کرونا و دشواری‌های ناوگان حمل و نقل برون‌شهری
کرونا و دشواری‌های ناوگان حمل و نقل برون‌شهری

شیوع کرونا در ۶ ماه گذشته تاثیر منفی بر اقبال مسافران به استفاده و بهره‌مندی از ناوگان حمل و نقل جاده‌ای داشته و کاهش بیش از ۵۰ درصدی شهروندان در استفاده از اتوبوس برای سفرهای برون شهری را سبب شده است.

به گزارش نهال امید، پیدایش بیماری کرونا از ماه های پایانی سال گذشته تاکنون زمینه ساز بروز مشکلات و آسیب های جدی برای پایانه ها و شرکت های حمل و نقل جاده ای و برون شهری آذربایجان شرقی است.

بروز مشکلات بهداشتی و نیز لزوم رعایت موازین پیشگیرانه در قالب فاصله گذاری اجتماعی همراه با وسواس شهروندان در استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی، موجب آسیب های اقتصادی به این بخش از حمل و نقل  شده است. 

کاسته شدن از تعداد مسافران اتوبوس ها برای رعایت موازین بهداشتی نیز عاملی برای کاهش درآمدهای شرکت های مسافری شده است؛ عاملی که در وضعیت نه چندان مناسب فعلی اقتصادی جامعه، نمکی بر زخم رانندگان و شرکت های مسافربری برون شهری است.

در روزهای دشوار کرونایی، افزایش هزینه های تعمیراتی، سرویس های دوره ای و کمبود قطعات یدکی و گرانی لاستیک و دیگر هزینه های جانبی نیز ارائه خدمات حمل و نقل مسافری را بیش از پیش با مشکل روبرو ساخته است.

با توجه به افزایش هزینه های شرکت های مسافری و کاهش شدید تعداد مسافران در هر سفر، افزایش قیمت بلیط های مسافری نیز جوابگوی توازن لازم و حیاتی بین هزینه و درامدهای شرکت های مسافری نیست.

کاهش بیش از ۸۰ درصدی مسافران شرکت های حمل و نقل برون شهری

مدیرعامل شرکت میهن نور آریای مراغه به عنوان یکی از شرکت های مسافری گفت: از زمان آغاز بیماری کرونا، بیش از ۸۰ درصد مسافران برون شهری این شرکت کاسته شده است.

علی تقی بنیاد افزود: پیش از شیوع این بیماری با وجود مشکلات اقتصادی، روزانه پنج دستگاه اتوبوس برون شهری از مبدا مراغه به مقصد تهران با ظرفیت تقریبا کامل ارائه خدمات می کردند.

وی ادامه داد: اکنون به دلیل کاهش مسافران، این تعداد به یک دستگاه اتوبوس در هر روز کاهش یافته که هر سرویس آن نیز با ۵۰ درصد ظرفیت به حرکت در می آید.

وی اضافه کرد: با توجه به هزینه های بالای ناوگان برون شهری، ادامه خدمات رسانی در قالب حمل و نقل مسافری با معضلات و مصائب بسیاری همراه است.

وی افزود: قیمت هر دستگاه اتوبوس نیز در یک سال اخیر افزایش سرسام آور و نجومی داشته و در کنار کاهش تعداد مسافران، میلی به سرمایه گذاری و ایجاد شرکت های تعاونی و حمل و نقل مسافری وجود ندارد.

کاهش ۲۰ درصدی ترددهای برون شهری در مراغه

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای مراغه با اشاره به تاثیر کرونا بر ترددهای جاده ای گفت: از ابتدای سال تاکنون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد از ترددهای جاده ای وسایل نقلیه در این شهرستان ۲۰ درصد کاسته شده است.

نادر شریفی افزود: از آغاز زمان بحران بیماری کرونا تاکنون، آسیب های جدی به بخش حمل و نقل عمومی به ویژه بخش مسافری آن وارد شده است.

وی اضافه کرد: ریشه یابی این مشکلات و رفع آن نیازمند برنامه ریزی مدون برای حمایت از شرکت های مسافری است.

کاهش مسافران سفرهای برون شهری ، پیامد منفی کرونا

مسئول پایانه مسافربری مراغه نیز گفت: از ابتدای سال تاکنون در برخی از مقصدها ۵۱ تا ۷۱ درصد  از تعداد مسافران سفرهای برون شهری از مبدا این شهرستان کاسته شده است.

فرهاد آقایی افزود: در این راستا، به صورت میانگین در هر ماه از مراغه به مقصد تبریز حدود ۲۰ هزار نفر سفر از طریق ناوگان اتوبوس های شرکت های تعاونی مسافری انجام می شد که این میزان به حدود پنج هزار و ۹۵۰ نفر در ماه کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: همچنین مسافران ناوگان اتوبوس های برون شهری به مقصد تهران نیز از میانگین ماهانه یک هزار و ۱۹۵ نفر به ۵۹۴ نفر کاهش یافته است.

وی گفت: با وجود اینکه هم اکنون پنج شرکت تعاونی مسافری برون شهری در این شهرستان در زمینه حمل و نقل مسافری فعال بوده و تعداد اتوبوس های ارائه دهنده خدمات مسافری نیز کاسته نشده، لیکن تعداد مسافران از طریق این بخش کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: کاهش تعداد مسافران شرکت های تعاونی مسافربری در ماه های اخیر تاثیر و پیامدهای منفی اقتصادی بر بخش حمل و نقل مسافری جاده ای داشته و نهادهای متولی امر باید در این زمینه حمایت های مناسب از شرکت های حمل و نقل مسافری داشته باشند.  

شهرستان مراغه با حدود ۲۶۸ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.

  • منبع خبر : ایرنا