۵۸ درصد مهارت آموزان فنی و حرفه‌ای وارد بازار کار می‌شوند
۵۸ درصد مهارت آموزان فنی و حرفه‌ای وارد بازار کار می‌شوند

معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اعلام کرد: ۵۸ درصد مهارت آموزان سازمان فنی و حرفه‌ای وارد بازار کار و چرخه‌ی تولید و اشتغال می‌شوند.

محمدرضا شاه پسند روز سه‌شنبه، ۳۱ خردادماه، در جلسه‌ی شورای توسعه مهارت آذربایجان شرقی با بیان اینکه ۵۲ درصد از ورودی‌های حوزه مهارت آموزی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها هستند، اظهار کرد: این آمار نشان می‌دهد که در حوزه‌ی آکادمیک قابلیت‌های حرفه‌ای برای ورود به بازار کار در افراد ایجاد نمی‌شود.

وی ادامه داد: رویکردهای اصلی و اساسی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، ایجاد مهارت و ترمیم مهارت است و بر همین اساس کسانی که نیازمند مهارت هستند، در مراکز این سازمان جذب شده و آموزش می‌بینند تا قابلیت‌های حرفه‌ای برای ورود با بازار کار را کسب کنند.

وی افزود: گروهی نیز شاغل هستند که برای پایداری اشتغال به حوزه‌ی آموزش ورود پیدا می‌کنند تا مهارت‌های خود را با توجه به توسعه‌ی فناوری‌ها، ترمیم کنند و در این راستا تعداد زیادی به مخاطبان این سازمان افزوده و تفاهم‌نامه‌های مختلفی برای این منظور با دستگاه‌ها منعقد شده است.

شاه پسند خاطرنشان کرد: مهارت آموزی به کادر وظیفه نیروهای مسلح، معتادان بهبود یافته و افراد دارای معلولیت‌های ویژه، آزادشدگان از زندان، دانش‌آموزان و دانشجویان از جمله گروه‌های مخاطب اضافه شده به این سازمان است.

وی با اشاره به اینکه ۲۰ گروه جدید به مخاطبان قبلی که در ماموریت اصلی این سازمان بودند، اضافه شده است، تاکید کرد: این می‌طلبد که ظرفیت‌های جدیدی در مسئولیت‌های اجتماعی و ظرفیت‌های سازمان‌ها، مؤسسات و بنگاه‌های صنعتی و خدماتی شناسایی و از آنها استفاده شود.

وی در ادامه بیان کرد: در کارگروه مهارت آموزی، از اتاق تعاون، اصناف و سازمان‌های مختلف نظام مهندسی دعوت شده است تا نیازهای آنها شناسایی شود و به تناسب به سمت عرضه تغییر شکل و رویکرد دهند تا نیروهایی تربیت کنیم که تقاضا داشته باشند.

معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور یادآور شد: طرح تکاپو و سامانه اشتغال ایرانیان که به تازگی راه‌اندازی شده است نیز می‌تواند در این خصوص راهگشا و چراغ راهی باشد.

وی اضافه کرد: در این راستا با کمیته امداد تفاهم‌نامه‌ای منعقد شده است تا ۵۰۰ هزار نفر آموزش‌های لازم را فرا گیرند و تسهیلات ویژه‌ای نیز برای کمک به اشتغال آموزش دیدگان پیش‌بینی شده است.

وی متذکر شد: پیگیری و رهگیری اشتغال مهارت آموزان این سازمان نشان می دهد، آموزش ۵۸ درصد از این افراد سال گذشته منتج به اشتغال آنها شده است.

شاه پسند در ادامه گفت: سازمان فنی و حرفه‌ای کشور ظرفیت‌های بی‌بدیل همراه با زیر ساخت‌های متفاوت دارد و می‌تواند زیرساخت تبدیل ایده به محصول را تامین کند همچنین مراکز شتاب‌دهی را نیز ایجاد کرده است تا افراد ایده خود را به کسب و کار تبدیل کنند.

به گزارش نهال امید ، وی ادامه داد: نظام صلاحیت حرفه‌ای در بنگاه‌های صنعتی ما باید شاغلین و کارکنانی با قابلیت‌های حرفه‌ای داشته باشد تا بتواند خلأها را تکمیل کند و بهره‌وری بنگاه‌ها بیشتر شود چراکه توانمندی افراد در بهره‌وری بنگاه‌ها بسیار تاثیرگذار است.