۵۰۰ هکتار از جنگل‌های فندقلوی اهر درگیر آفت پروانه دُم قهوه‌ای
۵۰۰ هکتار از جنگل‌های فندقلوی اهر درگیر آفت پروانه دُم قهوه‌ای

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌های کشور گفت: ۵۰۰ هکتار از جنگل‌های فندقلوی اهر درگیر آفت پروانه دُم قهوه‌ای هستند.

به گزارش نهال امید، داور نامدار در گفت‌وگویی با اشاره به این‌که امسال عملیات مبارزه با آفت «پروانه دُم قهوه‌ای» در آذربایجان شرقی و اردبیل به مراتب جدی‌تر از سال‌های گذشته است اظهار داشت: مهم‌ترین اقدامات مقابله با آفت «پروانه دُم قهوه‌ای» بایستی در فصل پاییز و زمستان صورت گیرد تا شیوع این آفت به مرحله طغیان نرسد.

وی افزود: هر ساله با آفت «پروانه دُم قهوه‌ای» عملیات مبارزه در استان‌های مختلف کشور از جمله آذربایجان شرقی و اردبیل صورت می‌گیرد ولی حالا ما اهمیت مقابله را بیشتر می‌دانیم و معتقدیم مقابله با این آفت که طبیعتاً خسارت‌هایی به جنگل‌ها وارد می‌کند اگر امروز هزینه کنیم فردا در حفظ جنگل‌ها سربلند خواهیم بود.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌های کشور بابیان این‌که لانه‌های زمستان گذران «پروانه دُم قهوه‌ای» را قصد داریم در فصل پاییز و زمستان از جنگل‌های ارسباران و فندقلو جمع‌آوری کنیم، گفت: آفت «پروانه دُم قهوه‌ای» بخشی از عنصر زنده جنگل‌هاست و نمی‌توان گفت که به کل می‌توانیم این آفت را ریشه‌کن کنیم و زمانی که طغیان کند و موجب خسارت به جنگل‌ها شود آن وقت باید پروتکل کنترل و مقابله را اجرایی می‌کنیم.

نامدار تصریح کرد: معتقدیم باید جمعیت آفت «پروانه دُم قهوه‌ای» به قدری کاهش دهیم تا موجب خسارت غیرقابل بازگشت نشود یعنی درختان جنگلی را خشک نکند ولی تغذیه «پروانه دُم قهوه‌ای» از برگ درختان یک زنجیره طبیعی در جنگل‌هاست.

وی در پاسخ به این سوال که دلیل طغیان آفت «پروانه دُم قهوه‌ای» چیست گفت: عموماً شرایط محیطی موجب طغیان آفت «پروانه دُم قهوه‌ای» می‌شود، یعنی شرایط اگر بارانی و سرد باشد امکان طغیان این آفت وجود ندارد، مثلاً ما امسال خودمان را برای طغیان آفت جوانه‌خوار «پروانه دُم قهوه‌ای» در جنگل‌های زاگرس آماده کرده بودیم که طغیان نکرد و وضعیت قابل کنترل بود.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌های کشور گفت: خوشبختانه در برخی از استان‌های کشور که سال گذشته نیاز به مبارزه با آفت «پروانه دُم قهوه‌ای» را داشتند امسال شرایط تحت مدیریت بود و نیازی به مبارزه نداشتیم، چون شرایط بارانی موجب از بین رفتن این آفت شد.

نامدار در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که چه میزان از جنگل‌های فندقلوی شهرستان اهر با آفت «پروانه دُم قهوه‌ای» درگیر است، خاطرنشان کرد: آفت «پروانه دُم قهوه‌ای» در حدود ۵۰۰ هکتار از جنگل‌های فندقلوی شهرستان اهر در روستاهای افیل، بهل و گوراوان حالت طغیانی داشته و در حال مبارزه با این آفت هستیم.

مهر