باشد.

به گزارش نهال امید ، دکتر آلبرت بغزیان، روز پنجشنبه، ۲۷ مردادماه، در سمینار تخصصی تحلیل بازارهای اقتصاد ایران و جایگاه و نقش وکلای دادگستری در بنگاه‌های اقتصادی با اشاره به تحولات اقتصادی اظهار کرد: زمانی که ارز ترجیهی مطرح شد تاکید ما بر نظارت دقیق بود و امروز نیز حذف نرخ ارز ترجیهی باید با دقت بیشتری انجام می شد.وی افزود: کلمه ترجیح ایجاد تبعیض می کند و برای توزیع نیازمند عدالت هستیم.استاد دانشگاه تهران تحلیل بازارهای اقتصادی را مرتبط با شناخت روش های مورد استفاده در آینده پژوهی دانست و افزود: روش های دلفی، واکاوی روندها، نقشه راه، مدل سازی، شبیه سازی، دیده بانی آینده و … نسبت به هر رشته در آینده پژوهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.بغزیان با اشاره به مثلث بازارها در ایران گفت: طلا، مسکن و بورس اوراق بهادار مثلث بازارها در کشور ما را تشکیل می دهد که در این بین نرخ ارز در کانون تصمیمات قرار دارد.وی با اشاره به ظرافت و ضرورت دقت در پیش بینی های اقتصادی گفت: واقعیت‌ها نشان می‌دهد که پیش بینی‌های اقتصادی از پیش بینی های ستاره شناسی نیز سخت تر شده است.وی ادامه داد: طبق بررسی‌های صورت گرفته در بازده بیست ساله بهترین بازار بورس و بدترین بازار خودرو بوده است، اما در بازدهی ده ساله سپرده بانکی بدترین و بورس و ارز بهترین بوده و در بازه پنج ساله شاهد جابجایی بازارها هستیم و این روند ادامه دارد.وی در بخش دیگری از صحبت های خود ضمن تحلیل وضعیت صنایع کوچک کشور گفت: صنایع کوچک و متوسط همه ساله در فرامایشات مقام معظم رهبری جایگاه ویژه ای داشته و از نظر سیاست گذاری حمایت کامل از صنایع کوچک و متوسط صورت گرفته است و دولت ها به حمایت مکلف شده اند اما باید ببینیم با وجود سیاست گذاری های دقیق آیا حمایت ها در عمل صورت گرفته است یا نه؟استاد دانشگاه تهران اظهار کرد: بنگاه های کوچک و متوسط بیش از ۸۹ درصد بنگاه‌های اقتصادی کشور را تشکیل می‌دهند در صورتی که حمایتی که باید از این مراکز صوت نگرفته است و حمایت ها مبتنی بر بنگاه های بزرگ بوده است.بغزیان با اشاره به موانع توسعه و رشد بنگاه های کوچک گفت: این موانع شامل تامین مالی، قوانین مالیاتی عدم ثبات سیاست ها، زیرسلخت ها، نرخ مبادله و … است.

  • منبع خبر : ایسنا