گزارشی از جلسه غیرحضوری شورای شهر تبریز
گزارشی از جلسه غیرحضوری شورای شهر تبریز

در پی محدودیت‌های جدید اعلام شده و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، امروز جلسه شورای شهر تبریز به صورت غیرحضوری برگزار شد. رییس شورای اسلامی شهر تبریز در این جلسه، ضمن گرامیداشت هفته بسیج گفت: بسیج یک تفکر و مفهوم متعالی است و در تمامی زمینه‌ها می‌تواند عامل پیشرفت جامعه و کشور باشد. شهرام دبیری اضافه کرد: […]

در پی محدودیت‌های جدید اعلام شده و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، امروز جلسه شورای شهر تبریز به صورت غیرحضوری برگزار شد.

رییس شورای اسلامی شهر تبریز در این جلسه، ضمن گرامیداشت هفته بسیج گفت: بسیج یک تفکر و مفهوم متعالی است و در تمامی زمینه‌ها می‌تواند عامل پیشرفت جامعه و کشور باشد.

شهرام دبیری اضافه کرد: تفکر بسیج بر اداره امور بر پایه صداقت و تعهد است و امید که ما نیز کارهایمان را با این تفکر پیش ببریم.

دبیری در ادامه با بیان اینکه به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی این جلسه به صورت غیر حضوری برگزار می‌شود، گفت: بنا بر دستور ستاد ملی کرونا، کارمندان نیز به صورت شیفتی در اداره حضور می‌یابند.

وی ادامه داد: اما متاسفانه برخی از مدیران شهرداری بنا بر سلیقه خود موجب حضورکارمندان تا ساعت ۴ بعداز ظهر در اداره می‌شوند. ضمن رسیدگی به صحت و سقم این موضوع مانع از برخوردهای سلیقه‌ای مدیران در خصوص امور اداری شوید.

عبداله تقی‌پور، عضو شورا نیز در ادامه، با اشاره به گلایه کارکنان شهرداری تبریز به رفتارهای سلیقه‌ای مدیران در امر شیفت بندی، گفت: همکاران شهرداری از نحوه شیفت بندی‌ها ناراضی هستند به خصوص در اتاق‌های شهرسازی که مراجعه شهروندان زیاد است که در واقع راه حل کنترل مراجعه کنندگان نوبت دهی همچون بانک ها است.

ایرج شهین باهر، شهردار تبریز نیز در ادامه گفت: در خصوص بررسی گزارش حسابرسی مجموعه‌های مختلف شهرداری نباید فراموش کنیم بحث‌های مالی تابعی از وظایف اجرایی آن دستگاه بوده که شرایط مالی جامعه نیز در آن دخیل است.

وی افزود: گاهی مشکلاتی نهادینه شده در برخی سازمان ها مشاهده می شود که تذکر اعضای شورا در این موارد بجا بوده و دستورات لازم جهت رفع موارد موجود به مدیران مالی ارائه خواهد شد.

فرج محمد قلیزاده، عضو شورای شهر تبریز نیز اظهار کرد: پیشنهاد می‌کنم تیمی برگرفته از معاون اداری و مالی، بازرسی و حسابرسی، با نظارت دکتر بهشتی تشکیل شود تا گزارش‌های حسابرسی سازمان های شهرداری که در طول یک ماه گذشته در صحن شورا بررسی شده است، مورد نظارت و بازرسی قرار دهند.

وی ادامه داد: این تیم می‌تواند تکالیف مشخص شده از طرف شورا را مورد بازخواست قرار دهند و هم راهکارهایی برای بهبود امور ارائه کنند.

در ادامه، گزارش حسابرسی سازمان مدیریت حمل و نقل و بار در سال ۹۶ و ۹۷ که به صورت مشروط قبول شده است، با لحاظ پیشنهادات اعضای شورای شهر به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر تبریز رسید.

همچنین، لایحه شهرداری تبریز مبنی بر تسویه حساب بدهی انجمن حمایت از زندانیان تبریز به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر تبریز رسید.


