۲ سامانه ضدتگرگ در اراضی کشاورزی هشترود نصب شد
۲ سامانه ضدتگرگ در اراضی کشاورزی هشترود نصب شد

مدیر جهاد کشاورزی هشترود از نصب ۲ سامانه ضدتگرگ با قابلیت پوشش ۲۰۰ هکتار در اراضی کشاورزی بخش نظرکهریزی هشترود خبرداد.

به گزارش نهال امید، مجید احمدی اظهار کرد: این  سامانه ها در روستاهای نخودآباد و توپ آغاج از توابع بخش نظرکهریزی  هشترود نصب شده و برای هرکدام ۹۰ میلیون تومان هزینه شده که ۵۰ میلیون تومان آن از محل جبران خسارات سیل،  ۲۵  میلیون تومان کمک بلاعوض و مابقی آورده شخصی تامین شده است.

وی گفت:  این دستگاه ها به صورت کنترل از راه دور و با استفاده از تلفن همراه و ارسال پیام کوتاه فعال می شوند که با نصب آنها از میزان خسارت سالیانه تگرگ در منطقه تحت پوشش به میزان قابل توجهی کاسته می شود.
احمدی افزود: دستگاه ضد تگرگ ابرها را در شعاعی حدود ۵۰۰ متر تحت تأثیر قرار داده و هرکدام از این دستگاه ها قادر است حدود ۱۰۰ هکتار از اراضی زراعی و باغی را تحت پوشش قرار دهد.
وی گفت: دستگاه ضد تگرگ یک مولد امواج شوک است که تشکیل دانه های تگرگ در جو را مختل و ساختار بارش را حین شکل گیری آنها به نحو سودمند اصلاح می کند و هیچ نقشی در قطع بارش‌ها و یا شروع مجدد آنها ندارد.
در شهرستان هشترود سالانه حدود ۲۳۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و باغی تولید می شود که عمده محصول تولیدی آن گندم است از این رو این شهرستان به انبار غله آذربایجان‌شرقی شهرت دارد.
این شهرستان با وسعت یک هزار و ۹۹۰ کیلومتر مربع در ۱۲۰ کیلومتری تبریز واقع شده و از شمال با بستان آباد، از شرق با میانه، از غرب با مراغه و از جنوب با چاراویماق همجوار است.

  • منبع خبر : ایرنا