۸۶ درصد آرای قضات آذربایجان‌شرقی مورد قبول طرفین دعوی است
۸۶ درصد آرای قضات آذربایجان‌شرقی مورد قبول طرفین دعوی است

 رییس کل دادگستری آذربایجان‌شرقی گفت: بر اساس آمار و شواهد موجود در پرونده‌های قضایی، ۸۶ درصد از مراجعان به محاکم قضائی استان از آرای صادر شده رضایت داشته و آن را قبول دارند. موسی خلیل اللهی افزود: طبق اسناد موجود در پرونده های ارجاعی به دادگستری آذربایجان شرقی تنها ۱۴ درصد از کل پرونده ها […]

 رییس کل دادگستری آذربایجان‌شرقی گفت: بر اساس آمار و شواهد موجود در پرونده‌های قضایی، ۸۶ درصد از مراجعان به محاکم قضائی استان از آرای صادر شده رضایت داشته و آن را قبول دارند.

موسی خلیل اللهی افزود: طبق اسناد موجود در پرونده های ارجاعی به دادگستری آذربایجان شرقی تنها ۱۴ درصد از کل پرونده ها تجدیدنظر خواهی می شود که این امر نشان دهنده اعتماد شاکیان و متشاکیان  به احکام صادر شده از سوی قضات  دادگستری استان است.

وی از تشکیل کارگروهی متشکل از استادان دانشگاه های تبریز و آزاد اسلامی در دادگستری آذربایجان شرقی خبر داد که به طور منظم و مرتب جلسات خود را پیرامون نقد و بررسی علمی و حقوقی احکام صادره برگزار می کنند.

خلیل اللهی با تاکید بر اینکه اتقان آرای دادگستری جزو اولویت ها و رئوس برنامه های دستگاه قضایی است، اظهار کرد: دادگستری استان آمادگی دارد تا از نقطه نظرات استادان و صاحب نظران علم حقوق در راستای اتقان آرای محاکم قضایی بهره مند شود.

وی از راه اندازی سامانه نظر سنجی عمومی از نحوه عملکرد دادگستری آذربایجان شرقی خبر داد و اضافه کرد: این سامانه از طریق تلفن همراه مراجعه کنندگان به دادگاه های استان فعال است که به صورت اختیاری اقدام به احذ نظرات مراجعان می کند.

خلیل اللهی ادامه داد: نتیجه این نظرسنجی ها تاکنون نشان دهنده رضایت مندی ۷۶ درصدی مراجعه کنندگان به دادگستری آذربایجان شرقی است که این آمار با توجه به نوع کار قضائی که لزوما” بر له یا علیه طرف مقابل است، آماری بسیار مطلوب به شمار می رود.

وی متوسط زمان رسیدگی به رونده های قضایی در محاکم آذربایجان شرقی را ۶۸ روز اعلام و اضافه کرد: این در حالی است که در سال های گذشته این زمان به بیش از ۶ ماه نیز می رسید که با اقدامات انجام شده طی دو سال اخیر بسیاری از پرونده های طولانی مدت موجود در دادگستری استان فیصله یافته است.

خلیل اللهی یکی از برنامه های بسیار مهم و اولویت دار دستگاه قضایی را کاهش اوقات دادرسی اعلام کرد.

وی با بیان انیکه به طور متوسط بالغ بر ۳۰ هزار نفر از مردم آذربایجان شرقی روزانه به مراجع و دوایر قضایی و دادگستری مراجعه می‌کنند، تکریم ارباب رجوع را جزو اولویت های مهم و محوری دادگستری استان برشمرد و افزود: از مجموع مراجعین به دادگستری استان بیش از ۲۰ هزار نفر  به شهرستان تبریز و بقیه به سایر شهرستان های استان اختصاص دارد.

خلیل اللهی با بیان اینکه از لحاظ توفیق در پیشگیری از وقوع جرم طبق آخرین آمارهای قوه قضائیه،  آذربایجان شرقی جزو پنج استان برتر کشور است، اظهار داشت: بر اساس دستورالعمل های ابلاغی ریاست قوه قضائیه مبنی بر تکریم ارباب رجوع اقداماتی در سطح استان انجام شده که همراه با توفیق بوده است. 

  • منبع خبر : ایرنا