مسعودی ریحان، عضو شورای شهر تبریز نیز اظهار کرد: پیشنهاد می‌کنم در جلسه آینده شورا، شهردار تبریز گزارشی از هزینه کرد ۱۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیصی برای مقابله با کرونا ارائه دهند.

وی گفت: اگر احساس کنیم که این مبلغ کافی نبوده، می توانند لایحه‌ای بیاورند که حداقل پنج میلیارد تومان دیگر به همین منظور تصویب کنیم. باید از شهردار تبریز در رابطه با ارائه لایحه ۱۰ میلیاردی مقابله با کرونا تشکر کرد.

وی گفت: ما نماینده مردم تبریز هستیم، اگر فلان پروژه را اجرا می‌کنیم، برای رضایت، رفاه و حفظ جان شهروندان است.

وی ادامه داد: من از دغدغه آقای شهردار تشکر می‌کنم و اعتقاد دارم حتی اگر لایحه ۲۰ میلیارد تومانی در خصوص مقابله با کرونا بیاورند، مشکلی وجود ندارد، چرا که شهردار نسبت به ما اشرافیت بیشتری به این موضوع دارد.

وی افزود: این اعتبار هزینه نبوده و تنها سرمایه گذاری برای سلامت و معیشت مردم است.

شهرام دبیری، ریٔیس شورای شهر تبریز در ادامه گفت: شهردار تبریز هفته آینده گزارشی از هزینه کرد مبلغ اختصاص داده شده برای کرونا به صحن شورا ارایٔه دهند.

وی بیان کرد: تمام صنوف مرتبط با شهرداری که با شیوع کرونا متضرر شده‌اند مد نظر قرار گرفته و به صورت لایحه‌ای تنظیم به شورا ارایٔه شود.

در این جلسه، لایحه شهرداری تبریز در خصوص تجویز عدم افزایش اجاره‌بها در قراردادهای جدید پایانه‌های مسافربری با شرکت‌های مسافربری برای مدت یک‌سال دیگر، از محل ۱۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیصی برای مقابله با کرونا، به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر تبریز رسید.

اختصاص ۲۰ میلیارد ریال برای تکمیل پروژه بنیاد زائر امام‌رضا(ع)

همچنین، لایحه شهرداری تبریز در خصوص اختصاص ۲۰ میلیارد ریال جهت تکمیل پروژه بنیاد زائر امام‌رضا(ع) آذربایجان‌شرقی در شهر مشهد، به تصویب شورای اسلامی شهر تبریز رسید.

عبدالله تقی پور، عضو شورای شهر تبریز نیز افزود: در پی ابلاغ بخشنامه جدید برای نحوه فعالیت شهرداری در محدودیت کرونایی باید موضوع اعتراض کارکنان شهرداری و بحث نحوه مراجعه ارباب رجوع به دفاتر شهرسازی نیز مورد بررسی قرار گیرد.

 وی ادامه داد: مراجعات باید تدریجی و بدون تعطیل باشد. بحث درآمدزایی در شهرداری نباید قطع شود، ولی جان همکاران ما مهم و با ارزش است.

وی بیان کرد: مراجعه کنندگان در حیاط مناطق باشند و دستگاه نوبت دهی خریداری شده و به نوبت وارد شوند. نیازی به شیفت بندی هم نیست که تا عصر کارمند به تنهایی در مناطق و ادارات باشد. می‌توانیم تا یکی دو هفته آتی این مدل را بکار ببریم.

تذکر اعضا شورای اسلامی شهر تبریز

محمدحسن اسوتچی در تذکر خود گفت: عدم شفافیت در تبدیل وضعیت کارکنان از شورای سوم مشکل ساز شده است.

وی افزود: از شورای سوم این موضوع مطرح شده اما نتیجه‌ای نداشته است و خبرهای جسته و گریخته منتشر می‌شود که عدم تحقق آن موجب ناراحتی کارکنان شده است.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز تاکید کرد: سازوکار تبدیل وضعیت بصورت شفاف مطرح نشده و مشخص نیست چگونه است و این امر موجب ناراحتی کارکنان شده است.

