گره انتقال زندان تبریز بازشدنی است
گره انتقال زندان تبریز بازشدنی است

شهردار تبریز گفت: گره موجود بر سر راه انتقال زندان مرکزی تبریز به خارج از شهر به راحتی بازشدنی است و باید در این خصوص اهتمام جدی به خرج داد.

به گزارش نهال امید، ایرج شهین باهر افزود: بخش خصوصی و نیز بانک شهر تمایل خود را برای اجرای عملیات انتقال و ساخت زندان جدید در خارج از محدوده شهری تبریز ابراز کرده اند و می توان با بهره گیری از این ظرفیت نسبت به انتقال محل کنونی اقدام کرد.

وی اظهار داشت: شهرداری تبریز آمادگی لازم را دارد تا حتی اگر توافقات لازم با بخش خصوصی و بانک شهر نیز به انجام نرسید، خود وارد گود شده و با استفاده از شرکت های اقماری و تحت پوشش به مساله ورود پیدا کند و علاوه بر انتقال محل کنونی زندان مرکزی، نسبت به ساخت زندان جدید نیز وارد عمل شود.

شهین باهر ادامه داد: با توجه به امکانات و تعاملات موجود در داخل استان و عزم جدی مسئولان آذربایجان شرقی، هیچ نیازی به مساعدت از خارج از استان وجود ندارد و می توانیم با تعامل و همکاری نهادهای مربوطه، انتقال زندان مرکزی تبریز را عملیاتی کنیم.

وی موقعیت بسیار مناسب محل زندان مرکز تبریز را یکی از دلایل اصلی و مهم راکد ماندن و عدم توافق بین نهادهای ذیربط دانست و یادآوری کرد: ارزش افروده بسیار بالای این مکان که در یکی از بهترین و مرغوب ترین نقاط شهر واقع شده است، از موانع جدی عدم توافق بین شهرداری، دادگستری و اداره کل زندان ها بوده است.

طرح انتقال زندان مرکزی تبریز به خارج از شهر که از ۲۳ سال قبل مطرح و مطالعات اولیه آن از سوی قوه قضائیه، استانداری آذربایجان‌شرقی و شهرداری تبریز آغاز شد، پس از سال‌ها به بوته فراموشی سپرده شده و نتیجه‌ای نداشته است.

 انتقال زندان مرکزی تبریز به خارج از محدوده شهری به عنوان یکی از مهم ترین خواسته های مردم از دولت های مختلف نه تنها می تواند بر زیبایی بصری شهر در محدوده های مشرف بر زندان بیافزاید، بلکه گام مهمی برای ارتقای امنیت روانی شهروندان تبریزی نیز محسوب می شود که متاسفانه برای این مطالبه هنوز پاسخی دریافت نشده است.

به رغم قول های مساعد استانداران، شهرداران و روسای دادگستری آذربایجان شرقی در طول سال های گذشته مبنی بر انتقال زندان، شهروندان تبریزی همه روزه در گذر از بهترین منطقه تبریز باید نظاره گر این سازه ناکارآمد و زشت که بر کالبد شهر آرمیده، باشند.

 زندان مرکزی تبریز در زمان ساخت که به ۵۰ سال قبل بر می گردد، به منظور پذیرش ۶۰۰ زندانی طراحی شده بود که هیچ تناسبی با جمعیت امروز این کلان شهر ندارد، اما اینکه زندان مرکزی تبریز با افزایش تعداد ساختمان ها به ظرفیت حداکثر دو هزار و ۵۰۰ نفر، هم اکنون حدود ۵ هزار نفر زندانی را میزبانی می کند، دال بر وجود حجم انبوهی از مشکلات بهداشتی، درمانی، خدمات رسانی و سایر معضلات در این محل است.

با وجود اینکه محلی در روستای «باباباغی» در شمال غربی تبریز برای اجرای عملیات ساخت و تجهیز زندان جدید تبریز مشخص شده است، اما بنا به اظهار مسوولان امر به دلیل کمبود اعتبار، هنوز این طرح ملی به سرانجام مشخصی نرسیده و هر سال انتقال زندان به خارج از شهر و محل جدید با تعویق های چندین ماهه مواجه می شود.

  • منبع خبر : ایرنا