۵۳ درصد مردم آذربایجان‌شرقی تحت پوشش بیمه سلامت هستند
۵۳ درصد مردم آذربایجان‌شرقی تحت پوشش بیمه سلامت هستند

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان شرقی گفت: اداره کل بیمه سلامت آذربایجان شرقی بالغ بر دو میلیون بیمه‌شده دارد و تقریباً ۵۳ درصد از جمعیت استان تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند.

به گزارش نهال امید، وحید مجیدی در آیین افتتاح ساختمان جدید اداره کل بیمه سلامت آذربایجان شرقی، گفت: این ساختمان در مدت ۲۷ ماه ساخته شد و تاکنون نزدیک ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت این مجموعه هزینه شده است.

وی گفت: سرلوحه کار ما در سازمان بیمه سلامت، فرمایش رهبر انقلاب بوده و سازمان بیمه سلامت توانسته در طول سالیان گذشته و به ویژه بعد از حمایت‌های دولت از بحث سلامت و بیمه، دغدغه مردم را در مورد هزینه‌های بیماری به حداقل برساند.

وی افزود: جمعیت بیمه‌شده تحت پوشش کمیته امداد که از سال ۹۸ توسط بیمه سلامت تحت پوشش بیمه‌ای قرار گرفته‌اند، حدوداً ۲۴ هزار نفر هستند که از سال ۹۸ بحث درمان این عزیزان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته است.

مجیدی با بیان اینکه حدود سه هزار و ۷۹۱ بیمار خاص در استان تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند، افزود: از حدود دو هزار و ۸۰۰ مؤسسه در استان، حدود ۹۱ درصد این مؤسسات طرف قرارداد با بیمه سلامت طرف قرارداد هستند.

وی ادامه داد: تعداد کل پرسنل بیمه سلامت استان ۲۱۶ نفر است که این تعداد پرسنل این حجم از خدمات را ارائه می‌دهند.

وی در رابطه با هزینه کرد بیمه سلامت برای روستاییان نیز گفت: در سال گذشته برای روستاییان، نزدیک ۱۳۰ میلیارد تومان از اعتبارات بیمه هزینه شده است و همچنین تراز هزینه‌های ما در سال ۹۸ به‌غیر از سطح یک روستایی، در حدود ۷۴۹ میلیارد تومان است. حدود ۷۰ درصد این بدهی‌ها پرداخت شده و ۳۰ درصد باقی‌مانده را نیز امیدواریم با یاری دولت، مجلس و سازمان بیمه سلامت پرداخت شود.

مدیرکل بیمه سلامت استان خاطرنشان کرد: بحث دولت الکترونیک دیکر محورهای مورد توجه ما بوده و از سال ۹۸ که آذربایجان‌شرقی به‌عنوان پایلوت انتخاب شده بود، بحث نسخه نویسی الکترونیکی را راه‌اندازی کردیم و تنها با ارائه کد ملی، خدمات الکترونیکی ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: طبق آمار، در حال حاضر ۵۲۰ مطب فعال به سیستم الکترونیکی بیمه سلامت وصل هستند و تنها با ارائه کد ملی اقدام به نسخه نویسی الکترونیکی می‌کنند؛ مراجعه‌کننده به پزشک نیز می‌تواند با ارائه کد ملی علاوه بر مطب به آزمایشگاه‌ها و داروخانه ها نیز مراجعه کرده و خدمات دریافت کند. در حال حاضر نزدیک ۲۹۳ مؤسسه و مرکز به این سامانه وصل هستند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در ۳۷ بیمارستان فقط با ارائه کد ملی عملیات احراز هویت و ارائه خدمت انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم تا شهریورماه در تمامی بیمارستان‌های خصوصی این سیستم را راه‌اندازی کنیم که شامل بیمارستان‌های تامین اجتماعی و نیروهای مسلح نیز می‌شود.

وی در رابطه با بحث صرفه جویی در مصرف کاغذ نیز عنوان کرد: سال گذشته در بیمارستان‌های دانشگاهی نزدیک سه میلیون و ۴۰۰ هزار کاغذ صرفه‌جویی شد، چراکه اسناد به‌صورت الکترونیکی به ما ارسال می‌شد که اگر در کل کشور این تعداد را حساب کنیم نزدیک ۷۰ میلیون کاغذ صرفه‌جویی شده است.

مجیدی در خصوص مشکلات مربوط به ساخت ساختمان جدید این سازمان نیز گفت: زمینی که برای ساختمان جدید بیمه سلامت تبریز انتخاب کرده‌ایم در یکی از بهترین مناطق تبریز از بابت آب‌وهوا و موقعیت سوق‌الجیشی است، اما یک و نیم سال طول کشید تا ما این زمین را برای سازمان تحویل بگیریم. حتی همکاران ما در استانداری می‌گفتند که برای انجام امورات ماده پنج باید ۱۷ ماه بدوید و هفت‌خوان رستم را طی کنید ولی ما در طول سه ماه توانستیم امورات مربوط به ماده پنج و تغییر کاربری را انجام دهیم.

وی ادامه داد: این ساختمان در زمینی به مساحت دو هزار و ۲۰۰ مترمربع و در هفت طبقه ساخته شده‌است.

وی در پایان گفت: در فرآیند احداث این ساختمان، دو معارض گردن‌کلفت را رد کردیم که مدعی بودند این زمین متعلق به آنها است و اجازه ساخت نمی‌دادند؛ حتی چندین نفر را فرستادند و پیمانکار را مورد ضرب و شتم قرار دادند و به همین دلیل چندین هفته درگیر شکایت و کلانتری‌ها بودیم اما خوشبختانه با حمایت مسئولین قضایی استان و همچنین دولت محترم این ساختمان آماده و افتتاح شد.

گفتنی است، صبح چهارشنبه ساختمان جدید اداره کل بیمه سلامت آذربایجان شرقی به مساحت ۲۲۰۰ متر مربع و در ۷ طبقه و با حضور مسئولین کشوری و استانی افتتاح شده و به بهره برداری رسید.

  • منبع خبر : ایسنا