فایرفاکس به‌طور پیش‌فرض استفاده از انگشت‌نگاری آنلاین را ممنوع می‌کند
فایرفاکس به‌طور پیش‌فرض استفاده از انگشت‌نگاری آنلاین را ممنوع می‌کند

موزیلا اعلام کرده است که به‌عنوان بخشی از قابلیت حفاظتی خود در Firefox 72، به‌طور پیش‌فرض انگشت‌نگاری کاربران را ممنوع می‌کند. برخلاف ردیابی از طریق کوکیها که با اطلاع کاربران صورت می‌گیرد، در قابلیت انگشت نگاری (fingerprinting)، ردیابی کاربر بدون رضایت و آگاهی او صورت خواهد گرفت. درواقع برای ردیابی کاربران اینترنت، پروفایلی از هر […]

موزیلا اعلام کرده است که به‌عنوان بخشی از قابلیت حفاظتی خود در Firefox 72، به‌طور پیش‌فرض انگشت‌نگاری کاربران را ممنوع می‌کند.

برخلاف ردیابی از طریق کوکیها که با اطلاع کاربران صورت می‌گیرد، در قابلیت انگشت نگاری (fingerprinting)، ردیابی کاربر بدون رضایت و آگاهی او صورت خواهد گرفت. درواقع برای ردیابی کاربران اینترنت، پروفایلی از هر کاربر ایجاد می‌شود که مشخصاتی چون وضوح نمایشگر، مرورگر مورد استفاده، موقعیت مکانی، زبان، افزونه‌ها، سیستم عامل و فونت‌ها را شامل می‌شود. به الگوریتم‌هایی که کاربران را این‌گونه ردیابی می‌کنند، الگوریتم انگشت‌نگاری می‌گویند. در نهایت در سایت‌های مختلفی که کاربر دراینترنت بازدید می‌کند، ردیابی بدون اطلاع صورت خواهد گرفت.

با عرضه‌ی Firefox 72 که قرار است ژانویه سال ۲۰۲۰ منتشر شود، موزیلا Firefox به‌طور خودکار اثر انگشت را در هر سایتی که بازدید می‌کنید مسدود خواهد کرد و این قابلیت به‌عنوان بخشی از ویژگی حفاظتی پیشرفته در این مرورگر ارائه خواهد شد.

البته همچنان امکان فعال کردن دستی از بخش تنظیمات مرورگر وجود خواهد داشت و می‌توانید تنظیمات این بخش را سفارشی کنید. برای این کار، کافی است تا منوی Option را در مرورگر خود باز کنید، به برگه Privacy & Security بروید و گزینه Custom را انتخاب کنید. از همین روش می‌توان قابلیت اثر انگشت را قبل از انتشار نسخه‌ی بعدی فایرفاکس و در مرورگر فعلی نیز مسدود کرد.

فایرفاکس

در نهایت اگر تصمیم دارید تا اثر انگشت را به‌صورت دستی مسدود کنید، باید بدانید که ممکن است این موضوع باعث ایجاد مشکلاتی در سایت‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌کنید شود و ممکن است صفحات به‌درستی نمایش داده نشوند اما حداقل فعالیت‌های آنلاین شما توسط تعداد کمتری از شرکت‌ها دنبال و ردیابی خواهد شد.

  • منبع خبر : زومیت