یک میلیون نهال در تبریز کاشته می‌شود
یک میلیون نهال در تبریز کاشته می‌شود

قائم مقام شهردار تبریز گفت: عملیات کاشت یک میلیون نهال و درختچه در مناطق دهگانه این شهر از اردیبهشت آغاز می‌شود.

به گزارش نهال امید، رسول موسایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: تمهیدات لازم مانند جانمایی، بررسی گونه‌های مناسب و آزمایش آب و خاک به منظور کاشت نهال در مناطق دهگانه انجام شده است و با کاشت این نهال‌ها سرانه فضای سبز شهری تبریز افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه بررسی‌ها و کار کارشناسی این طرح توسط سازمان سیما و منظر شهرداری انجام شده است، اظهار داشت: بر این اساس به مناطق ۱۰ گانه ابلاغ شده که هر منطقه از کدام گونه نهال و به چه میزان تهیه کند و گونه‌های مساعد هر محدوده و منطقه مشخص شده و در اختیار مناطق دهگانه قرار گرفته است.

قائم مقام شهردار تبریز از ارائه طرح‌های تشویقی مدیریت شهری برای افزایش مشارکت شهروندان در حفظ و نگهداری فضای سبز خبر داد و گفت: بر اساس آنها شهروندان علاقه‌مند می‌توانند با ثبت‌نام در سایت سازمان سیما منظر شهرداری و اخذ شناسنامه درختان به نام خود، عهده‌دار نگهداری و رسیدگی به نهال‌های کاشته شده باشند.

موسایی، ادامه داد: این طرح علاوه بر جلب مشارکت مردم در نگهداری فضای سبز موجب افزایش روحیه همدلی و وحدت بین همشهریان در حوزه فضای سبز شهری و ایجاد حساسیت و تعصب آنان نسبت به محیط زیست می‌شود.

وی دومین سیاست مدیریت شهری در حوزه فضای سبز شهری را کاشت درختچه‌های زینتی اعلام و یادآوری کرد: حدود ۵۰۰ هزار نهال از طرح کاشت یک میلیون نهال مربوط به کاشت درختچه‌های زینتی است که در صورت رشد آنها در سال‌های آینده می‌توانند جایگزین گلکاری‌ها در سطح شهر شده و منظره‌ای زیبا و دائمی پدید آورند.

قائم مقام شهردار تبریز با بیان اینکه بخشی از طرح یک میلیون نهال مربوط به درختان مثمر است که با توجه به شرایط آب و خاک در سطح مناطق دهگانه کاشت می‌شود، گفت: اگرچه نگهداری از درختان مثمر سخت‌تر از دیگر درختان است ولی شکوفه‌های بهاری این درختان و میوه‌هایی که در فصول سال می‌دهند زیبایی مناطق را افزایش می‌دهد.

موسایی، با اشاره به گل‌کاری‌های سطح شهر در راستای ایجاد فضایی شاداب و نشاط‌آور برای شهروندان، افزود: با وجود شیوع ویروس کرونا و رعایت قرنطینه خانگی از سوی شهروندان، شهرداری تبریز و مجموعه تلاشگران آن در خدمات شهری و سازمان سیما و منظر با گل‌کاری‌های حجیم، نشاط و شادی را به شهر آوردند.