اسوتچی اظهار کرد: اخیرا مطرح شده مجلس مصوبه‌ای دارد که خانواده ایثارگران تبدیل وضعیت شوند، این موضوع بسیار خوب است، اما نباید به افرادی که چندین سال است منتظر تبدیل وضعیت هستند بی‌توجهی کرد.

وی تشریح کرد: از اول تقاضا داشتیم شهرداری با شفافیت برنامه جامعی برای ساماندهی وضعیت شغلی کارکنان ارائه کند که تا امروز مقبول نبوده و اگر مقبول نشود این مشکل حل نخواهد شد.

محرم محمدزاده، عضو شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت: در این شهر خبرنگاران بسیاری وجود دارد که همواره خبرهای شهر را منعکس می‌کنند. اینکه برخی از خبرنگاران به صورت سفارشی اعضای شورا در صحن شورا حضور یابند اما برخی نه این موجب ناراحتی خبرنگاران می‌شود.

وی اضافه کرد: کدام نهاد به خبرنگاران اجازه حضور در صحن شورا را می‌دهد که باید این موضوع مشخص شود تا از برخورد سلیقه‌ای دوری شود.

محمدزاده اضافه کرد: ۱۴ نفر از کارمندان معاونت فرهنگی هنوز نیز با مشکل مواجه بوده و رانندگان استیجاری امروز به دلیل افزایش قیمت‌ها با مشکل روبرو هستند.

وی اضافه کرد: شهروندان در برخی مواقع درگیر بروکراسی اداری می‌شوند.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: امروز برخی تصمیمات ستاد کرونا مغایر با عدالت است، بانکگها باز هستند اما اصناف و کسبه بسته‌اند که چک‌های آنها برگشت می‌خورد و با مشکل مواجه می‌شوند.

سعید نیکوخصلت، دبیر شورای اسلامی شهر تبریز گفت: حضور هیچ کدام از خبرنگاران در صحن بصورت سفارشی نیست و خبرنگاران می‌توانند با حضور در روابط عمومی شورای اسلامی شهر تبریز و دریافت کارت تردد در تمامی جلسات صحن علنی شورا حضور داشته باشند.

شکور اکبرنژاد، عضو شورا نیز گفت: ساختمان شهرداری که ارزشمندی آن برای شهر بسیار بالا است لازم است توجه ویژه‌ای به حفظ و نگهداری این ساختمان صرف شود.

وی افزود: در اوایل شورا مصوبه‌ای داشتیم که شورای شهر از این ساختمان نقل مکان کند تا این ساختمان به موزه تبدیل شود.

سونیا اندیش، عضو شورا نیز گفت: مصوبات مجلس به مجلس مربوط است و ما نمی‌توانیم در این خصوص ابراز نظر کنیم.

وی اظهار کرد: از زحمات کمیسیون فرهنگی تشکر می‌کنیم و تقاضا داریم بازدیدی میدانی با حضور شهردار از عمارت ساعت انجام شود تا وضعیت ساختمان مشخص شود؛ همچنین در بودجه سال آینده اعتبارات مناسبی برای این ‌کاردر نظر گرفته شود.

ساختمان انجمن شهر برای استقرار شورای اسلامی شهر تبریز

شهردار تبریز نیز در پاسخ به برخی سوالات گفت: تبدیل وضعیت کارکنان شهرداری تبریز اقدامی نیست که توسط شهرداری قابل اجرا باشد.

ایرج شهین باهر افزود: ساختمان انجمن شهر برای شورای اسلامی شهر تبریز مد نظر قرار گرفته است که در صورت موافقت شورای شهر به این مکان نقل مکان خواهند کرد.

شهرام دبیری، رییس شورا نیز گفت: رعایت پروتوکل‌ها به گونه‌ای باشد که شهروندان و کارکنان راحت باشند و موجب گلایه نشود و شهرداری در جلسات آینده درخصوص رعایت ایمنی کار گزارش ارائه کند.

  • منبع خبر : ایسنا