یکی از بزرگترین مشکلات کشور، بحث مهارت است
یکی از بزرگترین مشکلات کشور، بحث مهارت است

پای صحبت های میرحمایت میرزاده نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس نشستیم که در زیر مشروح این گفتگوی اختصاصی تقدیم حضورتان میشود.

میرحمایت میرزاده نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از بزرگترین مشکلات کشور ما بحث مهارت است و از عمده دلایل بیکاری جوانان می‌توان به عدم مهارت کافی آن‌ها اشاره نمود

وی افزود: مدارس، دانشگاه، مطالبات جامعه و حتی صداوسیما مقصرانی هستند که در تبلیغ مدرک و کنکور نسبت به مهارت پیشی گرفته اند.

وی در ادامه تصریح کرد : در کشور دو مسئله بزرگ شغل و اشتغال وجود دارد و از دیگر معضلات جامعه می‌توان به بروکراسی اداری اشاره نمود که هزینه های زیادی به دولت تحمیل کرده و باعث طولانی شدن فرآیند کار و نارضایتی شدید مردم می‌شود.

نماینده مذدم گرمی در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بروکراسی اداری ناشی از تعدد دستگاه های اداری و دستگاه های اجرایی موازی است و این باعث شده ساده ترین کار را به پیچیده ترین شکل حل کنند که اگر مجلس تخصص داشته باشد می‌تواند بر این مشکل غلبه کند.

 میرزاده با اشاره به اصل ۸۴ قانون اساسی ابراز کرد : رسانه ها در مصاحبه با نمایندگان طبق اصل ۸۴ قانون اساسی بدون در نظر گرفتن شهر استان عمل ‌کنند چرا که  طبق این اصل هر نماینده ای دغدغه دار تمام مردم ایران است و هر نماینده ای در کنار حوزه انتخابیه خود، یک نماینده ی مجلس است.

سخنگوی کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس گفت: با توجه به اینکه انتخابات مجلس در پیش است بایستی به مسائل با دقت بیشتری بنگریم و جدا از بحث شهر و شخص، به پیشرفت و اصلاح اوضاع فعلی فکر کنیم.

وی اضافه کرد: ابتدا بایستی ۶ کمیسیون اصلی را با دقت نظر بررسی نموده و سپس در رابطه با سایر بخش ها تصمیماتی اتخاذ شود.

وی اذعان نمود: هر لایحه و طرحی در کمیسیون تخصصی با موافقت یا مخالفت دولت پذیرفته یا رد می‌شود و صحن مجلس ویترین است پس باید در انتخاب اعضای کمیسیون بسیار دقت شود.

میرزاده ادامه داد: برخی نمایندگان در صحن مجلس اعلام حضور می‌کنند اما در کمیسیون تخصصی که سرنوشت نهایی کشور در آن تعیین می‌شود حضور نداشته و یا فرصت بررسی موضوع و طرح را ندارند و متأسفانه این یکی از درد های ما است.

رئیس فراکسیون آموزش های مهارتی مجلس همچنین به توضیح در رابطه با آموزش  زبان مادری پرداخت و گفت: بعنوان رئیس کمیته ی اجرای اصل ۱۵قانون اساسی طرحی مبنی بر آموزش زبان و ادبیات مادری در مجلس ارائه نمودم.

وی ادامه داد: ما از طریق آموزش و پرورش از استان های مختلف اطلاعات خواستیم و تنها استان زنجان این اطلاعات را برای ما ارسال نموده اند. ۵ جلد کتاب به نام ” آنا دیلی” بررسی و به سازمان پژوهش ارسال کردیم. آنجا اشکالاتی از نظر فنی بررسی شده و در حال تکمیل است اما سوالات بی پاسخ در این رابطه زیاد است و اجرای این طرح نیازمند زمان است اما بایستی در نظر داشت اجرای این طرح منع قانونی ندارد.

میرزاده دلیل راکد ماندن این طرح را توجه به جزئیات به جای اصل موضوع دانست و گفت: در قدم نخست باید به محتوای آموزشی توجه شود و سپس باید پایه ی تحصیلی که قرار است زبان مادری در آن تدریس شود در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به مسائل و مشکلات اخیر اذعان داشت: علت تصادفات زیاد این است، رانندگان امروز روی جاده های دیروز با ماشین های فردا رانندگی می‌کنند.

اگر در حوادث پیش آمده، مسئولین امروزی با قوانین دیروزی برای حوادث فردا پیش برود نتیجه این چنینی خواهد داشت که اکنون شاهد آن هستیم.

وی در پایان افزود: امروزه در کشور قوانینی وجود دارد که متعلق به سال ۱۳۲۳ است پس باید برخی قوانین اصلاح شوند.

  • منبع خبر : نهال امید