۲ سال وقفه، فرصت مناسبی برای بازسازی صنعت گردشگری بود
۲ سال وقفه، فرصت مناسبی برای بازسازی صنعت گردشگری بود

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی گفت: تعطیلی ۲ ساله همه‌گیری کرونا باعث شد بسیاری از ذی‌نفعان صنعت گردشگری به بازسازی و استانداردسازی کسب و کار خود بپردازند.

مژگان ثابت‌تیموری در گفت‌وگو با نهال امید در خصوص آمادگی شهر مشهد پس از ۲ سال همه‌گیری کرونا و محدودیت سفرها اظهار کرد: این ۲ سال فرصتی برای صاحبان صنعت گردشگری در شهر مشهد بود که به احیای بسیاری از زیرساخت‌ها، استانداردسازی‌ها، بازسازی‌ها و به‌روزرسانی‌ برنامه‌های خود بپردازند. باتوجه به اینکه در این مدت هزینه زیادی بر صاحبان این صنعت تحمیل شده است، قطعا برای میزبانی از میهمانان نوروز ۱۴۰۱ استقبال زیادی وجود دارد و برنامه‌های خاصی نیز توسط دستگاه‌های مرتبط با گردشگری ذیل ستاد سفر استان تنظیم شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه میهمانان پیش از ماه مبارک رمضان در شهر زیارتی مشهد حضور خواهند یافت، امیدوارم که میزبانی از مهمانان مشهد رونق خوبی برای کسب‌وکارهای گردشگری این شهر رقم بزند.

نایب رئیس کمیسون گردشگری اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی ادامه داد: به دلیل همزمانی ایام نیمه شعبان، ایام زیارتی امام رضا(ع) و تحویل سال نو علاقه مردم برای حضور در حرم مطهر رضوی بیش از سال‌های پیش است. هرچند آمار دقیقی از تعداد گردشگران در دست نیست، اما بر اساس گزارش دریافتی از نمایندگان اقامتگاه‌های گردشگری، در حال حاضر ظرفیت تمامی اقامتگاه‌های فعال شهر مشهد و استان خراسان، ظرفیت قطارها و هواپیماها به مقصد مشهد در این ایام تکمیل است و با توجه به جمعیت زائرین و گردشگرانی که با خودروی شخصی و یا بدون رزرو اقامتگاه به مشهد سفر خواهندکرد، از ظرفیت اقامتی نهادها و سازمان‌های مختلف نیز برای تأمین فضای اقامتی درخواست مساعدت شده است.

۲ سال وقفه، فرصت مناسبی برای بازسازی صنعت گردشگری بود
عکس از آرشیو

ثابت‌تیموری با تأکید بر تدوین برنامه‌های لازم در خصوص تاسیسات و زیرساخت‌ها در حوزه گردشگری و اعلام آمادگی اهالی این صنعت برای پذیرایی ویژه از میهمانان نوروزی، بیان کرد: در مورد حضور میلیونی مسافران یا انفجار جمعیت نمی‌توان نظر قطعی داد؛ به خصوص درباره روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ که مصادف است با نیمه شعبان و روزهای آغازین سال ۱۴۰۱ نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی داشت، اما متولیان این بخش شرایط را برای متقاضیان به اقامت در شهر مشهد به خوبی فراهم کرده‌اند.

وی عنوان کرد: باوجود وقفه ۲ ساله در جذب انبوه گردشگران در مشهد، جلسات برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری در صنوف مختلف این حوزه همچنان در جریان بوده و در سال ۱۴۰۱ نیز طرح‌های استقبال از بهار برای میهمانان نوروزی در دستور کار متولیان امر، قرارگرفته ‌است. لازم به ذکر است که تکایا و حسینیه‌ها، اقامتگاه‌های اوقاف و آستان قدس طبق روال همیشگی میزبان زائرین خاص خود هستند، اما برای روزهای پایانی سال نو و ایام نوروز تقاضای همراهی برای اسکان اضطراری از  شهرداری، ادارات کل ورزش و جوانان و آموزش و پرورش استان نیز شده ‌است.

وی با اشاره به اینکه برنامه متفاوتی برای زائران خارجی در این ایام نداریم، گفت: اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در ستاد سفر با همراهی اصناف مرتبط تلاش خود را برای برگزاری مراسم نوروز و استقبال از میهمانان سال نو در دستورکار قرار داده‌اند.

ثابت‌تیموری در خصوص جذب گردشگران خارجی اضافه کرد: انتظار می‌رفت که شاهد حضور بیشتر گردشگران خارجی پس از لغو روادید باشیم که به دلیل شرایط ویژه و بحران‌های جاری در دنیا، وضعیت ناآرام و جنگ در اروپا و آسیای میانه، نوروز امسال پیش‌بینی حضور گردشگران خارجی به خصوص اروپاییان بسیار سخت است. البته گردشگران عراقی مانند سال‌های گذشته و گردشگران و مسافران پاکستانی که علاوه بر لغو روادید از پروازهای مستقیم لاهور به مشهد نیز بهره‌مند شده‌اند، شرایط مناسبتری برای سفر دارند.

۲ سال وقفه، فرصت مناسبی برای بازسازی صنعت گردشگری بود
عکس از آرشیو

وی در مورد بحران‌هایی که ممکن است پس از تعطیلات در مشهد ایجاد شود، تشریح کرد: برای کنترل بحران کرونا با توجه به صدور اطلاعیه‌های امکان تردد خودرو برای مالکانی با حداقل دریافت دو دوز واکسن و کنترل واکسینه بودن مسافران هنگام تهیه بلیت و سوار شدن به اتوبوس، قطار و هواپیما امید است که با پیک بعدی کرونا و بحران مجدد مواجه نباشیم، هرچند در این خصوص همه چیز بستگی به رفتار مردم و تلاش فعالان حوزه گردشگری در ساخت محیطی امن برای مسافران دارد.

نایب رئیس کمیسون گردشگری اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی تصریح کرد: از آنجا که پس از نوروز بلافاصله وارد ماه رمضان می‌شویم، حضور انبوه گردشگران و منابع صرف شده برای پذیرایی از ایشان تاثیرات زیادی بر برخی از جنبه‌های شهر خواهد گذاشت که برای مثال می‌توان تاثیر بر تغییرات قیمت کالاها و خدمات را یکی از موارد دانست.

ثابت‌تیموری گفت: اوایل ماه رمضان و همزمان با بازگشت گردشگران به مبداء سفر و تخلیه ناگهانی شهر، فضای جدیدی بر مشهد حاکم خواهدشد که امید است با برنامه‌ریزی صحیح برای جذب و افزایش مدت اقامت در ماه مبارک رمضان نیز، مشهد مقدس همچنان میزبان گروه‌های جدید از زائرین و گردشگرانی باشد که جایگزین مسافران نوروزی برای صنعت گردشگری این شهر هستند.