گیاه دارویی هل ادویه ای مفید برای لاغری
گیاه دارویی هل ادویه ای مفید برای لاغری

هل حاوی مقادیر بالایی فیبر است که اشتها را کاهش داده و متابولیسم بدن را افزایش می دهد و یکی از ادویه های مفید برای کاهش وزن و لاغری است. همچنین ملاتونین موجود در هل فرآیند چربی سوزی را افزایش می دهد.هلمیوه‌ ای کوچک از خانواده زنجبیلیان است که به عنوان دانه‌ ای خوشبو در […]

هل حاوی مقادیر بالایی فیبر است که اشتها را کاهش داده و متابولیسم بدن را افزایش می دهد و یکی از ادویه های مفید برای کاهش وزن و لاغری است. همچنین ملاتونین موجود در هل فرآیند چربی سوزی را افزایش می دهد.
هلمیوه‌ ای کوچک از خانواده زنجبیلیان است که به عنوان دانه‌ ای خوشبو در انواع مختلفی از جمله هل سیاه، هل سفید و هل سبز یافت می شود.تخم و ریشه هل خواص دارویی دارند.
به طور کلی دارای ۱۱ گرم پروتئین، ۶۸ گرم کربوهیدرات، ۷ گرم چربی، ۲۸ گرم فیبر و ۳۱۱ کالری است.دانه هل غنی از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف از جمله نیاسین، پیریدوکسین، ریبوفلاوین، تیامین، ویتامین A، ویتامین C، سدیم، پتاسیم، کلسیم، مس، آهن، منگنز، منیزیم، فسفر و روی در دانه هل موجود است.
دانه هل حاوی مقادیر بالایی منگنز است که می تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.
یکی از مزایای هل برای پوست این است که به درمان لک صورت کمک می کند و ویتامین C موجود در گردش خون در پوست صورت را افزایش داده و باعث درخشان تَر شدن پوست صورت می شود.
هل جریان خون را بهبود می بخشد و باعث تقویت ریشه و افزایش رشد مو می شود.
هل با کاهش کلسترول و فشار خون بالا به سلامت قلب و عروق کمک می کند، همچنین هل می تواند ضربان قلب را کاهش دهد.هل سیاه برای درمان بیماری های قلبی از هل سبز مفیدتَر باشد، در واقع هل سیاه پروتئینی دارد که از لخته شدن خون جلوگیری می کند.
تیامین موجود در هل برای تقویت سیستم عصبی، عضلانی و سلامت قلب نوزادان و کودکان مفید است. آهن موجود در دانه هل باعث تولید هموگلوبین خون، درمان کم خونی و افزایش انرژی نوزادان و کودکان می شود.چای و دمنوش هل برای درمان مشکلات گوارشی از جمله سوزش سر دل، سو هاضمه، معده درد و یبوست استفاده می شود.
دمنوش هل برای سم زدایی بدن مفید بوده و به پاک سازی کلیه ها، کبد و دستگاه گوارش کمک می کند.
دمنوش هل برای درمان مشکلات تنفسی مانند آسم و برونشیت و گرفتگی بینی مفید است.
عرق هل برای رفع بوب بد دهان و درمان سردرد مفید است. عرق هل به سلامت دستگاه گوارش کمک کرده و برای درمان معده درد و گرفتگی روده مفید است.
ویتامین C موجود در هل برای تشکیل و ترمیم گلبول های قرمز خون، تقویت استخوان ها و سلامت دهان و دندان در نوزادان و کودکان مفید است.
تشدید درد صفرا در صورت دارا بودن سنگ کیسه صفرا  می شود. زیاده روی در مصرف هل باعث تپش قلب می شود.

امیرمسعود طایفه سلطانخانی