کشاورزان در موضوع آبیاری سبزیجات با فاضلاب تقصیری نداشتند
کشاورزان در موضوع آبیاری سبزیجات با فاضلاب تقصیری نداشتند

رئیس اداره جهاد کشاورزی تبریز گفت: در بحث آبیاری سبزیجات با آب فاضلاب که دو سال قبل مطرح شد، کشاورزان تقصیری نداشتند و آب پاک قنات کشاورزان به هنگام جاری شدن در کانال با آب فاضلاب مخلوط می‎شد و جداسازی آن جزو وظایف آب و فاضلاب و شهرداری بود.

فرامرز افشانی با بیان این مطلب اظهار کرد: در سال ۹۶ بحث‌هایی مبنی بر آبیاری سبزیجات با آب فاضلاب، کشاورزی مار ا متزلزل کرد، در حالی که از ۱۵۷۰ بهره‌بردار، حدود ۱۰ الی ۱۵ نفر اقدام به چنین کاری می‌کردند.

وی با بیان اینکه در زمینه شفاف سازی در خصوص صحت یا عدم صحت آبیاری سبزیجات و صیفی جات کم‌کاری کرده‌ایم و این امر، نوعی خود زنی است، اضافه کرد: مرکز بهداشت تبریز و اداره جهاد کشاورزی به دنبال مطرح شدن طرح «محصولات سالم» اکیپ‌هایی را برای نیترات سنجی سبزیجات تبریز مامور کردند و از هر ۱۰۰ مورد، حدود دو مورد نیترات بیش از حد مجاز داشتند.

وی خاطرنشان کرد: از سال گذشته طرح محصولات سالم توسط شرکت‌های فنی مهندسی اجرا شد و میزان کود مصرفی مشخص بوده و آنالیز می‎شود.

افشانی خاطرنشان کرد: بهترین راه حل برای پیشگیری از آبیاری سبزیجات با آب فاضلاب، مهار فاضلاب توسط دستگاه‌های مسئول است.

وی متذکر شد: فاضلاب‌های خانگی مشکل چندانی ایجاد نمی‌کنند ولی فاضلاب‌های صنعتی در صورت استفاده برای آبیاری سبزیجات، می‌توانند مشکلات سلامتی زیادی ایجاد کنند.

  • منبع خبر : ایسنا