۱۳ آبان، مظهر ظلم ستیزی، استکبار ستیزی و طاغوت ستیزی است
۱۳ آبان، مظهر ظلم ستیزی، استکبار ستیزی و طاغوت ستیزی است

رئیس شورای اسلامی کلانشهر تبریز گفت: خداوند متعال در قرآن کریم به استکبار ستیزی، طاغوت ستیزی و دفاع از حق تاکید کرده است که همه این‌ها را در روز ۱۳ آبان می‌بینیم.

به گزارش نهال امید حجت الاسلام رسول برگی در خصوص راز ماندگاری و اهمیت روز ۱۳ آبان اظهار کرد: ۱۳ آبان یوم الله است و خداوند در قرآن مجید فرموده « کلُّ مَنْ عَلیها فَان وَ یبقَی وَجْهُ رَبَّک ذوالجلالِ والاکرامِ »، «همه چیز فانی خواهد بود الا چیزهایی که منتسب به خداوند است» ؛ از طرفی خداوند متعال در قرآن کریم به استکبار ستیزی، طاغوت ستیزی و دفاع از حق تاکید کرده است که همه این‌ها را در روز ۱۳ آبان می‌بینیم.

وی ادامه داد: یکی از وقایع این روز، تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه بود که حقیقتا حقانیت و مظلومیت امام و ظلم طاغوت را نشان داد و بعد از این‌که امام در مقابل کاپیتولاسیون، به رسمیت شناختن اسرائیل و سایر موضوعات سکوت نکرد، رژیم شاه چاره‌ای جز بازداشت و یا تبعید امام نداشت که در مورد بازداشت فعالیت‌ها و تحرکات امام قرق بازداشت و حبس را شکست و آن‌ها مجبور شدند امام را تبعید کنند.

وی افزود: یکی از علمای قم را به محل حبس امام در قم فرستادند تا امام را راضی کند که در مقابل رژیم شاه سکوت کند اما امام در پاسخ او در کاغذی آیه‌ی  «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَهٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَی وَفُرَادَی؛ بگو من فقط به شما یک اندرز می‏‌دهم که دو دو و به تنهایی برای خدا به پا خیزید» را نوشت.

برگی اضافه کرد: در بدو ورود امام به ترکیه، مأموران امام را به قبرستانی برده و به امام گفتند در این قبرستان ۴۰ نفر از علمایی که در مقابل حکومت ترکیه ایستاده بودند، کشته و دفن شده‌اند که امام در پاسخ آن‌ها فرمودند «ای‌کاش در کشور ما نیز علما در راه دفاع از اسلام ودین این‌چنین کشته و به شهادت می‌رسیدند» لذا همه‌ی این موارد نشان از اقتدار، عزت، اخلاص و صداقت امام دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دومین واقعه‌ی روز ۱۳ آبان، به شهادت رسیدن دانش‌آموزان توسط دژخیمان رژیم ستم‌شاهی بود؛ دانش‌آموزانی که در مقابل رژیم ایستاده و از آرمان‌های امام دفاع می‌کردند و درنهایت مهم‌ترین واقعه‌، تسخیر لانه‌ی جاسوسی توسط دانشجویان پیرو خط امام بود که امام این واقعه را انقلاب دوم نامیدند.

وی تاکید کرد: مهم‌ترین درس این روز بزرگ برای ملت‌های آزادی‌خواه جهان صبر، استقامت، مقاومت، جهاد در راه خدا، تبعیت از امر امام و رهبر و استکبارستیزی است و این‌که با صبر، استقامت، توکل و حتی بدون سلاح و نیرو نیز می‌توان هیمنه‌ی پوشالی دشمنان را شکست به‌طوریکه وقتی ماموران ساواک از امام پرسیدند سربازان تو کجا هستند؟ امام فرمودند سربازان من در آغوش مادران خود هستند و همین کودکان در آینده به سربازان امام تبدیل شدند.

رئیس شورای اسلامی کلانشهر تبریز در خصوص تبیین ابعاد مختلف روز ۱۳ آبان به نسل فعلی گفت: ما می‌توانیم در قالب هنر، روایت‌گری و نوآوری اهمیت و بزرگی این روز را نشان دهیم و بگوییم که این روز همیشگی و جاویدان است که اگر این کار را بتوانیم با موفقیت انجام دهیم، بسیاری از موضوعات و مشکلات حل خواهد شد اما به‌شرط این‌که با زبان جوانی با جوانان صحبت کنیم. 

وی همچنین تاکید کرد: افرادی که معتقدند تسخیر لانه‌ی جاسوسی چهره‌ی نظام جمهوری اسلامی را در جهان خدشه‌دار کرده‌است، باید اسناد ضبط‌شده از سفارت آمریکا را مرور و بازخوانی کنند تا مشخص شود آیا در مکانی که به‌محض ورود دانشجویان می‌خواستند اسناد موجود در آن‌جا را به آتش بکشند تا به دست دانشجویان پیرو خط امام نیفتد، می‌شد از طریق دیگری اقدام کرد؟  در حالی‌که اگر این اسناد باقی نمی‌ماند، ما نمی‌توانستیم به دنیا ثابت کنیم که این سفارتخانه لانه جاسوسی علیه ملت ایران بود.